Ridder zonder hart – Cornelia Funke

0
19

Omslag Ridder zonder hart

De moeder van de elfjarige Jon heeft een nieuwe vriend. Jons moeder en zusjes zijn dol op hem, maar Jon heeft een hekel aan zijn nieuwe stiefvader. Hij heeft een enorme baard (wat hem de bijnaam ‘Baardaap’ oplevert) en is tandarts (wat er voor zorgt dat Jon geen lekkere dingen meer mag eten). Jon probeert er alles aan te doen om de Baardaap het huis uit te werken, maar zijn pogingen zijn helaas tevergeefs. In plaats van de Baardaap buiten de deur te zetten, besluit Jons moeder Jon zelf weg te sturen. Naar een kostschool!

Die kostschool in het oude Engelse plaatsje Salisbury blijkt echter een levensgevaarlijke plek voor Jon. Al tijdens één van zijn eerste nachten gebeurt er iets wat Jon nooit voor mogelijk had gehouden: voor zijn slaapkamerraam verschijnen vier geesten van middeleeuwse ruiters, die weinig goeds in petto hebben voor Jon. Ze waarschuwen hem dat ze niet zullen rusten voordat Jon dood is. Jon is doodsbang, want hoe kan hij het opnemen tegen geesten? Gelukkig weet zijn nieuwe vriendin Ella raad: Jon moet de geest van de ridder Willem Langzwaard wekken. Hij staat er namelijk om bekend om de onschuldigen te beschermen. Maar Langzwaard heeft zelf ook een geheim. Kan Jon hem daarmee helpen?

Griezels met humor
De geesten in Ridder zonder hart zijn soms behoorlijk eng. Ze achtervolgen Jon met een getrokken zwaard en willen niet rusten voordat ze zijn hoofd van zijn lichaam afgehakt hebben. Heel lang geleden heeft één van Jons voorouders er namelijk voor gezorgd dat de ridders ter dood veroordeeld werden. En nu willen de geesten wraak. Gelukkig zijn er ook goede geesten, die Jon helpen in zijn strijd tegen de slechteriken. Schrijfster Cornelia Funke heeft de geesten erg levendig beschreven, waardoor het lijkt alsof ze voor je ogen tot leven komen. Dat maakt ze erg realistisch en daardoor ook behoorlijk griezelig. Je hoort hun maliënkolders klingelen en ziet het bloed langs hun zwaarden sijpelen. Het zijn zeker geen figuren die je ’s nachts tegen wil komen!

Gelukkig zit er ook veel humor in Ridder zonder hart, wat het verhaal wat luchtiger maakt. Het wordt door Jon verteld, acht jaar nadat het zich heeft afgespeeld, en dit zorgt voor grappige toespelingen en spannende vooruitblikken. Jon is een grappig jongetje, dat een jongensachtige afkeer voor meisjes heeft en dat met veel humor tegen de gebeurtenissen aankijkt. Ook al is hij doodsbang, toch blijft hij erg gevat. Ook Ella is een erg grappig personage. Samen zorgen de twee voor een goede afwisseling tussen spanning en humor.

Af en toe wat lastig
Het boek is soms lastig te volgen, omdat het lijkt alsof er een paar verhaallijnen aan elkaar vastgeplakt zijn. Het ene moment lijkt het verhaal afgelopen te zijn, maar dan wordt er ineens een nieuwe verhaallijn bij getrokken. Zo springt het verhaal een beetje van de hak op de tak en dat komt wat warrig over. De ingewikkelde schrijfstijl maakt het er ook niet veel beter op. De lastige woorden en lange zinnen passen wel bij het verhaal, aangezien het verteld wordt door de volwassen Jon, maar ze maken het lezen voor kinderen ook een stuk lastiger. Daarnaast lijken de namen van verschillende personages behoorlijk op elkaar. Zo komt er naast Jon ook een John in het verhaal voor, en naast Willem Langzwaard is er ook nog een William. Best lastig te volgen dus!

Bijzondere plaatsen
Wat wel heel leuk is aan Ridder zonder hart is dat je ook nog wat meekrijgt van de geschiedenis van de Engelse stad Salisbury en de grote kathedraal van de stad. Een aantal van de personages heeft namelijk echt bestaan. Ook de plaatsjes die Jon en Ella in het boek bezoeken bestaan. Cornelia Funke weet ze erg gedetailleerd en sfeervol te beschrijven, waardoor je zelf zin krijgt om rond te gaan spoken in de kathedraal van Salisbury of om een bezoekje te brengen aan het wereldberoemde Stonehenge.

Het is jammer dat Ridder zonder hart best ingewikkeld en lastig te volgen is. Afgezien daarvan is het namelijk een erg leuk en spannend verhaal, met veel humor en grappige personages. Een verhaal dat – als je de aandacht erbij kunt houden – je meesleept naar een middeleeuwse wereld vol avontuur en gevaar, waar je het liefst zelf ook wel een kijkje zou willen nemen.

Ridder zonder Hart

Cornelia Funke | Querido | 2011
Originele titel: Geisterritter