Titans – Victoria Scott

0
184

Astrid is opgegroeid in armoede. De stad Detroit is in de ban van paardenraces en een groot deel van de bevolking is zo verslaafd aan het wedden dat ze hun hele hebben en houden op het spel zetten. Zo vergokte Astrids opa zijn huis en heeft Astrid door haar vaders obsessie met de rest van het gezin in een auto moeten wonen. Haar beste vriendin Magnolia zit in hetzelfde schuitje. De meisjes zijn bang hun bestaan en elkaar te verliezen als hun vaders zo doorgaan met het wedden op de paarden.

Alleen gaat het hier niet om paarden van vlees en bloed, maar om paarden van staal. De Titanen, zoals ze genoemd worden, zijn speciale voertuigen die via een bedieningspaneel aangestuurd kunnen worden door hun jockey. Astrid is altijd al gefascineerd geweest door Titanen, maar heeft geaccepteerd dat zij er nooit eentje zal kunnen berijden omdat zulke technische hoogstandjes alleen weggelegd zijn voor de allerrijksten. Maar dan ontmoet ze een vreemde oude man die er toevallig eentje over heeft en Astrid erop wil laten rijden in de Titanenrace. Zal het Astrid lukken om het prijzengeld binnen te slepen en haar eigen familie en die van Magnolia uit de schulden te redden?

Iets compleet anders
Titans gaat over de Titanenderby en de weg ernaartoe. We volgen Astrid terwijl zij als buitenstaander door probeert te breken als jockey. Ze is nog maar zeventien, en dus één van de jongste deelnemers. Ze voelt zich niet thuis in de groep omdat de rest bovendien allemaal van die arrogante rijkelui zijn. Gelukkig heeft ze Magnolia om zich heen, die een flinke dosis humor aan het verhaal toevoegt ondanks het bitterzoete randje.

Het is jammer dat dit boek een standalone is, want eigenlijk smaakt dit naar meer!

Het idee van elektronische paarden is erg origineel en daardoor was het heel verfrissend om Titans te lezen. Elke race brengt een hoop spanning met zich mee, terwijl we Astrids Titaan, Vrijbuiter, ook steeds beter leren kennen. Vrijbuiter heeft, in tegenstelling tot de andere Titanen, een Evobox: een apparaatje dat ervoor zorgt dat hij een eigen persoonlijkheid heeft en emoties kan voelen. Scott laat ons kennismaken met een stuk koud metaal, maar wel eentje dat onze harten al snel voor zich wint. Veel andersoortige liefde zal je alleen niet in dit boek vinden, want er zit vrijwel geen romantiek in. Als je dat niet erg vindt, is dit boek er eentje voor jou!

Ideaal voor elke paardenliefhebber
De band tussen Astrid en Vrijbuiter wordt steeds sterker en Scott weet dat heel mooi te beschrijven. Ze heeft Vrijbuiter zo’n leuke persoonlijkheid gegeven dat alleen hij het boek al waard maakt om te lezen. Als paardenliefhebber zal je je hier vast in kunnen herkennen. Wat dat betreft is het erg jammer dat Titans een standalone is, en we aan het eind ook afscheid van hem en Astrid zullen moeten nemen.

Het enige wat ik minder vond aan dit boek was dat er zóveel gebeurt en het tempo zó hoog ligt, dat Scott niet de tijd genomen lijkt te hebben om het verhaal ook geloofwaardig te maken. Vooral in het begin komt er een hoop uit de lucht vallen, zoals bijvoorbeeld de kans om mee te doen aan de Titanenderby en het gemak waarmee Astrid op Vrijbuiter leert rijden.

Schrijfstijl
Het boek leest echter zo lekker door, dat je al snel geneigd bent om hem opnieuw te lezen. De korte hoofdstukjes (van gemiddeld zo’n drie tot vier pagina’s) halen in het begin het ritme uit het verhaal, maar als je eenmaal gegrepen bent, blijf je maar doorlezen. Scott verwerkt een hoop actiescènes in het verhaal waardoor je aan het boek vastgeplakt zit.

Met Titans brengt Victoria Scott ons een verhaal dat heel origineel aanvoelt en bovendien ontzettend lekker wegleest. In het begin duurt het even voordat je echt in het verhaal zit, en dat komt voornamelijk door de lengte van de hoofdstukken. Die zijn namelijk ontzettend kort. Je zal echter al snel gehecht raken aan Vrijbuiter en elke ronde van de Titanenderby wordt spannender en spannender. Het is jammer dat dit boek een standalone is, want eigenlijk smaakt dit naar meer!
Als
[product_page sku=”9789025872335″]

Titans