De geschiedenis van het stripverhaal 6: Max Fleischer

0
128

Onze eigen Geeker op je Speaker Gert-Jan van Oosten duikt iedere week de geschiedenis in om de herkomst van het stripverhaal te onderzoeken. Vorige keer hebben we het nogmaals gehad over Winsor McCay die met zijn innovaties de strips en animatiefilms heeft verrijkt. Op die animatiefilms gaan we nog even door!

De geschiedenis van het stripverhaal 6: Een beeldend verhaal

We zitten nog steeds een beetje op een zijspoor, maar wat nu volgt is wel belangrijk voor het totale plaatje omdat strips en films altijd wel wat tegen elkaar aan geschuurd hebben. Strips worden verfilmd en film/series worden strips. Deze keer richten we ons op Max Fleischer. Hij werd in Polen geboren, maar is daarna met zijn familie verhuisd naar de Verenigde Staten. Max en zijn broers waren animatoren en uitvinders. Een van de zaken die ze hebben uitgevonden werd door Winsor McCay gebruikt toen hij zijn eerste animatiefilm maakte: de Rotoscope. Ze hebben hier een patent voor gekregen. Met een Rotoscope kun je iets projecteren en daarna kun je over het geprojecteerde tekenen. Disney’s Sneeuwwitje is op deze manier gemaakt.

Rotoscope

Max zat zijn hele leven in de filmwereld. Hij heeft films bewerkt en toen de Eerste Wereldoorlog uitbrak, werd hij naar Fort Sill gestuurd om daar militaire trainingsfilms te maken, met titels zoals Contour Map ReadingOperating the Stokes MortarFiring the Lewis Machine Gun, en  Submarine Mine Laying.  Na de eerste wereldoorlog ging hij weer verder met waar zijn passie lag: films.

In 1924 begon hij met een aantal creatievelingen de Red Seal Pictures Corporation, waar hij zich ook met animatiefilms bezig hield. De karaokeliefhebbers onder ons zullen hem zeer dankbaar zijn voor zijn uitvinding, “Follow the Bouncing Ball”. Dit is een techniek die op beeld laat zien waar het ritme van een liedje zit. Dit gebruikte hij in zijn korte animaties: “Ko-Ko Song Car-Tunes.” Dit gebruikte men omdat er in die tijd alleen nog stomme films waren: films zonder geluid bij het beeld.

Max gebruikte vaak zijn karakter Coco the Clown, gebaseerd op zijn jongere broer die werkte als clown op Coney Island.

Het bedrijf had het echter zwaar en in 1927, 5 maanden voordat de eerste film met geluid getoond werd, ging het bedrijf failliet. Max deed nog een paar klussen voor een nieuw productiebedrijf dat Paramount heette, maar in maart 1929 startte Max met zijn broer Dave, Fleischer Studios.

In de beginfase was Max voornamelijk bezig met het verbeteren van het geluid bij de film, met als gevolg dat dialoog ook steeds belangrijker werd voor de films.

In 1930 begon Max te werken aan een animatieserie: Talkatoon. Dit waren animaties van een aantal minuten waar onder andere Coco nogal eens voorbij kwam. Toen werd er opeens een nieuw personage geïntroduceerd. Max had haar gebaseerd op Helen Kane, een Amerikaanse zangers.

Dit personage was een hit  en Paramount moedigde Max al snel aan om meer avonturen met dit personage te creëren. De wereld zou dit karakter leren kennen als Betty Boop.

De “Betty Boop”-serie begon in 1932 en werd direct een groot succes. Helen Kane was echter totaal niet gelukkig met Betty Boop. Ze vond dat de tekenfilm een slechte karikatuur van haar was, waardoor ze in een oneerlijk daglicht werd gezet en dat het haar carrière had geruïneerd. Ze spande een rechtszaak aan tegen Max Fleischer, zijn studio en Paramount. “Boop-Boop-a-Boop” was een scat die Helen Kane en Betty Boop beiden gebruikten en Kane had Max geen toestemming gegeven om het te gebruiken.

Deze rechtszaak vormde een dieptepunt.  Het “Boop-Boop-a-Boop” dat gebruikt werd zou door Helen bedacht zijn en nu dus illegaal gebruikt worden. Er hing Max een bedrag van $250,000 boven het hoofd en hij zal er niet gerust op zijn geweest dat hij dit zou winnen. Echter bleek er een opname te zijn van een dame, Esther Jones, die jaren eerder de kreet op een geluidsband had gezet. Helen verloor de zaak.

Nadat de storm was gaan liggen wilde Max zijn animaties verder gaan uitbreiden. Daarvoor had hij een idee. Hij wilde een licentie kopen van een populair stripfiguur en daar dan animatiefilms van maken. Max ging op zoek naar een licentie die hem nog groter kon maken. Dat lukte hem, maar daar gaan we de volgende keer verder.

Wordt vervolgd…

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.