De geschiedenis van het stripverhaal 2: The Yellow Kid

0
296

De geboorte van de strip vond plaats op zondag 18 oktober 1896. Ja, je leest het goed: de strip is een zondagskindje. Op die dag gaf William Randolph Hearst namelijk de eerste editie uit van “The American Humorist,” een onderdeel van de New York Journal dat in kleur gedrukt werd.

William Randolph Hearst kwam uit een welgestelde familie. Zijn vader was senator en steenrijk. Hij studeerde zelf journalistiek aan Harvard, maar rondde deze opleiding nooit af. Hij werkte tijdens zijn studie aan het humoristische tijdschrift de Harvard Lampoon onder leiding van Joseph Pullitzer (bekend van de later naar hem vernoemde prijs). Na zijn vertrek van Harvard werkte Hearst nog een jaar lang voor Pullitzer bij de New York World. Hij kreeg daar de smaak voor het uitgeefvak echt te pakken.

Hearst vroeg daarom zijn vader voor hem een krant te kopen en dat werd het noodlijdende dagblad The San Francisco Examiner. Hearst gebruikte daarna met zijn vermogen om de beste journalisten in te huren en de beste machines van die tijd te kopen om de krant te drukken. Hij publiceerde spectaculaire verhalen over corruptie van kleine en grote bedrijven en binnen enkele jaren was hij de marktleider in de regio San Francisco. 

The Yellow Kid

In 1895 trok hij weer naar de oostkust en kocht hij het blad New York Journal, waardoor hij weer een directe concurrent werd van zijn oude werkgever Pullitzer. Het werd een harde strijd waar beide heren elkaar probeerden af te troeven met primeurs en redacteuren bij elkaar wegkochten. Voor de geïnteresseerden onder ons: De film Citizen Kane is grotendeels gebaseerd op het leven van deze William Randolph Hearst.)

Maar dit is niet hetgeen wat voor de geboorte van de strip belangrijk was. Wat dat wel was, was de publicatie die hij op zondag 18 oktober 1896 deed. Ene Richard F. Outcault was werkzaam bij Pullitzer en maakte regelmatig tekeningen. Als hij op pad ging voor opdrachten zag hij vaak, zoals hij dat zelf zei, een typetje. Hij zag zo’n typetje vaak zitten op stoepjes of in open deuren staan of gewoon aan de kant van de weg. Hij was altijd weg van “the kid,” die altijd optimistisch en vrolijk was. Dit typetje werd ‘The Yellow Kid’. Outcault probeerde met zijn cartoons met humor altijd een sociaal statement te maken. Het waren, zoals al vaker voorkwam in bijvoorbeeld politieke tekeningen, illustraties met tekst eronder of ernaast.

Outcault werd door Hearst benaderd om voor hem te komen werken en zo kwam het dat op de inmiddels al zo vaak genoemde zondag in 1896 “The Yellow Kid” in het blad van Hearst stond. Alleen gebeurde er in die afbeelding iets wat voor die dag nog niet eerder gezien was. Het was namelijk zo dat de tekst en de tekeningen met elkaar werkten en op elkaar reageerden. De grappen in deze strip waren namelijk de reacties van de jongen en de vogel in de vorm van tekstballonnen. Dat was nieuw en heel innovatief voor die tijd en daarom wordt “The Yellow Kid” eigenlijk gezien als de eerste moderne strip.

Het overnemen van Outcault was overigens een ontzettende goede investering van Hearst, want de oplage van zijn krant schoot omhoog, net als de populariteit van The Yellow Kid. The Yellow Kid werd ineens een culthit. Hij was te vinden op T-shirts, mokken, bekers en er waren zelfs ‘The Yellow Kid’-sigaretten.

Pullitzer claimde dat hij de rechten nog had op The Yellow Kid en huurde een nieuw tekenaar in om er ook in zijn eigen blad strips van te maken. Zo kon het gebeuren dat ongeveer een jaar lang The Yellow Kid in beide kranten avonturen beleefde.

> Lees verder in deel 3: Bud Fischer

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.