Welkom bij deze blogreeks “DnDutch”. Mijn naam is Rick Vechel en ik ben een verhalenverteller en spelleider onder de naam Vechel Fantasy. In deze blogreeks op FantasyWereld leg ik jullie de basis uit van Dungeons & Dragons fifth edition, DnD versie 5 – in het Nederlands. Het spel is normaal volledig in het Engels maar als je liever kennismaakt in het Nederlands, zit je hier goed! We gaan het hebben over alles tot het moment tot jij besloot om voor een Wizard of Fighter te gaan. Wie ben je eigenlijk?

Rassen en subrassen

Iedereen moet ergens beginnen en wat is dan het meest logische? Beginnen bij de geboorte natuurlijk! In Dungeons & Dragons zijn er verschillende Rassen (Races) met ook diverse verschillen in de vorm van subrassen. Goed om te weten: ik houd het in dit blog voornamelijk op de rassen in het Players Handbook.

Bron: Player’s Handbook, 3rd edition

In het Players Handbook, vanaf pagina 17, staan negen basisrassen. De meeste hebben hun intrede gedaan in eerdere edities van Dungeons & Dragons en zijn bijgewerkt voor de nieuwe spelmechanieken. Veel van deze rassen zijn de ‘standaard’ fantasyrassen die we kennen uit o.a. In de ban van de ring maar ook andere (pop-)cultuur zoals Hellboy. Wel hebben ze allen een eigen en rijke historie binnen Faerûn of een andere campaignsetting/spelwereld zoals het onlangs voor 5e uitgebrachte Eberron.

Hier komen de rassen, weliswaar vrij vertaald: Dwergen (Dwarves), Elven (Elves), Halflingen (Halflings), Mensen (Humans), Draakgeborenen (Dragonborn), Gnomen (Gnomes), Half-Elven (Half-Elves), Half-Orken (Half-Orcs) en Demoonkinderen (Tieflings). Sommigen klinken meteen bekend, zoals dwergen en natuurlijk mensen. Voor de halflingen moet je weliswaar iets harder nadenken, maar deze zijn eigenlijk vergelijkbaar met de Hobbits uit het eerder genoemde In de ban van de ring.

Elk ras heeft bepaalde punten waar ze goed in zijn: dwergen hebben bijvoorbeeld meer Vitaliteit, Half-Orken hebben meer Kracht en Demoonkinderen hebben meer Charisma (over deze attributen had ik het in de vorige episode). Daarnaast zijn er verschillende extra’s bij elk ras en zelfs bij subrassen: Gnomen hebben namelijk een interne bescherming tegen bepaalde typen magie, Draakgeborenen hebben een ‘breath weapon’ zoals een bliksemstraal of vuuradem. Elven hoeven slechts enkele uren te mediteren in plaats van te slapen en kunnen beter in het donker kijken.

Hierbij een korte lijst van de subrassen:

  • Dwergen (Dwarves): Heuveldwergen (Hill Dwarves) en Bergdwergen (Mountain Dwarves).
  • Elven (Elves): Hoge Elven (High Elves), Wilde Elven (Wood Elves) en de Duistere Elven (Dark Elves).
  • Halflingen (Halflings): de Lichtvoeten (Lightfoot halflings) en de Standvastigen (Stout halflings)
  • Draakgeborenen (Dragonborn): met verschillende kleuren schubben afhankelijk van hun gekozen weerstand en ‘breath weapon’. 
  • Gnomen(Gnomes): Bosgnomen (Forest Gnomes) en Rotsgnomen (Rock Gnomes).

Jullie missen wellicht de Mensen in deze opsommingen en dat klopt. Het menselijke ras in Dungeons & Dragons staat bekend voor het aanpassingsvermogen en gebruikt diens bonussen om zichzelf het beste voor te bereiden op diens leven en keuzes. Ook de Demoonkinderen (Tieflings), Half-Orken (Half-Orcs) en Half-Elven (Half-Elves) hebben geen subrassen: in principe zijn zij immers al een specifiek subras van Orken, Elves en iets anders. In andere boeken zijn er wel extra subrassen te vinden, zoals de Diepdwergen (Duergar) en ook variaties voor de Demoonkinderen (Tieflings).

Zoals eerder vermeld, heeft elk ras zijn bonussen. Daardoor zijn bepaalde combinaties logische keuzes, zoals een Half-Ork Fighter vanwege de Krachtbonus of een Halfling Rogue vanwege de Behendigheidbonus. Maar kijk je daar vooral niet scheel op. Je kunt natuurlijk je karakter “min-max’en”, oftewel: rekenkundig tot de beste resultaten komen. Maar aan de andere kant… Soms is het concept van jouw held ook gewoon superleuk om te spelen, zonder dat deze misschien geoptimaliseerd is. Soms maakt dat zelfs leukere sessies. Beeld je eens in: een Halfling Barbarian. Hij/Zij kan net op de tafel kijken maar kan je een pak rammel geven die je nooit meer vergeet!

Ook hier is geen verkeerde manier, al is het wel fijn als er een balans is in de spelgroep. Het zou jammer zijn als iemand zich niet gewaardeerd voelt omdat hij of zij voor een minder geoptimaliseerd karakter is gegaan. Ook is DnD 5th edition prima te spelen met minder geoptimaliseerde karakters: maar dit ligt ook aan de voorbereiding van de spelleider (Dungeon Master).

Achtergrond

Met de attributen en het ras bekend, weet je meestal al wat voor type avonturier je wilt worden. De vraag is nu wel… Wat deed jouw held voordat hij of zij op avontuur ging? DnD werkt in de vijfde editie met zogenaamd backgrounds, achtergronden, die verschillende extra’s geven. Zo ben je door bijvoorbeeld het opgroeien op straat als wees (Urchin) vingervlug geworden om aan eten te komen; Vingervlugheid-vaardigheid (Sleight of Hand), of was je een crimineel (Criminal) waardoor je weet hoe sloten het beste omzeilt kunnen worden of geopend zonder sleutel. Soms krijg je ook een extra eigenschap toegekend, zoals de vreemdeling (Outlander) die gewend is om te reizen en daarom gemakkelijker de weg kan vinden of de zeeman (Sailor) die altijd een overtocht ergens kan regelen op een schip. Vanaf pagina 125 in het Players Handbook staan er een dertien stuks maar in overleg met de Dungeon Master is vanalles mogelijk.

Maar toen… Besloot jouw held op avontuur te gaan en daadwerkelijk een held te worden in plaats van enkel die dekhand op een schip. Dat geeft ook meteen een leuke extra voor je achtergrondverhaal. Wie weet moest je wel jouw huis en haard verlaten…

De laatste stap in het creëren van je personage, is het type avonturier (Class). Een discipline die jij zult volgen die jouw allemaal verschillende eigenschappen en krachten geeft. In de basis van DnD zijn er twaalf type avonturiers. In het Nederlands is niet alles 1-op-1 te vertalen, maar ik ga het proberen in het volgende blog!


Op zoek naar dat beetje meer? DnDutch is ook te vinden met video’s op YouTube en een podcast op Audiogeeks (of Spotify en iTunes). Meer informatie is te vinden op www.VechelFantasy.com. Ook op Facebook en Instagram kun je allerlei updates en avonturen volgen.

Vechel Fantasy
Rick Vechel schrijft verhalen en maakt avonturen met allerlei extra’s voor o.a. het bordspel Dungeons and Dragons* (DnD). Naast spelsessies voor volwassenen zijn er ook speciale varianten en scenario’s voor kinderen en jongeren. Met deze speciale variant geeft hij specifiek aandacht aan leesbevordering en verschillende 21st century skills zoals naast samenwerken ook probleemoplossend denken en het ontwikkelen van verbeeldingskracht.

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here