De geschiedenis van het stripverhaal 7: Elzie Crisler Segar

0
172

Onze eigen Geeker op je Speaker Gert-Jan van Oosten duikt iedere week de geschiedenis in om de herkomst van het stripverhaal te onderzoeken. Vorige keer hebben we het gehad over innovaties in animatiefilms, ditmaal wordt dieper ingegaan op Elzie Crisler Segar en zijn creatie: Popeye.

De geschiedenis van het stripverhaal 7: Een beeldend verhaal

Elzie Crisler Segar was een gewone jongen die opgroeide in een kleine plaats in de Verenigde Staten. Hij werkte samen met zijn vader en was een begenadigd drummer. Dit leidde er toe dat hij mocht drummen tijdens films (in die tijd hadden de films nog geen geluid). Op zijn 18de besloot Segar echter dat hij cartoonist wilde worden.

In die tijd werden cartoonisten veelal ingezet als toevoeging op de journalistieke berichten. Hij rondde daarom eerst met succes een opleiding correspondentie af. Daarna ging hij naar Chicago om werk te zoeken en kwam daar Richard Outcault tegen (van de Yellow Kid, die ik in deel 2 van deze serie behandelde). Outcault zag wel wat in deze jonge man en introduceerde hem bij de Chicago Herald. Daar nam Segar de strip Charlie Chaplin’s Comedy Capers over. Het was een zogeheten gag strip die door meerder tekenaars werd getekend. Het is een van de eerste voorbeelden van een strip geïnspireerd op een populair persoon.

In 1918 ging Segar werken voor een man die we al vaker zijn tegen gekomen in de geschiedenis van de strip: Hearst. Segar ging aan de slag bij Chicago Evening America. Daar werkte hij aan de strip Looping the Loop en werkte ook als dramarecensent.

Vanuit Chicago werd hij naar New York gestuurd om daar te werken aan Hearst’s King Features Syndicate, waar hij begon met de strip Thimble Theatre. Op 19 december 1919, debuteerden in die strip Castor Oyl en Olive Oyl. Deze strip kreeg al snel de naam Ham Gravy mee. Tien jaar liep deze strip met Castor en Olive in de hoofdrol. Segar viel op omdat hij humor combineerde met complexe verhaallijnen.       

Op 17 januari 1929 had Castor Oyl voor het verhaal een schipper nodig om hem naar Dice Island te varen. Hij liep liep in de haven en vroeg aan een zeeman of hij een zeeman was. Zijn reactie: “Ja think I’m a cowboy”. En met deze woorden maakte de wereld kennis met Popeye.

In dat specifieke verhaal werd Popeye diverse malen door Jack Snork beschoten, maar hij overleefde het door iemand op zijn hoofd te ‘borstelen’. Na dit avontuur verliet Popeye de strip. Maar Popeye bleek zo populair dat hij snel terug gehaald werd en een steeds grotere rol in de strip kreeg en hierdoor viel hij nog meer op en werd in nog meer kranten gepubliceerd.

Pas in 1930 was er een verhaallijn dat Popeye weg rende voor een stier die achter hem aan zat. Hij springt bij iemand in de tuin en vraagt wat die dame in de tuin heeft staan. Als het antwoord spinazie is, begint hij het als een gek te eten. Terwijl hij eet legt hij uit dat spinazie vol vitamine a zit en dat je daar sterk van wordt.

Popeye werd een grotere ster dan Castor en Olive ging vaak mee in de avonturen van Popeye. De cast werd groter met  Swee’Pea’s en de altijd hongerige J. Wellington Wimpy. In de begin jaren van de Popeye strip liep hij met een sigaar in de mond. Dit was een grap van Segar wiens naam je uitsprak als cigar. 

En toen was daar Max Fleischer die op zoek was naar een nieuw personage om een animatiefilm van te maken. Popeye was heel erg populair in die tijd en dus dat Max bij Popeye uit kwam was geen grote verrassing. In november 1932 tekende King Features een contract met Fleischer Studios dat ze gebruik mochten maken van Popeye en andere Thimble Theatre karakters. In 1933 kwam Popeye voor het eerst in een animatiefilm en hij werd geïntroduceerd door de andere grootheid uit die tijd: Betty Boop. Gemaakt door Fleischer Studios en uitgebracht door Paramount Pictures. Popeye zou de komende 25 jaar gekoppeld blijven aan Paramount.

Veel van de personages uit de strip zouden hun opwachting maken in de animatie ilms, maar Castor is nooit te zien geweest in een animatie van Popeye. Dankzij de korte filmpjes van Popeye werd hij nog bekender en geliefder, iets wat in 1938 resulteerde in het feit dat Popeye verkozen werd als het meest geliefde cartoon character in Hollywood.

Wordt vervolgd…

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.