-

DnDutch introductie in D&D: Gevechten (deel 14)

Welkom bij deze blogreeks “DnDutch”. Mijn naam is Rick Vechel en ik ben een verhalenverteller en spelleider onder de naam Vechel Fantasy. In deze blogreeks op FantasyWereld leg ik jullie de basis uit van Dungeons & Dragons fifth edition, D&D versie 5 – in het Nederlands. Het spel is normaal volledig in het Engels maar als je liever kennismaakt in het Nederlands, zit je hier goed! Wil je beginnen bij het begin, of weten welke delen vooraf gingen, kijk dan hier. In dit deel: Hoe werkt dat aanvallen en verdedigen nu?


Leuk al die regels. Maar hoe werkt dat nu, een aanval of spreuk vormen? Om dat duidelijker te maken, gaan we bij deze op pad met Meemaw, een Dwarven Cleric (Niveau 4). Met een grote haat jegens alle goblins wegens decennia ruzie, staat ze nu tegenover Boblin, de goblin die haar kippen probeerde te stelen. Zij heeft hem in een hoekje gedreven en het Gevecht (Combat) gaat beginnen.

Neem het initiatief

We beginnen met het Initiatief Nemen [Initiative] om te bepalen wie eerst mag aanvallen. Dit is meestal gelijk aan de Behendigheid/Dexterity bonus… Iedereen die meedoet aan het gevecht, gooit zijn of haar eigen Initiative rol. Hoe hoger je gooit, hoe eerder je aan de beurt bent in elke Ronde.

  • Meemaw = 1d20-1, gooit een 17 dus heeft een 16 voor haar Initiative.
  • Boblin de goblin = 1d20+2, gooit een 14 dus heeft ook een 16 voor zijn Initiative.

Als twee personen hetzelfde gooien, beslist de DM wie eerst is. In eerdere edities werd er gekeken naar de hoogste Dexterity maar dat is bij DnD 5e een huisregel. Zelf gebruik ik ook die huisregel, dus nu begint bij mij Boblin.

(Inter)Actie!

Boblin gebruikt de Vrije Interactie/Interaction om een kromzwaard (Scimitar) van zijn riem te pakken, hij rent naar Meemaw en valt aan: een Aanvalsrol [Melee Attack Roll].

Hij rolt een 7 en heeft een +4 om te raken [Scimitar. Melee Weapon Attack: +4 to hit, reach 5 ft., one target. Hit: (1d6 + 2) slashing damage.]

Dat is totaal een 11 om Meemaw te raken. Haar Verdediging [Armor Class] is 16. Het basisgetal is altijd 10 en zij draagt een harnas [Scale Mail], waardoor zij een AC van 16 heeft. Om te raken, moet je hetzelfde of hoger gooien dan de Armor Class van de vijand. De Goblin weet geen Levenspunten (Hit Points) van Meemaw eraf te krijgen.

Nu is het Meemaw haar beurt. Meemaw zegt een kort gebed, om een spreuk te vormen met de hulp van haar god Moradin. Haar hand begint te gloeien en de spreuk Word of Radiance is gevormd. Met een stamp op de grond ontstaat er een fel licht. In tegenstelling tot een normale Aanvalsrol, moet de Goblin nu dobbelen. Hier wordt namelijk gevraagd om een Vitaliteit Reddingsrol [Constitution Saving Throw]. De Goblin gooit een 5 en met géén bonus (+0) is dat ook het eindresultaat. Meemaw heeft een Spreuk Weerstand (Spell Save DC, Difficulty Class) van 14. Dit wordt berekend met 8 + Specialiteit Bonus [Proficiency Bonus] + Attribuut Bonus [Ability Score Bonus] (dit is Wijsheid/Wisdom bij een Geestelijke/Cleric). De Goblin weet zich niet te verweren en krijgt 1d6 schade. Meemaw rolt 5 schade totaal. De Goblin heeft op volle gezondheid 7 Levenspunten dus hij heeft er nu nog maar twee over.

Nu is het weer de beurt van Boblin. Dit is een gevaarlijk gevecht en Boblin besluit te vluchten. Als hij wegrent zonder zonder specifiek rekening te houden met het ontwijken van klappen onderweg [Disengage], riskeert hij een klap van de Oorlogshamer [Warhammer] van Meemaw. Met zijn bonus actie gebruikt Boblin de vaardigheid Nimble Escape. Daarmee kan hij veilig wegrennen. De kip laat hij achter – te gevaarlijk! Met de vrije interactie opent hij de deur en rent naar buiten.

Meemaw in haar beurt rent achter hem aan. Met haar Oorlogshamer zal ze nooit op tijd zijn, dus gebruikt ze wederom haar magie. Ze gebruikt de Niveau 1 Spreuk Guiding Bolt. Nu moet ze wel een Spreuk Afstand-Aanvalsrol [Ranged Spell Attack Roll] maken om hem te raken. Ze rolt een 20 en mag daar een Spreuk Aanvals Bonus [Spell Attack Bonus] van +6 bij optellen. Dit is vergelijkbaar met de Kracht / Strength Aanvalsrol voor wapens en/of de Behendigheid / Dexterity Aanvalsrol met bogen en de fijnere wapens [Finesse]. Omdat ze een 20 heeft gegooid, raakt ze een Vitale Plek [Critical Hit]. Een natuurlijke 20 is altijd raak, ongeacht de bonus of de Verdediging van de tegenstander. Daarnaast mag je het aantal dobbelstenen van de schade (zoals de 1d6 van het kromzwaard [Scimitar]) verdubbelen. Bij Guiding Bolt is dit 4d6, dus dat wordt 8d6 totaal. Met een totaal resultaat van 28 schade, wordt de Goblin geraakt. Hij had nog twee Levenspunten over en gaat nu naar 0. Boblin is neer.

En dat is een gevecht bij Dungeons & Dragons 5e. Nu zullen de gevechten bij jullie aan tafel wel wat moeilijker zijn. Meemaw is een ervaren avonturier en de Goblin had echt de verkeerde schuur gekozen. Maar met deze recente oefening, is ze weer klaar om op avontuur te gaan! Als je dit trouwens wilt zien in een spelsituatie in plaats van enkel lezen, bekijk dan ook de DnDutch video op YouTube over dit onderwerp:

NB hierbij nog een handig hulpmiddel als je af en toe in de war raakt met al die speltermen en wat ze nou precies doen: https://vechelfantasy.com/tools/dnd


Op zoek naar dat beetje meer? DnDutch is ook te vinden met video’s op YouTube en een podcast op Audiogeeks (of Spotify en iTunes). Meer informatie is te vinden op www.VechelFantasy.com. Ook op Facebook en Instagram kun je allerlei updates en avonturen volgen.

Vechel Fantasy
Vechel Fantasyhttp://vechelventures.nl/
Rick Vechel schrijft verhalen en maakt avonturen met allerlei extra’s voor o.a. het bordspel Dungeons and Dragons* (DnD). Naast spelsessies voor volwassenen zijn er ook speciale varianten en scenario’s voor kinderen en jongeren. Met deze speciale variant geeft hij specifiek aandacht aan leesbevordering en verschillende 21st century skills zoals naast samenwerken ook probleemoplossend denken en het ontwikkelen van verbeeldingskracht.

Gerelateerde artikelen

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Vul alstublieft uw commentaar in!
Vul hier uw naam in

Alles over D&D

Bekijk onze speciale sectie over Dungeons & Dragons met nieuws, artikelen en uitleg

DnDutch - D&D voor beginners

BoekenBoeken

Schrijf je in voor de nieuwsbrief

Schrijf je in voor de FantasyWereld nieuwsbrief en blijf op de hoogte van het laatste nieuws en onze winacties