De Hongerspelen 2: Vlammen – Suzanne Collins

0
15

Omslag De Hongerspelen 2: Vlammen

Vlammen is het vervolg op De Hongerspelen en is het tweede deel in de populaire trilogie van Suzanne Collins. Hoewel Katniss en Peeta beide uit de arena kwamen, kon het daar niet bij blijven. De machthebbers in het capitool waren op de tenen getrapt. Dus moest er nog een vervolg komen om de avonturen van Katniss uit te breiden. In dit tweede deel broedt er rebellie in de districten. Katniss krijgt van President Snow de taak om de gemoederen wat af te koelen, of anders de gevolgen van zijn toorn te ondergaan. Maar wilt Katniss de revolutie wel voorkomen? En hoe zit het met haar gespeelde liefde voor Peeta? Er is nog genoeg voor Collins om over te schrijven en daar maakt ze in dit deel gebruik van.

Plot
Het verhaal begint snel. Er is immers geen tijd meer nodig om de personages en wereld te introduceren. Katniss bereidt zich met tegenzin voor op de zegetoer door de districten en staat binnen een paar bladzijdes oog in oog met president Snow. De man ontpopt tot een slangachtige schurk die op subtiele wijze alles bedreigt waar onze heldin om geeft.
Het eerste gedeelte gaat voornamelijk over de zegetoer. Katniss en Peeta reizen door de districten om hun overwinning in de arena te vieren. Deze perfecte kans om meer van de andere districten te tonen, wordt helaas snel afgeraffeld. Enkel district 11 krijgt ruime aandacht. De rest schiet er zo snel doorheen, dat je er gewoon niets van meekrijgt.
Ondertussen wordt Katniss live ten huwelijk gevraagd door Peeta, breken er her en der kleine opstanden uit en wordt er een nieuwe hongerspelen aangekondigd. Deze keer is het een speciale kwartkwelling en onthult onze schurk dat de tributen winnaars uit voorgaande jaren zijn. Als enge vrouwelijke winnaar van District 12 is Katniss wederom verzekerd van een plek in de arena.

Daarmee begint het feestje weer zoals we het uit het vorige boek kenden. De aanloop naar de spelen toe, de spelen zelf en de ontmoetingen met andere tributen zijn allemaal net wat anders, maar dat neemt niet weg dat het gewoon een herhalingsoefening is. Uiteindelijk zit er gewoon veel teveel in dit boek, waardoor de vlammen je wel opwarmen, maar niet weten te verzengen. In vergelijking met De Hongerspelen, vertelt Collins meer in minder woorden. Gelukkig zitten er nog wel een paar verrassingen in.

Schrijfstijl en verzorging
Collins stijl blijft onveranderd. Ze grijpt je vast en sleept je door het hele boek heen. Zo vlot en pakkend dat het wel een gave moet zijn. Je blijft de pagina’s omslaan, waardoor je binnen een dag het boek uit kunt hebben. Uiteindelijk blijf je zitten met een honger naar meer.

Katniss is nog steeds smullen geblazen. Ze maakt interessante ontwikkelingen door en moet kiezen tussen haar gespeelde liefde voor Peeta, of de gevoelens die ze koestert voor Gale, zonder dat het irritant wordt. Er komt verder weer een heel scala aan nieuwe personages bij. De meest indrukwekkende is Finnick Odair. Een winnaar uit District 4 die bevriend raakt met Katniss. Hij weet altijd wel wat hij moet doen, is humoristisch en charmant en heeft in het verhaal ontzettend veel vrouwelijke fans (buiten het verhaal vast ook wel). De stoere, maar ook wrede en misleidende Johanna Mason blijkt ook een belangrijk personage te zijn. In het eerste deel werd ze al genoemd als het meisje dat ooit de Hongerspelen won door te doen alsof ze zwak was.

Vlammen kent teveel gemiste kansen en herhalingsoefeningen om een bevredigend vervolg op De Hongerspelen te zijn. Desondanks blijft het een zeer goed geschreven boek en nodigt het zeker uit tot verder lezen.

De Hongerspelen 2: Vlammen

Suzanne Collins | Unieboek | 2009
Originele titel: Catching Fire