Welkom bij deze blogreeks “DnDutch”. Mijn naam is Rick Vechel en ik ben een verhalenverteller en spelleider onder de naam Vechel Fantasy. In deze blogreeks op FantasyWereld leg ik jullie de basis uit van Dungeons & Dragons fifth edition, DnD versie 5 – in het Nederlands. Het spel is normaal volledig in het Engels maar als je liever kennismaakt in het Nederlands, zit je hier goed! In de andere blogs hebben wij het gehad over veel mechanische delen van het spel. Maar nu – pak je tovenaarshoed maar erbij – duiken we het rollenspel in!

Verplaats je in je personage

Nadat jullie succesvol een bende bandieten te grazen hebben genomen die handelsroutes lastig vielen, komen jullie terug in het dorp. Het is laat en morgenvroeg is de Rechtmeester pas weer beschikbaar. Jullie hebben de afgelopen uren volop in de regen gelopen. Jullie gaan zitten aan een vierkante tafel in de taverne: de Verhalenpot. Jullie komen hier vaker, de waard – een halfork genaamd Henqee – herkent jullie en vraagt nors: “Wat mag het zijn dit keer?”

Wat bestelt jouw personage? Een vraag waar je waarschijnlijk nog niet over na hebt gedacht. Maar het geeft wel net wat meer persoonlijkheid dan nóg een Human Rogue met edel bloed en een tragisch achtergrondverhaal, dat wel erg veel lijkt op Batman. Wat maakt jou anders dan Batman en zijn ginger ale (gemberbier)?

Klik voor een vergroting

Veel van de keuzes zijn vanzelfsprekend: hoe heet jouw held? Wat is het geslacht? Hoe groot is hij/zij en wat is het figuur van jouw held? Hier kun je veelal keuzes maken of natuurlijk de dobbelsteen de keuze geven. Ook kom je geheid het alignment systeem tegen (ben je goed of slecht en van alles daar tussen in). Als je het mij vraagt, gooi dit aan de kant tot je meer met je personage hebt gespeeld. Dan pas weet je hoe ook de groep in elkaar zit en hun karakters spelen. Persoonlijk vind ik het samen spelen veel belangrijker en alignment kan dat moeilijk maken als jij als speler te veel vasthoud aan een enkele regel op je character sheet.

Één van de leuke dingen aan Dungeons & Dragons 5th Edition is de toevoeging van Achtergronden (Backgrounds) voor je held(in). In een eerder blog: Rassen en subrassen, hebben we het hier ook al over gehad. Maar bij de omschrijving van deze achtergronden staan ook een aantal tabellen met Personality Traits, Ideals, Bonds en Flaws. Hiermee kun je meer diepgang geven aan jouw karakter, ofwel door zelf een keuze te maken of door de dobbelsteen te laten bepalen. Natuurlijk kun je ook buiten deze tabellen denken en andere keuzes maken, maar het is een handig hulpmiddel ofwel leidraad. En denk maar niet dat het enkel gaat om spelers, maar dit is ook belangrijk voor de Dungeon Masters. NPC’s (de personages die niet worden gespeeld door medespelers en die ze dus voor het verhaal tegen kunnen komen) vragen ook aandacht –  zo kan Zuster Joy bij Pokémon wel overal hetzelfde zijn, maar maak je niet liever kennis met verschillende personen?

Ook de Big Bad Evil Guy heeft een motief. Niemand wilt regeren over de wereld omdat het cool is. Ook heeft hij of zij een doel: misschien was het ooit een slaaf en probeert hij of zij op deze manier slavernij te verbannen uit de wereld.

Dus laten we even de focus leggen op wat meer karakter geeft aan jouw personage in DnD. We beginnen met de Persoonlijke Eigenschappen (Personality Traits). Dit zijn trekjes of gedragingen waarmee je anders bent dan anderen. Wellicht ga je altijd net dat stapje verder om altijd je handen schoon te houden. Misschien ben je wel altijd heel erg onrustig en speel je daarom altijd met een stukje touw. Maar maak het gerust speciaal: er kunnen meer mensen gek op lezen zijn, maar kan iedereen zeggen dat ze álles weten van de Tolkienboeken en ga je daardoor graag de strijd aan over wie het meeste weet? Of misschien praat je personage juist nauwelijks omdat hij of zij zo lang alleen is geweest dat praten niet vanzelfsprekend is. Als je iets zelf wilt bedenken, vergeet dan ook je attributen niet. Een lagere Charisma is heel logisch als je niet veel praat. Of een hoge Intelligentie verklaart waarom je elk detail van Tolkien kunt benoemen. Wat maakt jouw held herkenbaar? Wat zullen ze over hem of haar zeggen? 

Ik ga je even de tijd geven om hier wat meer over na te denken. In het volgende blog gaan we verder met de drie andere blokken aan de linkerkant van je Character Sheet: Ideals, Bonds en Flaws. Tot volgende week! 


Op zoek naar dat beetje meer? DnDutch is ook te vinden met video’s op YouTube en een podcast op Audiogeeks (of Spotify en iTunes). Meer informatie is te vinden op www.VechelFantasy.com. Ook op Facebook en Instagram kun je allerlei updates en avonturen volgen.

Vechel Fantasy
Rick Vechel schrijft verhalen en maakt avonturen met allerlei extra’s voor o.a. het bordspel Dungeons and Dragons* (DnD). Naast spelsessies voor volwassenen zijn er ook speciale varianten en scenario’s voor kinderen en jongeren. Met deze speciale variant geeft hij specifiek aandacht aan leesbevordering en verschillende 21st century skills zoals naast samenwerken ook probleemoplossend denken en het ontwikkelen van verbeeldingskracht.

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here