The Lunar Chronicles 3: Cress – Marissa Meyer

0
278

In het derde deel van de Lunar Chronicles leren we het schuchtere, maar hopeloos romantische meisje Cress kennen. Ze zit al zeven jaar gevangen in een satelliet waar ze de Aarde bespioneert voor Luna. Met alleen haar netschermen als gezelschap probeert ze zich zo goed mogelijk te vermaken. Zo heeft ze zelfs een klein zusje voor zichzelf geprogrammeerd: Kleine Cress, die haar enige gezelschap vormt. Er zijn natuurlijk momenten dat Cress’ meesteres langs komt, maar daar staat Cress liever niet bij stil. Nu heeft Levana alleen een nieuwe taak voor haar: Cinder opsporen zodat Levana haar gevangen kan nemen. Cress voelt daar niet zoveel voor, en probeert Cinder in het geheim te helpen. Het feit dat Cress hopeloos verliefd is op Thorne draagt daar natuurlijk ook wel aan bij. Cress en Thorne hebben elkaar alleen nog nooit ontmoet, maar daar zal snel verandering in komen…

Ondertussen zijn Cinder, Scarlet, Wolf, Thorne en Iko nog steeds op de vlucht voor de thaumaturgen van Levana. Hun voornaamste doel is om het huwelijk tussen Levana en prins Kai te stoppen, maar dat is makkelijker gezegd dan gedaan. Dan krijgen ze contact met een meisje met een gigantische bos lang haar die beweert aan Cinders kant te staan. Ze zou gevangen zitten in een satelliet die in de baan van de Aarde zweeft. De groep besluit een reddingsactie te ondernemen, maar helaas verloopt die niet vlekkeloos.

Sprookjes
Zoals de meeste mensen wel zullen weten, was het verhaal van Cinder gebaseerd op het sprookje van Assepoester en dat van Scarlet op Roodkapje. Met Cress kunnen we nog een sprookje aan het rijtje toevoegen: Rapunzel. Zo zit ze opgesloten in een afgelegen kamer, heeft ze heel lang haar, is er een vrouwelijk figuur die haar gegijzeld houdt en is ze een hopeloze romanticus. Onze Cress is alleen wel een stuk meer verlegen dan de Rapunzel die we van Tangled kennen, en bovendien ook een stuk beter in hacken!

De serie is fantastisch: een geweldig concept, ontroerende personages, een flinke dosis humor en bovendien is het ook nog eens subliem geschreven.

Spanning en sensatie
Al vanaf het begin vallen we weer middenin het verhaal en ontmoeten we een nieuw personage. Net als zij zich bij de groep wil voegen, valt diezelfde groep uiteen en krijgen we dus te maken met allemaal verschillende verhaallijnen. Hiermee creëert Meyer meer ruimte om de personages tot uiting te laten komen, en dat is maar goed ook, want elk personage is heel verschillend. In Cress leren we elk van hen een stuk beter kennen en is het vrijwel onmogelijk om niet aan ze gehecht te raken.

Meyer slaagt er niet alleen in om de personages goed tot hun recht te laten komen, maar weet het verhaal ook nog eens superspannend te maken. Alle personages maken bloedstollende avonturen mee die allemaal minstens even indrukwekkend zijn. Met elk boek in de serie weet Marissa Meyer het spannender en spannender te maken en ons steeds ongeduldiger te maken voor het volgende boek in de serie.

Humor
In Cress laat Meyer een nieuwe kant van haarzelf zien, namelijk dat ze ook nog eens heel grappige elementen aan het verhaal kan toevoegen. Hoewel de dreigende oorlog tussen de Aarde en Luna steeds dichterbij komt, is er zeker nog ruimte voor een grapje hier en daar. Thorne en Iko zijn wat dat betreft de sterren van de comedy. Vooral Iko krijgt in dit deel haar welverdiende aandacht en weet al snel een plekje in ons hart te veroveren.

Marissa, Marissa, wat doe je ons toch aan? De Lunar Chronicles zijn op het moment echt een hype, en ik snap helemaal waarom. De serie is fantastisch: een geweldig concept, ontroerende personages, een flinke dosis humor en bovendien is het ook nog eens subliem geschreven. Gelukkig worden alle delen nu in een moordend tempo uitgegeven in het Nederlands, want het is vrijwel onmogelijk om geduldig te wachten op het volgende boek. Levana is pasgeleden uitgekomen, en deze maand kunnen we uitkijken naar Winter! De komende maanden wordt het dus wel heel moeilijk om in een leesdip te raken!

[product_page sku=”9789020678925″]

The Lunar Chronicles 3: Cress
The Lunar Chronicles 3