De geschiedenis van het stripverhaal 15: The Funnies

0
116

De zoektocht naar de oorsprong van de stripverhalen bracht onze Geeker op je Speaker Gert-Jan van Oosten al langs pulpmagazines, het eerste Superman verhaal. De vorige keer keken we naar het begin van de carrière van Walt Disney. In dit artikel keren we terug naar het papier met The Funnies.

De geschiedenis van het stripverhaal 15: The Funnies

We zitten in de depressie van de 1929. In de afgelopen jaren hadden de uitgevers de Funnies, zoals de strips genoemd werden in de kranten, gebruikt om zich ook op kinderen te richten. Die konden dan de Funnies lezen nadat de ouders het nieuws tot zich genomen hadden. George T. Delacorte Jr zit dan al een tijdje in het uitgeversvak. In 1921 is hij begonnen met het Dell Publishing Company. Hij gaf boeken en Pulpmagazines uit en was onder andere groot in puzzelmagazines.

De allereerste Funnies

In 1929 gaf George ook een krant genaamd, The Funnies uit. Het was een krant die vol stond met nieuwe strips, mogelijk ook de eerste periodische stripuitgave ter wereld. Het was nog geen stripblad, maar een stripkrant. En blijkbaar waren mensen hier nog niet klaar voor, want in oktober 1930 eindigde  hij al na 36 edities. Er wordt geschreven dat een van de dingen waarom The Funnies niet werkten was doordat mensen door het formaat op het verkeerde been gezet werden. Ze dachten dat het een krant was met nieuws in plaats van vol met strips.

In 1933 bedachten ze daarom bij Easter Color Printing Company iets nieuws. Bij deze drukkerij maakten ze normaal de stripgedeelten van de krant. Maar ze pakten het nu iets anders aan. Ze drukten al eerder geplaatste strips op krantenpapier, maar ze vouwden de krant nog eens extra. Zo werd het formaat kleiner (en leek het meer op het formaat wat we nu nog kennen van comics). Dit liep best aardig.

Men had bij Easter wel zin in een ander experiment. Maxwell C. Gaines zocht contact met de uitgever van Bud Fischer’s Mutt and Jeff. Zijn verzamelde werk van Mutt & Jeff werd in boekformaat verkocht en dat liep goed. Maxwell overtuigde de uitgever Procter & Gamble ervan om Mutt and Jeff als ‘Comic’ in een mail giveaway te laten gebruiken. Mensen moesten zegeltjes sparen en dan die opsturen om zo de comic te krijgen. In een periode van een paar weken was de voorraad van 10.000 exemplaren er zo goed als doorheen.

Famous Funnies a carnival of comics

Maxwell had nog een paar dozen staan en hij wilde nog een experimentje uitvoeren. Op de overgebleven comics plakte hij een sticker met ’10 cent’ erop en hij had een aantal dozen van een nieuwe giveaway actie genaamd Famous Funnies a carnival of comics liggen. Ook hier werd de 10 cent sticker op geplakt. Met deze dozen ging hij bij een aantal krantenverkooppunten (newsstands) langs in New York om te kijken of deze daar verkocht mochten worden. Hij bracht ze langs op vrijdag. Na het weekend, op maandag, liep hij weer langs bij de verkooppunten. En tot zijn grote verbazing was alles uitverkocht.

Maxwell zag handel en nam contact op met George. Hij had natuurlijk al een keer eerder met The Funnies een stripkrant gemaakt en wellicht zou dit met zijn kennis passen in het format van Maxwell. Dit alles resulteerde in 1934 in de allereerste Famous Funnies. Mutt & Jeff stonden op de cover en gingen daarom de geschiedenis in als de eerste Comicbook Headliners. Het blad telde 68 pagina’s aan strips.

In deze Famous Funnies werden veel herdrukken geplaatst van oude krantenstrips, dit keer ingekleurd. Maar zoals we al gezien hebben bij Hearst waren veel van de rechten van de stripfiguren verkocht aan syndicaten en daar moesten Maxwell en George mee dealen. En dit waren grote bedrijven die eigenlijk niets anders wilden doen dan geld verdienen. En dat deed dit blad. We zitten midden in The Great Depression en het blad verkocht met een oplage van 200.000 exemplaren binnen korte tijd maar liefst 90 procent. Door de vele investeringen die gedaan moesten worden, werd er pas geld verdiend toen nummer 13 werd uitgegeven. Het was voor de syndicaten een mooi verdienmodel. En het was voor een kleine ondernemer bijna niet te doen om in deze markt ook iets te kunnen betekenen.

Wordt vervolgd…

 

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.