Welkom bij deze blogreeks “DnDutch”. Mijn naam is Rick Vechel en ik ben een verhalenverteller en spelleider onder de naam Vechel Fantasy. In deze blogreeks op FantasyWereld leg ik jullie de basis uit van Dungeons & Dragons fifth edition, DnD versie 5 – in het Nederlands. Het spel is normaal volledig in het Engels maar als je liever kennismaakt in het Nederlands, zit je hier goed! Bij Dungeons & Dragons denk je wellicht ook al snel aan magie. Dat is logisch en om die reden… Het onderwerp van dit blog! We gaan het hebben over Spreuken en Magie!

Magie

Laten we beginnen met wat magie is in Dungeons & Dragons. Afhankelijk van jouw Dungeon Master ofwel de spelwereld (Campaignsetting), is Magie overduidelijk ofwel mondjesmaat aanwezig. Magie (Magic) vloeit door de wereld en middels Spreuken (Spells) kan deze magie gebruikt worden; je neemt de onzichtbare energie in je op en vormt het!

Nu zijn er twee typen Magie: Divine, vanuit veelal goddelijke bronnen, en Arcane, vormgegeven door het onderzoeken van de magische stromen. Normaal vertaal ik alles voor jullie maar hier is het wat lastig, maar ik ga in dit geval voor Goddelijke Magie (Divine Magic) en Vreemde Magie (Arcane Magic). Goddelijke magie kan soms ook door een gezworen eed komen of het één zijn met de natuur (zoals bij de Paladijn en Wachter). Vreemde Magie zijn vaak spreuken na onderzoek, Minstrelen maar ook door giften zoals bij de Heks. Een Minstreel haalt bijvoorbeeld met zijn artistieke talent krachten uit de magische stromen voor zijn of haar spreuken. Een Druïde krijgt de goddelijke magie vanuit de kracht van de natuur – een relatie met de wereld om hem of haar heen die magische stromen toegankelijk maakt. 

Spreuken

Spreuken zijn er doorgaans van level 0 tot en met level 9. Level 0 Spreuken heten Cantrips en dit zijn spreuken die zo simpel zijn van opzet, dat ze weinig energie kosten om vorm te geven. Elk Spreuk Niveau (Spell Level) wordt de benodigde energie en de incantatie zwaarder. Nu kun je level 20 worden in Dungeons & Dragons. Helaas krijg je niet elk level toegang tot een hoger Niveau Spreuk. Wanneer je wel toegang krijgt tot nieuwe Spreuken, staat bij elk Type Avonturier (Class) in het Player’s Handbook. De meest krachtige Spreuken, Niveau 9, krijg je pas op level 17… Even doorzetten dus – maar het is het waard! 

Bij elke Spreuk omschrijving zijn er een aantal belangrijke punten om te lezen voordat je ervoor kiest:

  • Vormtijd (Casting Time): Niet elke Spreuk kun je zo maar tevoorschijn halen. Sommigen zijn zelfs makkelijker, deze kun je in een reflex / Reactie (Reaction) gebruiken of een Bonus Actie (Bonus Action). Sommige Spreuken kunnen ook (veel) langer nodig hebben, zoals bij Rituelen (Rituals). 
  • Bereik (Range): Hier staan een aantal feet (ft.). Elke vijf feet is een vakje in Dungeons & Dragons op het speelbord of kaart. Sommige Spreuken gebruik je op jezelf (Self), sommigen enkel door iemand aan te raken (Touch) en andere hebben een bepaald bereik voordat de magie te zwak is om diens effect te volbrengen.
  • Componenten (Components): Om de Magie, de energie, vorm te geven, zijn er een drietal componenten. Dit zijn Verbaal (Verbal “V”), Lichamelijk (Somatic “S”) en Materialen (Material “M”). Bij de Spreuk staan deze componenten altijd genoemd. Zo moet je voor sommige spreuken alleen iets roepen, zoals bij Vicious Mockery, maar bij anderen kun je meer nodig hebben, waaronder hele specifieke voorwerpen onder “M” en handgebaren “S”.
  • Tijdsbestek (Duration): Het effect van de Spreuk is soms direct (Instantanious) maar soms kan een Spreuk ook langer duren; minuten, uren, jaren… 
  • Type Avonturiers (Classes): Niet elke magiër heeft toegang tot dezelfde spreuken. Hier staan de Type Avonturiers die toegang hebben tot de desbetreffende Spreuk. 

Helaas krijgt niet elk personage toegang tot Spreuken.

  • De Minstreel (Bard), Geestelijke (Cleric), Druïde (Druid), Magiër (Sorcerer), Heks (Warlock) en Tovenaar (Wizard) hebben toegang tot Spreuken van level 0 tot en met  level 9. 
  • De Paladijn (Paladin) en Wachter (Ranger) krijgen gedeeltelijk toegang tot Spreuken; Niveau 1 tot en met Niveau 5. Dit geldt overigens ook voor bepaalde Specialismen (Subclasses) zoals de Olijkerd (Rogue)\Arcane Trickster en de Krijger (Fighter)\Eldritch Knight.  
  • De Barbaar (Barbarian) en Kloosterling (Monk) krijgen in de basisboeken nooit toegang tot spreuken. 

Nu weten jullie welke magie er is, welke niveaus (Levels) er zijn voor Spreuken en hoe je een Spreuk moet lezen. Een mooi begin! In het volgende blog gaan we aan de slag met de tabellen bij de Type Avonturier (Class), het voorbereiden en kennen van Spreuken (Prepared Spells en Spells Known), de Disciplines van Magie en… Rituelen (Ritual Spells).

Tot de volgende keer! 


Op zoek naar dat beetje meer? DnDutch is ook te vinden met video’s op YouTube en een podcast op Audiogeeks (of Spotify en iTunes). Meer informatie is te vinden op www.VechelFantasy.com. Ook op Facebook en Instagram kun je allerlei updates en avonturen volgen.

Vechel Fantasy
Rick Vechel schrijft verhalen en maakt avonturen met allerlei extra’s voor o.a. het bordspel Dungeons and Dragons* (DnD). Naast spelsessies voor volwassenen zijn er ook speciale varianten en scenario’s voor kinderen en jongeren. Met deze speciale variant geeft hij specifiek aandacht aan leesbevordering en verschillende 21st century skills zoals naast samenwerken ook probleemoplossend denken en het ontwikkelen van verbeeldingskracht.

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here