Welkom bij deze blogreeks getiteld DnDutch. Mijn naam is Rick Vechel en ik ben een verhalenverteller en spelleider onder de naam Vechel Fantasy. In deze blogreeks op FantasyWereld leg ik jullie de basis uit van Dungeons & Dragons fifth edition, DnD versie 5 – in het Nederlands. Het spel is normaal volledig in het Engels maar als je liever kennismaakt in het Nederlands, zit je hier goed! We gaan het hebben over de Ability Scores, de bouwstenen van eigenlijk alles in DnD.

In Dungeons & Dragons zijn er zes attributen die vorm geven aan alles in DnD: zowel voor vriend en vijand. Deze zes attributen zijn: Strength, Dexterity, Constitution, Intelligence, Wisdom en Charisma. In het Nederlands noem ik deze: Kracht, Behendigheid, Vitaliteit, Intelligentie, Wijsheid en Charisma. De laatste is het gemakkelijkst, die blijft hetzelfde!

Ability Scores

  • Kracht (Strength) gaat over je fysieke kracht: hoeveel je kunt tillen, hoe hard je kunt slaan met zware wapens, etc. Veel krijgers kiezen hiervoor, zoals een Barbarian of Fighter: zo’n oorlogshamer is niet licht!
  • Behendigheid (Dexterity) gaat over verschillende dingen, zoals je reflexen, vingervlugheid en hoe stil je kunt bewegen. Ook wapens als bogen of lichte wapens zoals dolken kunnen voordeel hebben bij meer Behendigheid. Dit is ideaal voor bijvoorbeeld de Rogue of een Ranger met een boog.
  • Vitaliteit (Constitution) gaat over je gezondheid en je uithoudingsvermogen. In het spel zorgt dit ervoor dat je bijvoorbeeld meer levenspunten hebt, maar ook hoe goed je bent bij vermoeidheid of hoe bestand je bent tegen gif. Voor magiërs helpt dit zelfs bij het behouden van langdurige spreuken.
  • Intelligentie (Intelligence) bij DnD gaat vooral over kennis uit bijvoorbeeld boeken en logisch nadenken: kennis die je kunt leren of beter in wordt met oefening. Veel vaardigheden die met Intelligentie te maken hebben gaan over kennis van de natuur, magie of de geschiedenis. Wizards gebruiken diens Intelligentie om spreuken sterker te maken.
  • Wijsheid (Wisdom) is het vermogen om een te zijn met de wereld, hoe veel dat jouw personage opvalt van de omgeving om hem of haar heen en de mogelijkheid om een ander in te schatten. Meer Wijsheid helpt met het omgaan met dieren en overleven in het wild, maar geeft tevens meer magische krachten aan Clerics en Druids.
  • Charisma (Charisma) is de uitstraling van jouw personage. Is jouw held zelfverzekerd, rap van tong en een gladde prater? Dan past een hogere Charisma score daar goed bij. Charisma helpt bij vaardigheden zoals overtuigen, liegen, intimideren maar ook de vaardigheid met bijvoorbeeld een muziekinstrument. Daarbij kan ook deze score helpen bij de magie van Sorcerers, Warlocks en Bards.

Intelligentie en Wijsheid kunnen soms verwarrend zijn, maar denk aan het volgende: Intelligentie (Intelligence) is weten over allerlei dingen en Wijsheid (Wisdom) is je bewust zijn van je omgeving.

Dobbelen

Bij DnD zijn er twee veel voorkomende manieren hoe deze attributen voor jouw te maken personage tot stand komen. Attributen hebben een bereik tussen de 3 en de 18. Om tot een getal te komen, dobbel ik het liefst. Je neemt een 4d6 (weet je nog de dobbelstenen van de vorige keer?) en telt alleen de drie hoogste bij elkaar op. De dobbelsteen met het laagste aantal ogen. Dit doe je zes keer en elke uitkomst wijs je toe aan een attribuut naar keuze. Een andere methode is het zogenaamde Point Buy, waarbij alle scores beginnen op 8 en je een aantal punten hebt om deze mee te verhogen. Ook is er het Standard Array, waarbij je in het begin de volgende getallen een plek toewijst: 15, 14, 13, 12, 10 en 8. Er zijn talloze variaties van deze systemen om tot een personagete komen met al deze attributen: zolang je allemaal dezelfde gebruikt en de Dungeon Master vindt het prima, is het helemaal in orde.

Natuurlijk zou het tof zijn als je overal goed in bent: alleen maar achttienen! Maar zoveel geluk heb je zelden bij het dobbelen… Nu is niemand perfect en hoeft dat gelukkig ook niet. Afhankelijk van jouw attribuutscore is jouw held beter in bepaalde dingen. Elk ras in DnD heeft punten waar zij van nature beter in zijn en elk type avonturier, zoals Barbarian of Warlock, heeft bepaalde attributen meer nodig dan andere.

Ik met het Players Handbook

De maximale score is normaliter 20 inclusief bonussen van bijvoorbeeld je ras. De gemiddelde scores zijn 10 en 11 (zoals wij ook in het normale leven zijn zogezegd). Een 10 of een 11 geven dan ook geen bonuspunten maar ook geen minpunten. Deze bonus- of minpunten maken dat je beter of juist slechter bent in de uitvoering van bepaalde uitdagingen. Voor elk even getal boven de 10, krijg je een +1. Een twaalf of dertien is +1, een veertien of vijftien +2, een zestien of zeventien een +3, een achttien of negentien een +4 en een twintig +5. Voor elk oneven getal onder de 10, krijg je een -1. Een negen en een acht zijn -1, een zeven en een zes zijn -2, een vijf en een vier zijn -3 en een drie is zelfs -4. Deze informatie kun je ook vinden in het Players Handbook – het zogenoemde PHB – op pagina 13.

Elk attribuut geeft dus een plus of een min aan een bijpassende vaardigheid, zoals zwemmen met je Athletics skill met meer Kracht. Als je meer Kracht hebt en jullie moeten naar de overkant van een wilde rivier zwemmen, geeft een hogere Kracht score een bonus aan de rol met de d20. Een +5 maakt de kans op slagen groter, en bij een -2, wordt die rol een heel stuk spannender!

Bij het toewijzen van deze attributen aan een personage, maak je keuzes wat je wel en niet belangrijk vindt. Een Rogue vindt Behendigheid belangrijk maar is wellicht heel stil en kiest daarom een slechte rol op Charisma te plaatsen. Een andere Rogue kan ervoor kiezen om Vitaliteit een slechte score te geven want “Als je niet geraakt wordt, heb je de levenspunten misschien niet eens nodig!” Een slechte score is overigens niet slecht, maar kan heel erg toffe kansen geven voor rollenspel en leuke situaties aan de speltafel. Maak je dus geen zorgen.

Zojuist heb ik een aantal types avonturier genoemd zoals Fighter, Bard en Wizard. In het volgende blog gaan we het daarover hebben: Wie en wat is jouw held eigenlijk? Ook wat deze attributen nu echt doen bij magie en vaardigheden volgt snel! Tot de volgende keer!

Op zoek naar dat beetje meer? DnDutch is ook te vinden met video’s op YouTube en een podcast op Audiogeeks (of Spotify en iTunes). Meer informatie is te vinden op www.VechelFantasy.com. Ook op Facebook en Instagram kun je allerlei updates en avonturen volgen.

Vechel Fantasy
Rick Vechel schrijft verhalen en maakt avonturen met allerlei extra’s voor o.a. het bordspel Dungeons and Dragons* (DnD). Naast spelsessies voor volwassenen zijn er ook speciale varianten en scenario’s voor kinderen en jongeren. Met deze speciale variant geeft hij specifiek aandacht aan leesbevordering en verschillende 21st century skills zoals naast samenwerken ook probleemoplossend denken en het ontwikkelen van verbeeldingskracht.

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here