-

DnDutch introductie in D&D: Valstrikken (deel 15)

Welkom bij deze blogreeks DnDutch. Mijn naam is Rick Vechel en ik ben een verhalenverteller en spelleider onder de naam Vechel Fantasy. In deze blogreeks op FantasyWereld leg ik jullie de basis uit van Dungeons & Dragons fifth edition, DnD versie 5 – in het Nederlands. Maar dit keer doe ik het niet alleen. Het spel is normaal volledig in het Engels maar als je liever kennismaakt in het Nederlands, zit je hier goed! Deze blog is gemaakt met dank aan Anne Robin, schrijfster en DnDutch enthousiasteling. Over haar ook spoedig meer!

In dit deel: bij Dungeons & Dragons denk je wellicht ook al snel aan magie. In het vorige blog hebben we het gehad over wat magie en specifiek hoe magie eruit ziet in de wereld van Dungeons & Dragons. Maar nu gaan we eens kijken naar hele andere uitdagingen in Dungeons & Dragons!

Valstrikken dus!

Dungeons and Dragons bestaat over het algemeen uit drie bouwstenen: sociale interactie [Roleplaying], gevechten [Combat] en verkenning [Exploration]. Bij verkenning kunnen de spelers soms overmoedig worden en juist dan is het leuk om ze onverwachts een obstakel toe te gooien, wat niets met vechten te maken heeft. Om de spelers op hun hoede te houden zijn valstrikken [Traps] het perfecte component om bij verkenning toe te voegen. 

Valstrikken komen vaak in twee vormen: mechanisch of magisch. Bij mechanische valstrikken kun je denken aan een berenval of een kruisboog die geactiveerd wordt door een drukplaat. Bij magische valstrikken kun je denken aan de spreuk Glyph of Warding. Natuurlijk kan het ook een combinatie van de twee zijn, zoals een Fireball die geactiveerd wordt als je het slot van een tovenaar probeert te kraken.

Valstrikken gebruiken een aanvalsrol [Attack Roll], zoals de kruisboog die afgevuurd wordt, of een reddingsrol [Saving Throw], bijvoorbeeld een behendigheid reddingsrol [Dexitery Saving Throw] om de magische vuurbal te ontwijken. 

Er is echter niks zo ontmoedigend om als speler goed voorbereid, heel voorzichtig een grot te betreden, om vervolgens alsnog door de grond te zakken en op scherpe spijlen terecht te komen. Spelers moeten de kans krijgen om de valstrik te ontdekken, als ze hiernaar zoeken. Denk aan een vaardigheidsrol perceptie [Perception] of onderzoek [Investigation]. Misschien is de valstrik wel geplaatst door lompe orks en ziet iemand met een hoge passieve perceptie [Passive Perception] meteen dat er een vloertegel hoger ligt dan de rest. Vervolgens kunnen de spelers proberen deze valstrik te ontwijken of te ontmantelen en dit kan natuurlijk altijd nog mis gaan.

Een andere manier voor een speler om een valstrik te vinden is het te ondervinden. Een barbaar [Barbarian] die zonder twee keer nadenken diens volle gewicht tegen de deur aangooit, zal hier de volgende keer misschien (hoewel, de barbaar kennende waarschijnlijk niet) iets langer bij een deur stilstaan, als deze deur een illusie blijkt te zijn en de barbaar eigenlijk tegen een wand van spijkers aanloopt. 

Waarom, wanneer en hoe

Spelers maken vaak genoeg het leven van de Dungeon Master zuur, dus het is niet verrassend dat jij, als DM, ze af en toe wil terugpakken. Echter is het wel erg tragisch als je in de tweede sessie van een nieuwe campagne een volledige groep aan avonturiers hebt omgebracht door een iets te enthousiaste valstrik. Bedenk daarom van te voren wat jouw doel is met deze valstrik.

  1. Een horde (setback). Met deze valstrik kun je het tempo van de spelers wat laten afnemen. Deze valstrik kost ze tijd en middelen om te ontmantelen of om er langsheen te komen.
  2. Een afschrikmiddel (dangerous). Hiermee kun je de spelers waarschuwen wat er op hen staat te wachten. Iemand die zo’n flinke valstrik kan plaatsen, moet zelf ook een flink gevaar vormen.
  3. Een levensgevaar (deadly). Sommige valstrikken zijn simpelweg gemaakt om indringers zes meter onder de grond te stoppen.

In de Dungeon Master Guide vind je op pagina 121 de tiers of play. Dit kan je helpen een inschatting te maken wat de spelers aankunnen, afhankelijk van welk level hun karakters zijn. 

Voor jou als Dungeon Master is het belangrijk om te weten; wie heeft deze valstrik hier geplaatst en waarom? Een valstrik plaatsen kost moeite, materialen en geld, dus bedenk waarom iemand hierin zou investeren. Dit betekent niet meteen dat deze val ook per se voor jouw spelers gezet moet zijn. Een jager kan ook een val zetten om zwijnen te vangen, waar de spelers per ongeluk op stuiten. 

Als een gevaarlijke tovenaar zijn toren vol magische objecten en spreukenboeken wil beschermen, vergeet dan niet dat hij zelf ook nog in en uit zijn toren moet kunnen komen. Als elke deur, raam en luchtschacht volgebouwd zijn met gevaarlijke valstrikken moet er dus ook een manier zijn voor hem om deze uit te schakelen. 

Nu is het tijd voor het daadwerkelijk ontwerpen en plaatsen van de valstrik. Als je niet weet waar je moet beginnen, zijn er gelukkig veel anderen je voor gegaan. De Dungeon Master Guide, maar bijvoorbeeld ook Xanathar’s Guide to Everything, geeft al kant-en-klare valstrikken. 

Deze valstrikken bestaan uit drie onderdelen, die je zelf als richtlijn kan gebruiken in het geval je zelf valstrikken wil gaan ontwerpen. De valstrik moet een activatie methode (trigger) hebben en een effect als gevolg. Het laatste onderdeel is de tegenmaatregel (countermeasure), dit kan dus een succesvolle ontmanteling zijn of een reddingsrol, maar beloon creatieve ideeën van spelers. Soms bedenken zij leukere en betere oplossingen voor jouw valstrik dan je zelf had kunnen bedenken!

Als je spelers vol zelfvertrouwen en zonder angsten door je wereld gaan lopen, kan een onverwachte valstrik ze goed laten schrikken. Nu weet je wat voor soort valstrikken er zijn en hoe je deze op een geloofwaardige manier kan inzetten! Het enige wat ik je dan nog kan zeggen is; jaag ze de stuipen op het lijf!

En als je dit blog in video vorm wilt zien, kijk dan ook even op YouTube naar de DnDutch reeks.


Op zoek naar dat beetje meer? DnDutch is ook te vinden met video’s op YouTube en een podcast op Audiogeeks (of Spotify en iTunes). Meer informatie is te vinden op www.VechelFantasy.com. Ook op Facebook en Instagram kun je allerlei updates en avonturen volgen.

Vechel Fantasy
Vechel Fantasyhttp://vechelventures.nl/
Rick Vechel schrijft verhalen en maakt avonturen met allerlei extra’s voor o.a. het bordspel Dungeons and Dragons* (DnD). Naast spelsessies voor volwassenen zijn er ook speciale varianten en scenario’s voor kinderen en jongeren. Met deze speciale variant geeft hij specifiek aandacht aan leesbevordering en verschillende 21st century skills zoals naast samenwerken ook probleemoplossend denken en het ontwikkelen van verbeeldingskracht.

Gerelateerde artikelen

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Vul alstublieft uw commentaar in!
Vul hier uw naam in

Alles over D&D

Bekijk onze speciale sectie over Dungeons & Dragons met nieuws, artikelen en uitleg

DnDutch - D&D voor beginners

BoekenBoeken

Schrijf je in voor de nieuwsbrief

Schrijf je in voor de FantasyWereld nieuwsbrief en blijf op de hoogte van het laatste nieuws en onze winacties