Welkom bij deze blogreeks “DnDutch”. Mijn naam is Rick Vechel en ik ben een verhalenverteller en spelleider onder de naam Vechel Fantasy. In deze blogreeks op FantasyWereld leg ik jullie de basis uit van Dungeons & Dragons fifth edition, DnD versie 5 – in het Nederlands. Het spel is normaal volledig in het Engels maar als je liever kennismaakt in het Nederlands, zit je hier goed! Met vandaag… Je bent aan de beurt – en dan? Actie, bewegen, bonus acties? Lees snel verder!

Starten!

Je character sheet is nu goed gevuld. De Dungeon Master heeft inmiddels het eerste avontuur doorgelezen en de miniaturen verzameld… Tijd om op jacht te gaan! Jullie nemen een opdracht aan om enkele goblins te verdrijven die het dorp al een tijdje lastig vallen. De stadswachten zijn te weinig in aantal om een gedeelte op pad te sturen dus jullie wordt een zak zilver beloofd in ruil voor jullie diensten door de Rechtmeester. Voor elk oor een zilverstuk!

Dus hoe werkt dat nu, zo’n gevecht? Je kunt aanvallen, spreuken vorm geven, rondrennen, sloten openmaken, mensen inspireren – alleen is dat erg veel om in één keer te doen. Dungeons & Dragons heeft in elke editie zijn eigen aanpak maar zoals voor deze hele reeks richt ik mij vandaag op Fifth Edition. DnD werkt met rondes en in die ronde heeft elk karakter een beurt – dit geldt dus ook voor je vijanden. 

‘In Game Time’ is een ronde slechts zes seconden maar je zult zien dat het aan tafel meestal langer duurt. Want je mag je bezig houden met een Actie (Action), Bonus Actie (Bonus Action), Vrije Interactie (Interaction) Reactie (Reaction), en Bewegen (Movement). 

Jouw personage kan waarschijnlijk tussen de 25 en 35 ft Bewegen in een beurt. Als je met een gerasterd speelveld speelt, is elk vakje 5 x 5 ft. In een beurt kun je deze hoeveelheid gebruiken – wanneer je maar wilt. Het maakt niet uit of je eerst aanvalt of pas later, of eerst nog een bonus actie gebruikt of tussendoor een deur opent. Let wel op, de kans is groot dat de vijand je zo maar kan aanvallen als je probeert langs hem te rennen.

Met een Actie kun je van alles doen. Je kunt bijvoorbeeld proberen een aanval te doen met een wapen dat je vast hebt (van dichtbij of juist van veraf), een spreuk vorm geven, iemand vastgrijpen, iemand omduwen, een verdedigende positie aannemen, een ander ondersteunen of een bepaald voorwerp gebruiken. Of natuurlijk iets dat niet in alle andere categorieën valt… Wees gerust creatief!

De keuzes bij een Bonus Actie zijn daarentegen een stuk kleiner. Je kunt hiermee alleen een tweede wapen gebruiken, bepaalde spreuken vorm geven die alleen een bonus actie gebruiken of een speciale kracht gebruiken van jouw type avonturier, zoals Bardic Inspiration of Wild Shape.

Een Reactie kun je alleen gebruiken als daarvoor een bepaalde oorzaak is gegeven: zo mag je bijvoorbeeld een Gelegenheidsaanval (Attack of Opportunity) doen als een vijand langs je wilt rennen zonder rekening met jou te houden.

Daarnaast heb je ook een Vrije interactie, meestal als deel van je Actie of Bewegen. Denk hierbij aan het trekken van je zwaard, een sleutel omdraaien in het slot of het geven van een voorwerp dat je vast hebt aan een ander. Dit zijn allemaal kleine dingetjes waardoor je meer met je Actie kunt. Als je daarentegen twee van deze kleine taken wilt doen, kost het wel je Actie, dus plan je stappen vooruit! 

Licht, camera, actie!

Nu gaan we wat verder in op de Actie. Met name hoe je aanvalt – zij het met een bijl, een pijl en boog of magische krachten. Hier volgt eerst een volledige lijst wat je kunt: Aanvallen (Attack), Vastgrijpen (Grapple), Duwen (Shove), Spreuk Vormen (Cast a Spell), Sprinten (Dash), Ontwijken (Disengage), Verdedigende positie (Dodge), Ontsnappen (Escape a Grapple), Helpen (Help), Voorwerp Gebruiken (Use Object), Schild om of af doen (Don Shield), Verstoppen (Hide), Zoeken (Search), Voorbereiden (Ready Action), een kracht van je soort avonturier toepassen of natuurlijk: Improviseren. Deze lijst kun je ook vinden, met beschrijvingen, in het Players Handbook vanaf pagina 192.

In het volgende blog richt ik mij meer op specifiek Aanvallen en Spreuken. Deze zul je waarschijnlijk het meeste gebruiken – zeker in gevechten. Doe jezelf een plezier, speler én Dungeon Master en lees alles wel volledig door. In deze blogs en mijn video’s kan ik helaas niet overal in duiken (maar laat je vragen zeker achter in de comments). En… Er is niets zo bevredigend dan op het juiste moment je Schild om doen en daarna Verdedigend vechten om een teamlid te redden! 


Op zoek naar dat beetje meer? DnDutch is ook te vinden met video’s op YouTube en een podcast op Audiogeeks (of Spotify en iTunes). Meer informatie is te vinden op www.VechelFantasy.com. Ook op Facebook en Instagram kun je allerlei updates en avonturen volgen.

Vechel Fantasy
Rick Vechel schrijft verhalen en maakt avonturen met allerlei extra’s voor o.a. het bordspel Dungeons and Dragons* (DnD). Naast spelsessies voor volwassenen zijn er ook speciale varianten en scenario’s voor kinderen en jongeren. Met deze speciale variant geeft hij specifiek aandacht aan leesbevordering en verschillende 21st century skills zoals naast samenwerken ook probleemoplossend denken en het ontwikkelen van verbeeldingskracht.

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here