De geschiedenis van het stripverhaal 3: Bud Fisher

0
171

Gert-Jan van Oosten duikt iedere week de geschiedenis in om de herkomst van het stripverhaal te onderzoeken. Vorige week waren we terecht gekomen bij de eerste moderne versie van het tekstballonnetje, door de Yellow Kid. Deze week gaan we weer verder!

Het succes van Yellow Kid bleef niet onopgemerkt. Maar er zou iemand opstaan die de strip nog meer zou gaan innoveren. Deze persoon werd geboren in Chicago en net als Hearst maakte ook deze man zijn studie niet af. Harry Conway Fisher, zo heette hij officieel, al zou iedereen hem leren kennen als Bud Fisher, stopte met zijn studie. En net als Hearst ging ook Bud Fisher naar San Francisco. Daar ging Bud aan het werk als sportillustrator bij de San Francisco Chronicle. Dat paste op zich heel goed bij hem, want Bud hield wel van sport. Hij was een tijdje professioneel bokser geweest en was vaak te vinden bij de paardenraces waar hij zelf ook fanatiek meedeed aan het gokken op de wedstrijden. Voor zijn werk tekende hij cartoons bij sportevenementen.

Bud was geïnspireerd geraakt door het werk van Outcaults Yellow Kid en wilde zelf ook een comic maken, iets wat hij kon combineren met zijn voorliefde voor de paardenraces. In 1905 ging Bud naar zijn editor John P. Young en pitchte zijn comic. Deze werd echter afgewezen, met als reden dat de lezer van de krant gewend was om van boven naar beneden te lezen en niet van links naar rechts. Daarnaast zou het te veel ruimte in de krant innemen. In die tijd waren de comics nog een grote prent waar het ‘verhaal’ in werd verteld.

Maar Bud bleef met dit idee in zijn hoofd rondlopen. Hij wilde de strip doorzetten en wilde ook tips erin verwerken over op welke paarden men moest wedden. Hij kwam met een van zijn drie innovaties op het gebied van strips: horizontale panels. Bud Fisher was de eerste die horizontale panels gebruikte voor zijn verhaal. Zijn idee hierachter was onder andere dat je dit mooi boven aan de pagina kon zetten zodat de teksten van de krant daar mooi onder konden staan. De editor was wederom niet enthousiast, omdat hij dacht dat de lezers het te moeilijk te lezen zouden vinden, maar Bud kreeg zijn kans en inderdaad, zijn comic kwam boven aan de pagina van de krant te staan. Doordat hij met panels ging werken werd elk panel een ‘eigen unit’ waardoor je prima een verhaal kon vertellen.

Maar Bud deed nog iets wat niet eerder gezien was. Hij gebruikte een figuur uit zijn sportillustraties en dit karakter kreeg de hoofdrol in zijn comic: A. Mutt. Dit was de eerste keer dat een figuur van middelbare leeftijd de drager van een strip werd. Voor die tijd waren strips gericht op kinderen en de karakters waren ook gericht op kinderen. A. Mutt was echt gericht op volwassenen. En nu de strip om een volwassen man draaide, veranderden de thema’s van Buds strips ook.

En tot Buds plezier werd ook A. Mutt een heel groot succes. Zo’n groot succes dat Hearst, die eerst al Outcault had weggekocht, nu ook Bud een bod (zeg dat maar eens hardop) deed waar hij geen nee tegen kon zeggen. En vanaf dat moment ging Bud Fisher voor The San Francisco Examiner werken. Maar niet voordat hij zijn laatste innovatieve actie had uitgevoerd. In de laatste strip van Bud bij de San Francisco Chronicle heeft hij zijn copyright geclaimd.  Hij zou de eerste zijn auteursrecht heeft geclaimd. Hierdoor kon hij ten volle profiteren van de rechten die voortvloeien uit het gebruik van zijn creatie.

Met zijn komst naar Hearsts bedrijf werd Buds bereik in kranten ook groter. Bud ontwikkelde zijn comic strip door en voegde een karakter toe. Mutt & Jeff maakte Bud erg rijk. Zo rijk dat hij uiteindelijk met zijn verdiende vermogen zelf een grote stal met racepaarden kocht, waar hij mee ging racen. Je zou denken dat de cirkel hiermee rond is. Voor Bud Fisher wellicht wel, maar de strip was nog erg jong en zou nog veel mee gaan maken.

Wordt vervolgd

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.