Welkom bij deze blogreeks “DnDutch”. Mijn naam is Rick Vechel en ik ben een verhalenverteller en spelleider onder de naam Vechel Fantasy. In deze blogreeks op FantasyWereld leg ik jullie de basis uit van Dungeons & Dragons fifth edition, DnD versie 5 – in het Nederlands. Het spel is normaal volledig in het Engels maar als je liever kennismaakt in het Nederlands, zit je hier goed! We zijn nog bezig met het aanmaken van je avonturier. Je uitrusting kun je zo terugvinden in het Players Handbook maar wat betekenen begrippen als Skills, Proficiency Bonus en Saving Throws? Dat pakken we vandaag op.

Vaardigheden

Allereerst, wat zijn Skills, of zoals ik het vertaal: Vaardigheden? Kort gezegd zijn dit dingen waar jouw personage goed in is. Ze zijn allemaal gekoppeld aan een Attribuut (Ability), zoals Kracht of Behendigheid (hier hadden we het al eerder over). Een Skill check, of Ability Check, bij Dungeons & Dragons is een vraag van een Dungeon Master aan een personage om een Attribuutrol te maken met de dobbelstenen, met mogelijk de bonus in een bepaalde vaardigheid zoals Kracht (Strength). Hoe sterker je bent, hoe gemakkelijker je bijvoorbeeld kunt klimmen (de vaardigheid Athletics). Als je een gladde prater bent en dus meer Charisma hebt, ben je beter in de vaardigheid Overtuiging (Persuasion) om mensen om te praten.

De Vaardigheden staan naast de Attributen op je Character sheet in de lange kolom met de naam “Skills”, zoals hiernaast afgebeeld. De vaardigheden die hierin staan, zijn globale beschrijvingen voor werkzaamheden en taken die jouw held kan uitvoeren. De bijbehorende attribuut staat achter de naam van de specifieke vaardigheid tussen haakjes. Zo staat ergens bovenaan de vaardigheid “Athletics”, met daarachter tussen haakjes STR. Dat betekent dat dit een vaardigheid is die beter wordt als je veel Kracht (Strength) hebt.

Het kan overigens voorkomen dat een Dungeon Master om een andere combinatie vraagt. Als jij bijvoorbeeld een ander ondervraagd terwijl je hem of haar vasthoudt boven een afgrond, zou Intimidation zo maar eens gerold moeten worden met Kracht in plaats van Charisma… Wat elke skill doet, kun je vinden vanaf pagina 174 in het Players Handbook, maar veel is gemakkelijk te begrijpen. Meer dan eens kun je op de Dungeon Master leunen omdat hij of zij zal vragen voor een bepaalde Vaardigheid (Skill) met Attribuut (Ability) Score.

Saving Throws

Nu de Saving Throws, oftewel Weerstand. Van verschillende andere spellen zijn jullie wellicht gewend aan Defense of Verdedigingspunten. In DnD heb je twee soorten gevaren om je tegen te verdedigen: in gevechten, gewapend met zwaard en schild, waarbij je AC (Verdedigingsscore / Armor Class) belangrijk is, maar soms moet jij je ook weren tegen andere gevaren. Vijandige spreuken die zich meester wil maken over jouw lijf of een gif dat ingebracht is via de punt van een dolk. Soms zelfs om aan de kant te springen als een draak diens breath weapon over je heen blaast. Als je moet rollen om een bepaald gevaar te weerstaan, gebeurt dat met Weerstand. Afhankelijk van het gevaar, gebruik je hiervoor een ander attribuut. Zo gebruik je meestal Weerstand Behendigheid (Saving Throw Dexterity) bij die zuuradem van een Groene Draak.

Artiest: Sam Wood

Proficiency Bonus

Maarrrr… Waarvoor zijn dan die bolletjes voor de naam van de Vaardigheid of Weerstand? Dat is de plek van de Specialiteitsbonus (Proficiency Bonus). De Specialiteitsbonus is een basiswaarde voor jouw level die aangeeft hoe jouw karakter groeit in bepaalde eigenschappen. Eigenschappen waarin je bijvoorbeeld gevorderd in bent door speciale training. Vanuit jouw ras, achtergrond en type avonturier, heb jij een ‘behaald niveau’, een Specialiteit (Proficiency), bij verschillende taken.

Een Krijger (lees nog eens over de verschillende type avonturiers in ons vorige artikel in de reeks) heeft bijvoorbeeld Kracht en Vitaliteit (Constitution) als specialiteiten bij de Weerstand (Saving Throws). De bolletjes in dat onderdeel mag je dan inkleuren op je sheet. Elk gekleurd bolletje krijgt niet alleen de bonus van het attribuut erbij (zoals Kracht) maar ook de Specialiteitsbonus. Moet jouw Krijger zichzelf los vechten uit een houdgreep van een tegenstander? Dan gebruik je een Weerstand Kracht (Strength Saving Throw): de bonus op de Attribuut Kracht plus je Specialiteitsbonus.

Als het gaat over Vaardigheden (Skills), heeft een Tovenaar (Wizard) bijvoorbeeld een voorkennis op het gebied van magische zaken, de Arcana (INT) Vaardigheid. Dit bolletje is dan ook ingekleurd. Bij het ontrafelen van een magische formule tel je dan de bonus bij de Attribuut Intelligentie op plus je Specialiteitsbonus. Je begint altijd met een Specialiteitsbonus van +2 en de progressie kun je zien in het Player Handbook bij jou type avonturier (Class). In het kort, de Specialiteitsbonus geeft jouw karakter bepaalde speerpunten waar hij of zij geoefend in is.

Daarnaast heb je nog Gereedschappen (Tools), bij Dungeons & Dragons waarbij de Specialiteitsbonus geldt. In principe zijn Gereedschappen te gebruiken als extra Vaardigheden, alleen gaat het nu om het gebruik van specifieke voorwerpen voor een taak, zoals het maken van toverdranken, paardrijden het vervalsen van een brief of het mixen van gif. Deze kun je vinden bij de Uitrusting in het Players Handbook. Nu is je Character sheet steeds beter en beter gevuld. Dus nu… Is het tijd om deze Vaardigheden, Weerstand en natuurlijk zwaarden en magische spreuken vorm te geven.


Op zoek naar dat beetje meer? DnDutch is ook te vinden met video’s op YouTube en een podcast op Audiogeeks (of Spotify en iTunes). Meer informatie is te vinden op www.VechelFantasy.com. Ook op Facebook en Instagram kun je allerlei updates en avonturen volgen.

Vechel Fantasy
Rick Vechel schrijft verhalen en maakt avonturen met allerlei extra’s voor o.a. het bordspel Dungeons and Dragons* (DnD). Naast spelsessies voor volwassenen zijn er ook speciale varianten en scenario’s voor kinderen en jongeren. Met deze speciale variant geeft hij specifiek aandacht aan leesbevordering en verschillende 21st century skills zoals naast samenwerken ook probleemoplossend denken en het ontwikkelen van verbeeldingskracht.

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here