BoekenBoeken
Home Boeken Boekrecensies The Lunar Chronicles 7: Iko – Marissa Meyer & Doug Holgate

The Lunar Chronicles 7: Iko – Marissa Meyer & Doug Holgate

0
343

vNa alle belevenissen uit The Lunar Chronicles is er eindelijk vrede. De inwoners van de Aarde en van Luna kunnen weer opgelucht ademhalen nu alle dood en verderfenis voorbij is en leiden een rustig leventje. Toch zijn er nog een aantal wezens die voor onrust zorgen. Levana heeft haar genetisch gemanipuleerde wolfmensen losgelaten op de Aarde, maar die reageren niet op Cinders oproepen om terug te komen naar Luna. Deze wolven terroriseren de Aardlingen en dat kan Cinder niet gebruiken nu de relatie tussen Luna en de Aarde nog steeds vrij wankel is. Er zit maar één ding op: iemand moet die wolfbeesten stoppen. Dit moet iemand zijn die stiekem rond kan sluipen, tegen een stootje kan en die bovendien betrouwbaar is. Gelukkig heeft Cinder precies zo iemand in haar vriendengroep: Iko!

Iko reist af naar de Aarde en gaat op pad om deze beesten het zwijgen op te leggen. Terugsturen naar Luna heeft namelijk geen zin, want Iko ontdekt al snel dat de incidenten met elkaar verbonden zijn. Ze krijgt er zo nog een taak bij, want ze moet er ook achter komen wat de plannen zijn van deze wolven en hoe ze die kan stoppen. Ze heeft er alles voor over om haar beste vriendin bij te staan! Zal het Iko lukken om af te rekenen met de wolfmensen?

Meer, meer, meer!
Marissa Meyer heeft heel goed begrepen hoe het is als één van je favoriete series eindigt, en daarom lijkt ze besloten te hebben om The Lunar Chronicles lekker door te laten gaan. De verhalen van Cinder, Scarlet, Cress en Winter zijn weliswaar afgelopen, maar dat van Iko gelukkig niet. Iko heeft de harten van vele lezers veroverd in haar rol als grappige sidekick en nu heeft ze dan eindelijk haar eigen serie. Serie, ja, want we hebben hier te maken met een eerste deel van wat een superspannend verhaal lijkt te worden!

Iko is een echte must-have voor elke trouwe fan van Marissa Meyer en een prachtige introductie voor alle nieuwelingen!

De verschillen met The Lunar Chronicles zijn echter groot. Iko is een graphic novel en leest dus ook heel anders. Je schiet in een paar uurtjes door het boekje heen, terwijl je aan de eerdere boeken soms flinke pillen had. Het leest dus veel sneller en het ziet er bovendien heel anders uit. Er wordt gebruik gemaakt van heel andere verteltechnieken, omdat we hier vooral alles moeten zien gebeuren. De tekeningen zijn heel divers waardoor vooral de actiescènes heel dynamisch zijn, maar toch blijft het soms wel een beetje onduidelijk wat er gebeurt omdat er in die actietekeningen soms net wat teveel context mist.

I’m blue, da ba dee da ba daaa
Alles is blauw! De voorkant heeft ook nog wat oranje, maar voor de rest is alles blauw. Dat zou op zich niet zoveel uitmaken, maar nu wil het ook dat de illustrator, Doug Holgate, niet heel veel verschillen aanbrengt tussen verschillende personages. De gezichten zijn vaak precies hetzelfde en aan de kleding kun je ook niemand van elkaar onderscheiden. Iedereen is blauw, dus dat helpt ook niet. Elk personage lijkt één kenmerkend uiterlijk aspect te hebben en in veel gevallen is dat het kapsel. Als alle personages nou een capuchon op zouden doen, is het vrijwel onmogelijk te zien wie wie is. Meer gebruik van kleuren zou daar een verschil in kunnen maken, maar liever zou ik zien dat er wat meer details in de tekeningen zouden worden gebruikt.

Daarnaast moet de tekenstijl je wel aanspreken en bij mij was dit helaas niet het geval. Dat is natuurlijk subjectief, maar bij mij kwam dat vooral doordat de stijl zo anders is dan hoe Marissa Meyer alles heeft omschreven in The Lunar Chronicles. Wat dat betreft is de stijl van Holgate misschien wat te kinderlijk voor deze serie.

Iko als hoofdpersoon
We hebben Iko vooral leren kennen als een supergrappige androïde. In Iko lijkt ze alleen wat veranderd te zijn. Ze moet het nu meer hebben van de bijdehante opmerkingen en van hoe stoer ze is. Voor mij is dit een andere Iko dan hoe ze in de boeken was. Waarschijnlijk werken deze veranderingen beter in een graphic novel omdat die vooral beeldend moeten zijn en doorgaans een hoog tempo hebben. Toch vind ik dit best jammer. Echter is het verhaal zo toegankelijk dat je The Lunar Chronicles niet gelezen hoeft te hebben om te begrijpen wat er gebeurt. Let op: mocht je de originele serie toch nog willen lezen, dan staat Iko bol van de spoilers.

Liefhebbers van The Lunar Chronicles kunnen hun hart ophalen met dit volgende deel in het grote verhaal rondom onze vertrouwde en geliefde personages. Het verhaal sluit aan op waar Winter is geëindigd, maar verder voelt Iko als een geheel nieuwe serie. We lezen nu namelijk een flitsende graphic novel met een nieuwe hoofdpersoon. Iko is wellicht wat anders dan hoe ze in de boeken werd beschreven, maar dat neemt niet weg dat het verhaal weer razend spannend is. Helaas is de tekenstijl niet voor iedereen even mooi en het zou fijn zijn als er meer kleur zou worden gebruikt om de personages van elkaar te onderscheiden. Door alle spanning en sensatie is het verhaal niet altijd even makkelijk om te volgen, maar toch blijft het boek je een aantal uren helemaal in zijn greep houden. Iko is een echte must-have voor elke trouwe fan van Marissa Meyer en een prachtige introductie voor alle nieuwelingen!

The Lunar Chronicles 7: Iko Boek omslag The Lunar Chronicles 7: Iko
The Lunar Chronicles 7
Marissa Meyer & Doug Holgate