Welkom bij deze blogreeks “DnDutch”. Mijn naam is Rick Vechel en ik ben een verhalenverteller en spelleider onder de naam Vechel Fantasy. In deze blogreeks op FantasyWereld leg ik jullie de basis uit van Dungeons & Dragons fifth edition, DnD versie 5 – in het Nederlands. Het spel is normaal volledig in het Engels maar als je liever kennismaakt in het Nederlands, zit je hier goed!  Bij Dungeons & Dragons denk je wellicht ook al snel aan magie. In twee eerdere blogs heb ik de basis uitgelegd van Magie en Spreuken.
Maar hierbij, een extra’atje! 

Middelen van Magie

Want, er zijn nog twee dingen die ik verder kan uitleggen. De eerste zijn voorwerpen zoals de Arcane Focus, de Druidic Focus en het Holy Symbol. Deze Middelen van Magie zijn er ter vervanging van de Spell Component Pouch. Als het gaat om de Materiële Componenten (Material Components), vind je veel dingen zonder een specifieke waarde hierin terug. Denk aan de vleermuizenpoep (Bat Guano) voor de spreuk Fireball. Maar in plaats van zo’n zakje, kun je er met jouw held of heldin voor kiezen om deze te gebruiken. Gaat jouw Tovenaar voor een zakje poeders en meer of voor een staf, glazen bol of Harry Potter-toverstaf? 

Voor de Druïde (Druid) geldt dit principe ook, alleen heeft deze een Druidic Focus: een Maretak of wellicht iets anders in overleg met je Dungeon Master. Voor de Geestelijke (Cleric) of soms Paladijn (Paladin) geldt een Holy Symbol. In tegenstelling tot de Druïde en de Vreemde Magiërs (Arcane Casters) kun je dit ook bijvoorbeeld op een schild zetten en dit gebruiken voor jouw spreuken. In alle gevallen moet je daarvoor dus geen hand vrij hebben, maar moet je wel toegang hebben tot dit voorwerp. 

Categorieën magie

Het laatste wat ik jullie nog wil meegeven, zijn de verschillende categorieën van Magie in Dungeons en Dragons. Net zoals je verschillende types wapens hebt, zijn er zodoende ook specialisaties of herkenbare structuren en eigenschappen. Nu is het een flink lijstje met maar liefst acht categorieën (als je voorbeelden zoals Dunamancy van Critical Role\Wildemount niet mee telt). 

Door middel van het welbekende Tomaten-model, een kijkje in deze categorieën: 

  • Abjuration, Afwerende magie: Het magisch beschermen of zelfs verbannen van een tomaat. 
  • Conjuration, Oproepende magie: Het toveren van een tomaat naar je hand.
  • Divination, het Waarzeggerschap: Je weet waar de tomaat te vinden is.
  • Enchantment, betoveringen: De tomaat smaakvoller maken. Of… Mensen die tomaten haten, toch een tomaat laten eten.
  • Evocation, de Prikkelende magie: Het opblazen van tomaten. 
  • Necromancy, de Necromantiek (dodenbezwering): Je laat een tomaat rotten. 
  • Illusions, Illusie magie: De tomaat laten lijken op een peer. 
  • Transmutation, Verandermagie: De tomaat veranderen in een appel. 

Meer hierover lezen? Kijken dan in het Player’s Handbook op pagina 203. Maar voor veel sessies kom je hier goed mee weg! Oke. Dat was het dan echt voor nu met betrekking tot Magie en Spreuken. Je kunt deze blogs over Magie en Spreuken ook terugkijken op YouTube. Op mijn kanaal vind je nog veel meer uitlegfilms! Tot de volgende keer! 


Op zoek naar dat beetje meer? DnDutch is ook te vinden met video’s op YouTube en een podcast op Audiogeeks (of Spotify en iTunes). Meer informatie is te vinden op www.VechelFantasy.com. Ook op Facebook en Instagram kun je allerlei updates en avonturen volgen.

Vechel Fantasy
Rick Vechel schrijft verhalen en maakt avonturen met allerlei extra’s voor o.a. het bordspel Dungeons and Dragons* (DnD). Naast spelsessies voor volwassenen zijn er ook speciale varianten en scenario’s voor kinderen en jongeren. Met deze speciale variant geeft hij specifiek aandacht aan leesbevordering en verschillende 21st century skills zoals naast samenwerken ook probleemoplossend denken en het ontwikkelen van verbeeldingskracht.

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here