Welkom bij deze blogreeks “DnDutch”. Mijn naam is Rick Vechel en ik ben een verhalenverteller en spelleider onder de naam Vechel Fantasy. In deze blogreeks op FantasyWereld leg ik jullie de basis uit van Dungeons & Dragons fifth edition, DnD versie 5 – in het Nederlands. Het spel is normaal volledig in het Engels maar als je liever kennismaakt in het Nederlands, zit je hier goed!  Bij Dungeons & Dragons denk je wellicht ook al snel aan magie. In het vorige blog hebben we het gehad over wat Magie eigenlijk is en wie er toegang tot heeft. Nu gaan we echt eens kijken; hoe dan?

Spreuken

Nu weten jullie welke magie er is, welke Niveau’s (Levels) Spreuken er zijn en hoe je een Spreuk moet lezen… Een mooi begin! In dit blog gaan we aan de slag met de tabellen bij de Type Avonturier (Class), het voorbereiden en kennen van Spreuken (Prepared Spells en Spells Known) en… Rituelen (Ritual Spells).

Bij elke Type Avonturier, is de volgende tabel te zien. Aan de linkerkant staat de informatie over en voor spreuken: “Cantrips Known”, “Spells Known” en “Spell Slots per Spell Level”.

Bron: Player’s Handbook, Class: Bard 

Elke magiegebruiker met Level 0 Spreuken (Cantrips) heeft deze aan het begin van het spreukonderdeel in de onderstaande tabel staan. Deze spreuken zijn zo geoefend, deze kun je in principe eindeloos gebruiken. Daarnaast staan de Parate Spreuken, de Spells Known. Deze zijn enkel voor magie gebruikers die spreuken uit hun hoofd kunnen leren en niet zoals de Tovenaar (Wizard), Druïde (Druid) en de Geestelijke (Cleric) elke dag uit een selectie mogen kiezen.

In de omschrijving van de magie gebruiker staat ook informatie over Spreuk Voorbereiding (Prepared Spells). Als je geen Parate Spreuken hebt, kun je elke dag een aantal spreuken kiezen om te benutten. Handig als je plots een avontuur hebt waar je niet meteen aan gedacht had. Hoeveel dit er zijn, staan in het stukje “Spellcasting” in het Player’s Handbook. 

Daarnaast zijn er de Spreuk Punten per Spreuk Level, de Spell Slots per Spell Level, in de tabel. Elke dag heb je zoveel energie om Spreuken vorm te geven. Op de eerste rij staan de Spreuk Levels: “1st” tot en met “9th”. In de eerste kolom staan de Levels van jouw held of heldin met dit Type Avonturier. 

Een level 4 Minstreel (Bard) beschikt over: 4x  Niveau 1 Spreuken / 1st Level Spells, 3 x Niveau 2 Spreuken / 2nd Level Spells. Dat wilt dus zeggen dat jij vier spreuken van Niveau 1 (zoals Dissonant Whispers) kunt gebruiken per dag en hetzelfde geldt voor drie Niveau 2 Spreuken (zoals Invisibility).

Daarnaast kun je Spreuken van een bepaald Niveau ook gebruiken met Spreuk Punten van hogere levels. Een Hold Person, een Niveau 2 Spreuk, zou je ook op Niveau 3 kunnen gebruiken. Vaak geeft het een extra effect. Dit kun je herkennen bij de Spreuk beschrijving want dan staat er: At Higher Levels (Op hogere Niveau’s). Bij Hold Person staat er bijvoorbeeld dat je een extra doelwit mag kiezen binnen 30 ft. van elkaar (binnen zes vakjes). 

Bijna elke Spreuk die je gebruikt gebruikt zo’n Spreuk Punt (Spell Slot) maar er zijn ook Rituelen (Ritual Spells). Deze zijn te gebruiken zonder een Spreuk Punt, maar vragen om meer tijd en aandacht. Vaak kun je met 10 minuten een Spreuk zoals Detect Magic gebruiken. Je legt de benodigde materialen uit – zoals je kunt voorstellen uit films met heksen als ze een cirkel zout leggen – en neemt 10 minuten een zekere concentratie toe. Met een Verbaal Component (V) zou je zo maar een bepaalde zang moeten herhalen. Je kunt in deze tijd dus niets anders doen met jouw magie gebruiker. Extra’tje: Spreuken als Rituelen kunnen nooit op een andere Niveau vorm gegeven worden. Dit kan wel met Spreuk Punten. 

Zo. Nu kun je aan de slag met je magie gebruiker! Of de Dungeon Master met zijn magische tegenstander natuurlijk… Tot de volgende keer! 

Op zoek naar dat beetje meer? DnDutch is ook te vinden met video’s op YouTube en een podcast op Audiogeeks (of Spotify en iTunes). Meer informatie is te vinden op www.VechelFantasy.com. Ook op Facebook en Instagram kun je allerlei updates en avonturen volgen.

Vechel Fantasy
Rick Vechel schrijft verhalen en maakt avonturen met allerlei extra’s voor o.a. het bordspel Dungeons and Dragons* (DnD). Naast spelsessies voor volwassenen zijn er ook speciale varianten en scenario’s voor kinderen en jongeren. Met deze speciale variant geeft hij specifiek aandacht aan leesbevordering en verschillende 21st century skills zoals naast samenwerken ook probleemoplossend denken en het ontwikkelen van verbeeldingskracht.

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here