BoekenBoeken
Home Spellen Spelachtergrond DnDutch – Een introductie in D&D: De avonturier (deel 4)

DnDutch – Een introductie in D&D: De avonturier (deel 4)

0
195

Welkom bij deze blogreeks “DnDutch”. Mijn naam is Rick Vechel en ik ben een verhalenverteller en spelleider onder de naam Vechel Fantasy. In deze blogreeks op FantasyWereld leg ik jullie de basis uit van Dungeons & Dragons fifth edition, DnD versie 5 – in het Nederlands. Het spel is normaal volledig in het Engels maar als je liever kennismaakt in het Nederlands, zit je hier goed! De vorige keer hadden we het over wie je bent. Nu gaan we eens kijken welke krachten je gaat kiezen .

Classes

Voor wie Dungeons & Dragons memes voorbij heeft zien komen, heeft misschien al een beeld over de verschillende type avonturiers (Classes). De Bard die alles en iedereen probeert te verleiden, de hippie Druid, de Warlock met hun Sugar Daddy, de verraderlijke en goudkoortsige Rogue, etc. Maar er zijn in totaal dertien basistypes voor avonturiers en elk heeft minimaal drie subtypes om zo te komen tot jouw held of heldin. Zoals ik schreef in het vorige blog: in het Nederlands is niet alles 1-op-1 te vertalen, maar ik ga het proberen! *kraakt vingers*

  • Barbarian / Barbaar, een vechtersbaas die energie haalt uit een diepe razernij! Harnassen zijn overbodig – bijl vooruit!
  • Bard / Minstreel, een muzikant met magische eigenschappen die van alles wel wat kan en zich richt op bijvoorbeeld het versterken van zijn kameraden of het bedriegen van vijanden.
  • Cleric / Priester, een geestelijke die de magie van bijvoorbeeld de goden gebruikt voor allerlei spreuken, waaronder genezing.
  • Druid / Druïde, een natuurmens die zijn/haar magische krachten krijgt van de elementen en moeder aarde. En zelfs kan veranderen in allerlei beesten en soms zelfs elementaire krachten!
  • Fighter/ Krijger, de specialist van de krijgskunst met een grote keuze uit uitrusting en eigenschappen.
  • Monk / Kloosterling, de ongewapende strijder met allerlei speciale talenten gericht op bijvoorbeeld het gebruik van ki-energie. Van Avatar tot aan Bruce Lee!
  • Paladin / Paladijn, een trotse strijder, gebonden aan een gezworen eed in ruil voor magie en andere eigenschappen.
  • Ranger / Wachter, een jager die kiest voor mix tussen wapens, zoals een boog of twee lichte wapens, en het gebruik van natuur-magie.
  • Rogue / Olijkerd, de stiekemerd van de groep: goed in sluipen en goed met sloten dus vaak inzetbaar als schatzoeker tot huurmoordenaar.
  • Sorcerer / Magiër, een avonturier die magische krachten heeft door diens bloedlijn en deze magie kan beïnvloeden. Een grotere vuurbal? Prima!
  • Warlock / Heks, die krachten krijgt door een deal met een bovennatuurlijk wezen – zij het in de vorm van magie samen met een magisch wapen of een boek met allerlei duistere geheimen…
  • Wizard / de klassieke Tovenaar, een magiegebruiker die toegang heeft tot allerlei spreuken door te leren en het vergaren van kennis met behulp van literatuur. 

Op pagina 45 van het Players Handbook kun je een opsomming vinden van deze types en welke attributen in de standaardvorm belangrijk zijn; al zijn sommige dingen vanzelfsprekend. Een Olijkerd (Rogue) vindt Behendigheid (Dexterity) fijn voor het ontwijken van klappen, bogen en lichte wapens. Een Barbaar (Barbarian) geniet van een hoge Vitaliteit (Constitution) want zonder harnas zijn meer levenspunten altijd fijn.

Specialismen

Alle types hebben ook specialismen. Zo kan een Wachter (Ranger) bijvoorbeeld kiezen uit een Beestmeester / Beast Master, waardoor hij of zij een dierlijk metgezel (Animal Companion) tot zijn of haar beschikking krijgt. Of de Jager (Hunter), gericht op het opsporen en meer schade doen. Voor elke type avonturier zou ik een blog kunnen schrijven, maar dat bewaar ik wel voor de toekomst als jullie dat willen – laat gerust weten met welke ik moet beginnen in de reacties hieronder 😉 ! 

Vanzelfsprekend zijn er tientallen (of gemakkelijk meer) combinaties mogelijk – zeker als je ervoor zou kiezen om in jouw 20 levels van avontuur een multiclass aan te nemen: een beetje van dit en een beetje van dat. Voor meer informatie hierover, kom ik terug in een volgend blog maar je kunt alvast spieken op pagina 163.

Sorcerer Supreme? Zeg maar Wonderful Wizard

Dungeons & Dragons 5e nodigt ook mensen uit creatief te zijn met hun ‘flavour text’. Wat houd je tegen om een Sikkel (Sickle) om te schrijven naar een Kama zoals de Kloosterlingen (Monks)? Op die tour, wie zegt dat je magie gebruikt zoals Harry Potter? Misschien past de omschrijving van The Dragon Prince wel beter bij je. Of je noemt je spreuken geen magische krachten maar geesten die zich manifesteren voor een bepaald effect, zoals we kennen van bijvoorbeeld Final Fantasy IX met de Eidolons? Overleg het met je Dungeon Master en maak er iets moois van!

Oké. Voor nu genoeg over het maken van jouw held. Maar hoe gaan we al die Attributen (Ability Scores) en andere informatie nu inzetten tegen valstrikken, monsters en meer? Dat vind je in het volgende blog over Vaardigheden (Skills), Weerstand (Saving Throws) en de Specialiteit Bonus (Proficiency Bonus).

De namen van de types avonturiers kunnen verschillen per medium. Dr. Strange: the Sorcerer Surpreme? In Dungeons & Dragons is het toch meer een Wizard. Gandalf the Grey? Deze ‘wizard’ van Lord of the Rings is in Dungeons & Dragons eigenlijk meer richting de Warlock of Sorcerer (mijn persoonlijke mening; hierover is nogal wat discussie).


Op zoek naar dat beetje meer? DnDutch is ook te vinden met video’s op YouTube en een podcast op Audiogeeks (of Spotify en iTunes). Meer informatie is te vinden op www.VechelFantasy.com. Ook op Facebook en Instagram kun je allerlei updates en avonturen volgen.

Vechel Fantasy
Rick Vechel schrijft verhalen en maakt avonturen met allerlei extra’s voor o.a. het bordspel Dungeons and Dragons* (DnD). Naast spelsessies voor volwassenen zijn er ook speciale varianten en scenario’s voor kinderen en jongeren. Met deze speciale variant geeft hij specifiek aandacht aan leesbevordering en verschillende 21st century skills zoals naast samenwerken ook probleemoplossend denken en het ontwikkelen van verbeeldingskracht.

GEEN REACTIES

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here