BoekenBoeken
Home Boeken Boekrecensies Het grote Cornelia Funke verhalenboek – Cornelia Funke

Het grote Cornelia Funke verhalenboek – Cornelia Funke

0
107

Omslag Het grote Cornelia Funke verhalenboek

De Duitse schrijfster Cornelia Funke kennen we natuurlijk allemaal van boeken als Hart van Inkt en Reckless, maar naast haar langere verhalen heeft ze ook nog heel veel korte verhalen geschreven. In Duitsland zijn deze verhaaltjes oorspronkelijk verschenen in dunne boekjes voor beginnende lezers, maar nu is een selectie van haar kortere verhalen ook in het Nederlands verschenen in de verhalenbundel Het grote Cornelia Funke verhalenboek. Weten deze kortere verhaaltjes de lezer net zo te grijpen als Funkes langere verhalen?

Duinzwijntjes, koelkastmonsters en lettervreters
Dat Cornelia Funke ontzettend veel fantasie heeft en heel creatief is, mag duidelijk zijn na prachtseries als Hart van Inkt. Ook Het grote Cornelia Funke verhalenboek zit weer vol met bijzondere en creatieve verhalen, en de fantasie spat dan ook van de bladzijden. Zo schrijft Funke over het verschrikkelijke monster Gargobatz dat zomaar een schoolbus vol kinderen opslokt, en over de kleine Joe die op het strand een zandkasteel bouwt en daarin wel iets heel bijzonders aantreft: duinzwijntjes! Deze duinzwijntjes zijn kleine, harige wezentjes die teren op zonnebrandcrème en zoute stengels, en ze brengen Joe op een wel erg goed idee…

Het grote Cornelia Funke verhalenboek zit barstensvol originele en fantasievolle verhalen die soms spannend, soms een beetje griezelig en soms gewoon heel erg schattig zijn.

Ook schrijft Funke over de prinsenrovende reus Grisèldis en over de lettervreter die op Stijns zolder woont en letterlijk letters vreet. Over een zingende zeeslang en over ridder Gijsbart van Kattendijcke die een nieuwe draak moet zoeken om op te jagen omdat de oude geen zin meer heeft. De verhaaltjes van Funke zijn stuk voor stuk origineel en leuk om te lezen. Soms zijn ze wat griezelig, zoals het verhaal van Lars die een monster in zijn koelkast vindt, en soms zijn ze gewoon heel lief, zoals het verhaal van de hond Grizzly en zijn nieuwe tweevoeter, maar ze zijn allemaal lekker kort en worden nergens echt heel eng of spannend, waardoor ze ideaal voorleesmateriaal zijn voor voor het slapengaan.

Niet echt een groot verhalenboek
Aangezien dit nieuwste boek van Cornelia Funke Het grote Cornelia Funke verhalenboek heet, zou je verwachten dat het een groot boek is met lekker veel verhalen. Met 26 verhalen is dat laatste in elk geval waar, maar een echt groot boek is het nou niet bepaald. Het is eigenlijk zelfs een vrij klein en dun boek, dus als je een lekker dikke verhalenbundel verwacht valt dat misschien een beetje tegen. Ook vond ik persoonlijk niet alle verhaaltjes even sterk. Dat zal ongetwijfeld een kwestie van smaak zijn, maar sommige verhalen waren wat simpel en misten een clou, waardoor ze nogal abrupt eindigden.

Ook voelen sommige verhaaltjes een beetje onaf, alsof ze nog maar een opstapje zijn naar een veel langer en uitgebreider verhaal. Net wanneer het spannend wordt of wanneer de hoofdpersonages iets heel interessants ontdekken, is het verhaal afgelopen, terwijl er nog zoveel meer leuks uit gehaald had kunnen worden. Wat mij betreft had Funke complete boeken van die verhaaltjes mogen maken, want schrijven kan ze zeker. Maar gelukkig bevat de bundel ook genoeg andere verhaaltjes die wel mooi afgerond zijn, en daarbij staat het boek vol met kleurrijke en fantasievolle illustraties van onder andere Cornelia Funke zelf, die de verhaaltjes perfect ondersteunen en de verhaaltjes extra leuk maken om te lezen.

In tegenstelling tot wat de titel van dit boek doet vermoeden, is Het grote Cornelia Funke verhalenboek niet écht een groot boek, maar het zit wel barstensvol originele en fantasievolle verhalen die soms spannend, soms een beetje griezelig en soms gewoon heel erg schattig zijn. Niet alle verhaaltjes zijn even sterk en soms voelen ze meer als een opzetje voor een veel groter verhaal, maar gelukkig zitten er ook genoeg verhaaltjes tussen die wel erg leuk zijn. Ideaal om (voor) te lezen voor het slapengaan, of gewoon lekker tussendoor!

[product_page sku=”9789045119595″]

Het grote Cornelia Funke verhalenboek Boek omslag Het grote Cornelia Funke verhalenboek
Cornelia Funke