Welkom bij deze blogreeks “DnDutch”. Mijn naam is Rick Vechel en ik ben een verhalenverteller en spelleider onder de naam Vechel Fantasy. In deze blogreeks op FantasyWereld leg ik jullie de basis uit van Dungeons & Dragons fifth edition, DnD versie 5 – in het Nederlands. Het spel is normaal volledig in het Engels maar als je liever kennismaakt in het Nederlands, zit je hier goed!  In dit deel gaan we verder met het karakter van jouw personage!

Idealen

Flynn Rider uit Tangled

In het vorige onderdeel hebben wij het gehad over het Background onderdeel van Dungeons & Dragons 5th Edition en de zogenaamde Persoonlijke Eigenschappen (Personality Traits). Nu starten wij met het volgende onderdeel: de Idealen (Ideals). Waar gelooft jouw personage in en waar vecht hij of zij voor? Dit hoeft geen goddelijk wezen te zijn zoals bij de kruisvaarders, maar wellicht heeft je held een visie op de toekomst. Bijvoorbeeld: Iedereen moet respect voor elkaar tonen. En natuurlijk, zal jouw held(in) zich in bijna alle gevallen ook hieraan houden. In het Players Handbook vind je hier ook een soort categorieën zoals Good, Respect, Change, Nature, Honor en Freedom. Laten we Flynn Rider van de film Tangled als voorbeeld nemen. Zijn ideaal is Vrijheid (Freedom): alleen op een eiland met bergen geld en geen zorgen. Je zou ook Hebzucht(Greed) kunnen zeggen, maar in de film komen we er snel achter dat daar eigenlijk niet zijn grootste wens ligt… Waar droomt jouw held van?

Dan hebben we nog connecties met de wereld om je heen. Je bent niet plotseling verschenen maar ben je opgegroeid dus ken je mensen en plekken, zoals wij zelf ook allemaal. Dus je hebt een Verbinding (Bonds). Dit zijn connecties die jouw personage heeft met anderen (je ouders thuis waar je bent opgegroeid of een buurman die jou alle kneepjes van zakkenrollen heeft geleerd als mentor). Dit is zowel voor de Dungeon Master én de speler belangrijk om passende avonturen uit te zoeken of te maken. Dus… Waar kom je vandaan? Welke herinneringen heeft jouw held aan personen, plekken of gebeurtenissen? 

Tenslotte… Niemand is perfect en dat hoeft niet. Want iedereen heeft Fouten (Flaws). Dit kan een bron van angst zijn, maar ook een zwakte of bepaalde drang/verslaving. Denk eens na over wat je personage bijvoorbeeld echt heel erg boos kan maken? Of wat kun je echt niet weerstaan?

Pas wel op dat je niets te gek verzint: Dodelijk bang zijn voor spinnen is lastig als je op avontuur gaat en maakt tot hele vervelende situaties waarin je personage alleen maar stil zit terwijl je vrienden gevaar lopen. Wees gerust wat creatiever of bespreek ook met jouw Dungeon Master hoe het een passende impact kan hebben in de avonturen. Zo heb ik nu een speler met hele vervelende gedachtes aan bloemkolen. You heard that right! Tot dusver geeft het verschillende leuke en minder leuke situaties tijdens de spelsessies. Maar deze avonturier kan wel gewoon mee op avontuur. 

Rollenspel

Maar waarom dit allemaal eigenlijk? Waar gebruik je dit rollenspel voor? Met je groep kun je ervoor kiezen het rollenspelen weg te laten: gewoon lekker monsters verslaan en richten op puzzels, ontdekken en bergen met schatten. Toch geeft het rollenspel toch nét dat beetje extra flair aan het spel. Zelfs als dat betekent dat je soms een hele sessie alleen maar bezig bent met shoppen ter voorbereiding op een avontuur op zee. Dit alles maakt het veel levendiger, leuker en brengt zelfs de meeste lachbuien in mijn ervaring. Ook helpt het met het verhogen van spanning. Bij veel videospellen heb je een gemakkelijke plek waar je weer tot leven komt nadat je dood bent gegaan, of een quick save die je kunt laden. Bij DnD kun je dat lang niet zo gemakkelijk. Dus als jouw personage in gevaar is… Telt het. Je kunt je personage verliezen. Dus als groep zien jullie iemand wegvallen. Jullie zien een Human Rogue mogelijk sterven. Jullie kennen hem als degene die altijd voor jullie klaar stond. Die dankzij zijn erecode nog nooit iets heeft gestolen van iemand die het niet kon missen maar wel klaar stond om jullie te helpen toen jullie niet genoeg goud hadden voor een broodnodig harnas voor de krijger. Ondanks dat hij iets te veel geniet van alcohol, hij is deel van het team… 

Ook geeft rollenspel een identiteit aan jullie als groep. Een harnas is sowieso cool maar is het niet stiekem veel cooler om het embleem van jullie als groep er trots op te dragen? En continu te laten zien als jullie het gevecht in gaan? Of juist als groep een haka te bedenken en telkens uitvoeren (liefst live)?! Daarbij heeft de Dungeon Master ook nog een extra voordeel voor jullie als spelers. Hij/Zij kan ervoor kiezen om Inspiration toe te bedelen aan een held (of de groep) bij tof rollenspel. Dan krijg je een bonus op een dobbelsteenworp! Maar soms kun je de dobbelstenen laten liggen. Pak je rol en geniet ervan! En Dungeon Masters, geniet van de personages die jij bouwt om de groep te ondersteunen of juist te gebruiken tegen ze. Jullie maken samen het verhaal.    

Wel is één ding heel erg belangrijk om nog te benadrukken. Je gaat op avontuur en je personage staat niet stil. Zoals je ervaring opbouwt, avonturen beleeft en met anderen omgaat zal jouw karakter veranderen. Je bouwt vriendschappen op, leert nieuwe dingen en doet nieuwe inzichten op (in het spel ofwel misschien zelfs daarbuiten). Wees bereid om ook deze rolspel onderdelen soms tegen het licht te houden. Een Paladijn van mij begon ooit heel gemoedelijk maar is gegroeid tot een wraakzuchtige krijger. Dat was oké – houdt er wel rekening mee dat jullie samen de groep bij elkaar houden.

Daarbij ook een persoonlijke wens: Ga niet vervelend doen met als reden: “That’s what my character would do.” Een keertje kan dat leuk zijn maar het kan ook heel veel plezier en het groepsgevoel vernielen.

Tot de volgende keer!


Op zoek naar dat beetje meer? DnDutch is ook te vinden met video’s op YouTube en een podcast op Audiogeeks (of Spotify en iTunes). Meer informatie is te vinden op www.VechelFantasy.com. Ook op Facebook en Instagram kun je allerlei updates en avonturen volgen.

Vechel Fantasy
Rick Vechel schrijft verhalen en maakt avonturen met allerlei extra’s voor o.a. het bordspel Dungeons and Dragons* (DnD). Naast spelsessies voor volwassenen zijn er ook speciale varianten en scenario’s voor kinderen en jongeren. Met deze speciale variant geeft hij specifiek aandacht aan leesbevordering en verschillende 21st century skills zoals naast samenwerken ook probleemoplossend denken en het ontwikkelen van verbeeldingskracht.

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here