BoekenBoeken
Home Boeken Boekrecensies Warcross 2: Wildcard – Marie Lu

Warcross 2: Wildcard – Marie Lu

0
165

Na de spetterende finale van Warcross is Marie Lu terug met de afsluiter van deze tweedelige serie: Wildcard. Hierin volgen we opnieuw Emika Chen, een getalenteerd hacker. Met haar team, de Phoenix Riders, heeft ze niet alleen het kampioenschap weten te winnen, maar is ze er ook in geslaagd om Zero op te sporen. Zero is het meesterbrein achter een afwijking in de programmering van Warcross, en het was aan Emika om hem en zijn catastrofale plannen te stoppen.

Alleen bleek dat helemaal niet zo zwart-wit te zijn. Emika is er ook achter gekomen wat Hideo’s plannen met de nieuwste Neurolink-update zijn en ze is vastbesloten hem tegen te houden. Al snel wordt er contact met haar opgenomen door niemand minder dan Zero. Zero is het hoofd van de Blackcoats, een organisatie die ervoor zorgt dat niemand ter wereld te veel macht hanteert. En dat niet alleen, want Zero blijkt bovendien ook nog eens de verloren gewaande Sasuke Tanaka te zijn: Hideo’s broer. Emika stemt ermee in om de Blackcoats te helpen en in ruil daarvoor beschermen zij haar tegen premiejagers die het op haar voorzien hebben. Er staat, zo blijkt, een gigantische prijs op haar hoofd. Zal het Emika lukken om de wereld te beschermen tegen Hideo’s plannen en het er zelf ook nog eens levend vanaf te brengen?

Tegenovergesteld
Waar Warcross een spannend boek was waar je echt vrolijk van werd, begint Wildcard met een domper. Emika wordt verantwoordelijk gehouden voor het saboteren van de Warcross-finale, wordt gehaat door Hideo terwijl ze nog steeds gevoelens voor hem heeft, en er wordt bovendien ook nog een serieuze moordpoging op haar gedaan. We merken al snel dat Wildcard een stuk grauwer is dan zijn voorganger en dat zorgt ervoor dat de spanning er al meteen flink in zit. Dat kan er wellicht ook voor zorgen dat je wat minder makkelijk in het boek komt. Het boek is zeker spannend, maar toch een stuk minder meeslepend. De gevaren blijven voor het grootste deel van het boek nogal vaag en de oude vertrouwde personages spelen vooral in het begin van het boek een minder belangrijke rol.

Hoewel het verhaal soms wat vaag is en op sommige momenten zelfs een beetje verwarrend kan zijn, hebben we toch te maken met een waardige afsluiter van een mooie serie.

We leren namelijk een hoop nieuwe mensen kennen in Wildcard. De bijzonderste van deze personen is Jax, een sluipmoordenaar die voor de Blackcoats werkt en als taak heeft gekregen om Emika zowel te beschermen als in de gaten te houden. Jax is erg intrigerend en zij zorgt er voornamelijk voor dat je nieuwsgierig blijft naar wat er allemaal gaat gebeuren. Zero, of Sasuke, zorgt ook voor de nodige mysterie. Hij lijkt namelijk helemaal niet zo nieuwsgierig te zijn naar zijn broer, terwijl Hideo alles in zijn leven in het teken van het opsporen van zijn jongere broer heeft gezet.

Vaag
Emika weet vaak niet meer hoe ze het heeft doordat er allemaal verwarrende dingen gebeuren. Dat heeft niet alleen zijn weerslag op haar, maar ook op de lezer. Doordat we erg diep het plot in duiken, kan het voorkomen dat je soms het overzicht een beetje kwijt bent. Ik had soms ook het idee dat ik een heel ander verhaal aan het lezen was dan Warcross, want soms leek het alsof Wildcard een op zichzelf staand verhaal is in plaats van een vervolg. Het lijkt vooral alsof Marie Lu alles uit Warcross een beetje achter zich heeft gelaten en een heel nieuw boek is begonnen dat helemaal losstaat.

Met Wildcard sluiten we de Warcross-serie af. Hoewel het verhaal soms wat vaag is en op sommige momenten zelfs een beetje verwarrend kan zijn, hebben we toch te maken met een waardige afsluiter van een mooie serie. Wildcard brengt een geheel nieuwe dynamiek met zich mee die wellicht heel anders is dan wat we van Warcross gewend zijn, maar toch blijft boeien tot het eind. Kortom: we hebben nog steeds te maken met een aanrader, hoewel zijn voorganger uiteindelijk wel een stukje leuker en boeiender was.

Wildcard
Warcross
Marie Lu