Iko 2: Opstand – Marissa Meyer

0
254

Onze favoriete androïde Iko is terug met het allerlaatste hoofdstuk in de epische Lunar Chronicles. Ze is nog steeds op jacht naar de wrede Alfa Lysander Steele, de leider van de bende wolfmutanten die de aarde terroriseren. Alfa Steele wil maar één ding: dat Cinder alle mutaties ongedaan maakt en dat de mutanten hun menselijkheid weer terugkrijgen. Het enige probleem is dat de mutaties onomkeerbaar zijn, maar Steele weigert dit te geloven. Er zit dus niets anders op dan een eind aan zijn terreur te maken. Gelukkig heeft Iko hulp van Liam Kinney. Het enige probleem: de twee kunnen elkaar niet uitstaan.

Kinney vindt Iko onnatuurlijk en weigert haar als iets anders te zien dan een hoopje onderdelen. Iko heeft het hier moeilijk mee, maar tegelijkertijd vraagt ze zich inderdaad af hoe het komt dat zij zo anders is dan andere androïden. Zo wordt er in Opstand niet alleen aandacht besteed aan de dreiging van de mutanten onder leiding van Steele, maar leren we ook meer over Iko zelf. De tijd begint alleen te dringen als Steele erin slaagt om zelfs Wolf te rekruteren. Iko en Kinney zullen hun meningsverschillen opzij moeten zetten om niet alleen de levens van de Aardbewoners te beschermen, maar ook dat van een van Iko’s beste vrienden.

Opstand is een waardige afsluiter van een prachtige serie.

Ietwat slordige afwerking
Zoals we gewend zijn uit het eerste deel van deze graphic novelserie, zit de vaart er weer lekker in. We racen door het boek en worden meegevoerd in de strijd om totale vrede. Zo rond tweederde van het boek wordt het alleen wat onduidelijk, want daar beginnen de uitspraken van de personages door te lopen in de spreekwolkjes van andere personages. Zo is het erg onduidelijk wie nou wat zegt en het is dan ook vooral jammer dat dit voorkomt in een deel van het verhaal waar nogal veel achter elkaar gebeurt. Zo wordt het lastig te volgen wat er precies aan de hand is, maar misschien nog wel erger: je wordt compleet uit het verhaal gehaald en alle spanning van de scène die anders erg intens was geweest, valt weg.

Vrij simpel plot
Als je, net als ik, een groot liefhebber bent van The Lunar Chronicles, ben je waarschijnlijk erg gehecht geraakt aan Marissa Meyers schrijfstijl. Ze laat haar personages tot leven komen en weet als geen ander hoe je een verhaal spannend en meeslepend kunt maken. In een ander medium, zoals nu een graphic novel, komen deze talenten wat minder tot hun recht. De tekeningen zouden wederom iets meer contrast mogen hebben en iets meer details in de manier waarop de personages getekend zijn zouden zeker niet mis zijn (zoals ik in mijn recensie van het vorige deel ook al noemde). Toch doen de tekeningen wat ze moeten doen: het verhaal overbrengen. Het jammere aan graphic novels is alleen dat er minder ruimte over is voor de complexiteiten die Meyer normaal gesproken in haar plots verwerkt. Daardoor is het verhaal nog wel eens wat simplistisch en zit ik toch nog met een aantal vragen die onbeantwoord zijn gebleven. Ik heb niet het idee dat alles netjes afgewerkt is. Toch moet ook gezegd worden dat het plot ondanks zijn simpliciteit, toch erg spannend is! Je blijft je keer op keer vragen hoe Iko alles in vredesnaam recht zou kunnen breien, waardoor het verhaal onvoorspelbaar en intrigerend blijft.

Iko blijft een ontzettend leuk personage, en de wereld van The Lunar Chronicles blijft prachtig en complex, ook al wordt het nu in een iets andere vorm gegoten. Dat veroorzaakt helaas wel dat er minder plek is voor de details en nuances die Meyer normaal gesproken in haar boeken weet te verwerken. De tekeningen zijn verder vooral functioneel en leveren daarom wat in op hun artistieke aspecten. Het is verder ook jammer dat er verderop in het boek wat onduidelijkheid ontstaat door de ietwat slordige afwerking die ervoor heeft gezorgd dat de inhoud van verschillende spreekwolkjes in elkaar door is gelopen. Desondanks hebben we het hier toch over een intrigerend en turbulent boek, en bovendien eentje waarmee we (voorlopig?) afscheid nemen van The Lunar Chronicles. Dat wordt lastig, want we hebben toch te maken met een waardige afsluiter van een prachtige serie. Laat het afkicken maar beginnen.

Opstand Boek omslag Opstand
Iko
Marissa Meyer