BoekenBoeken
Home Boeken Boekrecensies Temeraire – Naomi Novik

Temeraire – Naomi Novik

0
755

Als de jonge Engelse kapitein William Laurence in de tijd van Napoleon een Frans schip verovert, heeft hij nog geen idee dat hij daarmee zijn hele leven op zijn kop zet. In het schip vindt hij namelijk een drakenei, en de Franse bemanning lijkt niet bepaald blij dat hij het heeft gevonden. Laurence, daarentegen, kan niet wachten tot hij straks aan wal zijn beloning voor het ei mag opstrijken, maar dan gebeurt het onmogelijke: het ei komt uit en tot ieders verbazing kiest het drakenjong de zeerot Laurence, die bovendien helemaal niets heeft met draken en vliegen, als begeleider…

Met die keuze kan Laurence gedag zeggen tegen zijn carrière op het water. De draken zijn onmisbaar in de oorlog tegen Napoleon, dus worden Laurence en zijn draak, die hij Temeraire heeft genoemd, onmiddellijk naar een trainingskamp in Schotland gestuurd. Daar worden ze klaargestoomd voor een nieuw soort oorlog: die in de lucht, tegen de overmacht van draken aan Franse kant. Lukt het Laurence om tussen alle andere luchtkapiteins, die al van jongs af aan getraind zijn, zijn plek te vinden? En misschien nog wel belangrijker: welke rol zullen Laurence en Temeraire spelen in de oorlog tegen Napoleon?

Naomi Novik
De Amerikaanse schrijfster Naomi Novik heeft de afgelopen tijd vooral weer bekendheid opgedaan door haar nieuwste boek Ontworteld, maar eigenlijk hebben we haar vooral leren kennen door haar befaamde Temeraire-serie. Op mijn derde druk van dit boek staat nog dat dit verhaal het eerste deel is in de Temeraire-trilogie, maar deze serie is ondertussen al uitgegroeid tot een reeks van negen boeken, waarvan er helaas maar zes naar het Nederlands zijn vertaald. Toch betekent dat zeker niet dat we Temeraire maar beter kunnen overslaan. In tegendeel: wat mij betreft mag dit boek met recht tot de fantasyklassiekers gerekend worden!

Noviks drakenverhaal is erg origineel en als je Temeraire eenmaal hebt leren kennen, wil je niets liever dan verder lezen.

Alternatieve geschiedenis
Temeraire speelt zich af in Groot-Brittannië ten tijde van Napoleon, en dat weet Novik ongelooflijk gedetailleerd en realistisch neer te zetten. Dankzij haar beeldende schrijfstijl, de scheep- en luchtvaartterminologie en de vele kleine details die ze in het verhaal heeft verwerkt, is het niet moeilijk om je voor te stellen hoe het er destijds aan toe is gegaan. Er is alleen één groot verschil: in Noviks geschiedenis spelen draken de hoofdrol. Het is heel gaaf om over deze alternatieve geschiedenis te lezen, aangezien Novik die duidelijk erg goed heeft uitgedacht. Zo heeft Novik allerlei manieren verzonnen waarop draken bij zouden kunnen dragen aan de oorlog. Een draak lijkt in Noviks boeken bijvoorbeeld eerder op een schip: hij wordt niet door slechts één persoon bereden, maar door een heel legertje aan mensen die allemaal een verschillende taak hebben: uitkijkposten, cadetten, boordschutters, een luitenant en een kapitein. En als je bedenkt hoe groot zo’n draak precies is, dan klinkt dat eigenlijk alleen maar logisch!

Veel details, maar toch ook vaart
Novik heeft dus veel oog voor detail en weidt regelmatig uit over de scheepvaart, de luchtmacht en de verschillende vormen van oorlogsvoering. Hierdoor kabbelt het verhaal soms wat voort en lijkt een echte spanningsboog te ontbreken, maar toch wordt het boek nergens echt saai of vervelend. Noviks ietwat formele schrijfstijl blijft je meeslepen en ook al draait het grootste gedeelte van dit boek vooral om de training van Laurence en Temeraire, toch blijft het verhaal vrij vlot weg lezen. Daarbij is het verhaal van Laurence en Temeraire vaak gewoon echt heel fascinerend om te lezen en maakt dit eerste deel eigenlijk alleen maar nieuwsgierig naar meer.

Laurence en de draken
Het verhaal zelf is dus niet overal even spannend, maar het zijn dan ook vooral de personages die indruk maken. Laurence zelf kan soms best een beetje saai en braaf overkomen, maar dat past eigenlijk ook wel weer perfect bij zijn tijd, waarin gehoorzaamheid aan je superieuren erg belangrijk was. Gelukkig staat daar een stel speelse, kinderlijke draken tegenover die lekker doen wat ze zelf willen. Vooral Temeraire is superschattig met zijn gevoel voor humor en eigen willetje. Hij is ongelooflijk intelligent en daardoor wordt zijn band met Laurence alleen maar sterker. En ook de verschillende persoonlijkheden van de andere draken zijn goed (en vaak met veel humor) uitgewerkt. Zo heb je de lompe Maximus, de wijze Celeritas, de gehoorzame Levitas en de niet zo snuggere Volatilus. Eigenlijk komen ze bijna niet meer over als draken, maar leer je ze net zo goed kennen als de menselijke personages, misschien zelfs nog wel beter!

Met Temeraire bewijst Naomi Novik dat ze een geweldig schrijfster is. Dit eerste deel in de serie voelt dan misschien nog wel een beetje als een introductiedeel, met vrij weinig spanning en vooral veel achtergrondinformatie, maar toch is het Novik gelukt om een verhaal te schrijven dat van begin tot eind weet te boeien. Haar drakenverhaal is erg origineel en als je Temeraire eenmaal hebt leren kennen, wil je niets liever dan verder lezen. En dat kan, want ondanks het redelijk afgeronde einde, blijkt wel dat de oorlog tussen Frankrijk en Groot-Brittannië nog lang niet voorbij is…

[product_page sku=”9789022544105″]

Temeraire
Naomi Novik