The Lunar Chronicles 6: Alle Sterren – Marissa Meyer

0
137

Ondanks dat we het verhaal over Cinder, Scarlet, Cress en Winter hebben afgesloten, hoeven we als fans niet te treuren! In de graphic novel reeks Iko lezen we wat er verder gebeurt met onze helden en in dit boek Alle Sterren leren we juist meer over de achtergronden van onze favoriete personages. Deze bundel bestaat uit negen korte verhalen die voor het grootste deel over belangrijke stukjes uit het verleden van deze personages gaan. Zo leren we bijvoorbeeld hoe Michelle Benoit erin geslaagd is om Cinders aanwezigheid op haar boerderij geheim te houden voor Scarlet en hoe Wolf gerekruteerd werd voor Levana.

Geen volwaardig deel
Hoewel deze vertaling op de markt gezet wordt als het zesde deel in de Lunar Chronicles-serie, is het wat mij betreft echt een extraatje. Het grote verhaal is in Winter netjes afgerond en Alle Sterren bevat geen informatie die nodig is om dat grote verhaal te begrijpen. Hetzelfde gold wat mij betreft voor Levana, het ‘vierde deel’ van de serie.

Met Alle Sterren hebben we een mooie afsluiting van de Lunar Chronicles.

Toch hebben we eigenlijk helemaal niets te klagen. We wanen ons weer in die intrigerende wereld waar we al zoveel over gelezen hebben en we krijgen betekenisvolle inkijkjes in de levens van de bekende personages. Door deze verhalen leren we beter te begrijpen hoe hun persoonlijkheden precies in elkaar zitten. We weten al wel dat er iets vreselijks is gebeurd waardoor Winter haar lunaire gave weigert te gebruiken, maar nu maken we het ook echt mee. Daardoor wordt Winter een veel tastbaarder personage. Mocht je ooit besluiten de hele serie opnieuw te lezen, dan is het wellicht ook aan te raden om eerst te starten met Alle Sterren en daarna pas bij Cinder te beginnen! Dat is natuurlijk alleen aan te raden als je de serie al eens gelezen hebt, want anders kom je wel heel veel spoilers tegen.

Puur voor de lol
Als je aan een boek van Marissa Meyer begint, weet je bij voorbaat al dat het ontzettend lekker zal lezen. Ze is een kei in het schrijven van spannende en meeslepende verhalen die altijd weten te verrassen. In Alle Sterren zien we dit gedeeltelijk terug. De verhalen lezen als een trein en je leeft echt mee met de personages. Het enige nadeel is dat de verhalen op dit punt in de serie niets meer zijn dan leuke extra’s. Je weet al wat er verder zal gebeuren, dus de spanning is er voor het grootste gedeelte uit. Daarom zal dit boek ook met name geschikt zijn voor de échte liefhebbers die het moeilijk vinden om afscheid te nemen van de reeks. De mensen die niet zo kapot zijn van de serie zullen de verhalen geen grote toevoeging vinden aan het grote geheel.

Met Alle Sterren hebben we een mooie afsluiting van de Lunar Chronicles. We leren meer over onze bekende helden en kunnen de gehele serie in een beter perspectief zien. Helaas hebben de verhalen op dit punt geen impact meer op het grote verhaal, dus daardoor verliest deze bundel wat aan spanning en sensatie. Desondanks lezen de verhalen stuk voor stuk heel lekker en blijven ze overal ontzettend interessant! Door de minpuntjes geef ik deze bundel 3,5 sterren, dus helaas niet álle sterren. Mocht je nou nog steeds geen afscheid kunnen nemen van Cinder en co., dan kun je gelukkig je hart ophalen met Iko, waarvan deel 2 in juni uitkomt!

Alle Sterren Boek omslag Alle Sterren
The Lunar Chronicles
Marissa Meyer