Thomas en de veer van de griffioen – Cornelia Funke

0
184

De 14 jarige Thomas Wezenwijs woont met zijn nieuwe ouders en zus op een geheime plek in Noorwegen. Thomas en zijn familie zetten zich in om fabelwezens te beschermen zodat ze veilig zijn en kunnen blijven bestaan. Ze staan voor een enorme uitdaging wanneer een Pegasusmoeder overlijdt voordat haar drie veulens uit hun eieren zijn gekomen. De eierschalen zijn zo hard als diamant en alleen het speeksel van de moeder kan de schaal breken. Zonder haar zullen de drie Pegasusveulens stikken in de onbreekbare schaal. De Pegasusvader is de wanhoop nabij en zoekt hulp bij Thomas en zijn familie.

Het blijkt dat alleen nog de Zonneveer van een Griffioen de eieren kan laten uitkomen. En dat stemt hen beslist niet hoopvol, griffioenen zijn de gevaarlijkste en boosaardigste fabelwezens die er bestaan en bovendien zijn er al in geen duizend jaar griffioenen gezien.

Het is echter de enige kans om de veulens te redden dus gaan Thomas en zijn vrienden op reis om de griffioenen te vinden. Het wordt een reis vol gevaren en avonturen terwijl de tijd dringt, want ze hebben slechts tien dagen om een zonneveer te vinden.

Los te lezen vervolg

Thomas en de veer van de griffioen is het zelfstandig leesbare vervolg op Thomas en de laatste draken. Achterin staat een uitgebreide wie is wie lijst waarin je als lezer van alles over mensen, plaatsen en Fabeldieren kunt opzoeken. Handig wanneer deel 1 wat weggezakt is of wanneer je deel 1 niet gelezen hebt. Het ziet er door de vele kleine illustraties die er bij staan gezellig en uitnodigend uit.

Hoewel ik het eerste deel niet had gelezen was deze lijst voor mij overbodig door de uitgebreide introductie waarmee het boek begint. Er wordt kort maar duidelijk verteld over wat er allemaal al gebeurd is en de belangrijkste personages komen voorbij. Heel snel heb je als lezer al het gevoel dat je vertrouwd bent met de wereld waarin Thomas leeft.

Het is vlot geschreven en heeft een heel speciaal moment met draken waardoor waarschijnlijk de lezers die het eerste deel wel gelezen hebben geboeid zullen lezen en plezier beleven aan de hernieuwde kennismaking met Thomas en zijn vrienden.

Mensen en Fabeldieren

In de introductie lees je dat Thomas een drakenruiter is en bevriend is met de draak Long, een vriend die hij helaas veel te weinig ziet en wat hem zwaar valt. In de loop van het boek wordt hier nog veel op teruggekomen en wordt er een ontroerend maar toch reëel verhaal verteld van vrienden die gescheiden worden.

Thomas is geadopteerd door de familie Wezenwijs, die de oprichters zijn van een organisatie die zich bezighoudt met de bescherming van bedreigde fabelwezens. Hij is in zijn dagelijkse leven dan ook omringd wezens in alle soorten en maten. Ieder heeft een eigen karakter en unieke talenten en schoonheidsfoutjes. Zo is er de draak Long, die ook moeite heeft met het feit dat hij ver weg van zijn vriend Thomas woont. Long geeft Thomas daarom een bijzonder geschenk dat een belangrijke rol in het boek gaat spelen. Een van mijn favorieten is Zwavelkopje, een kobold meisje. Ze is koppig, kattig en bazig maar weet toch je hart te stelen door de manier waarop ze voor Long zorgt en door haar heel goed verstopte zachte kant.

Hoewel Thomas een zeer belangrijke rol heeft in het boek is hij niet de persoon waar alles om draait. Iedereen is belangrijk en alle mensen en wezens dragen bij en zijn belangrijk. En dat is een mooie boodschap die zo subtiel uitgedragen wordt.

Maar Thomas komt ook veel nieuwe wezens tegen wanneer hij op avontuur gaat om de zonneveer te zoeken. Cornelia Funke weet een interessante en levensechte wereld op te roepen waar mensen, dieren en fabelwezens wonen en geeft deze een eigen gezicht en achtergrond. Hierbij is ze regelmatig iets te enthousiast met het beschrijven en vertellen over al deze wezens waardoor de vaart wat uit het verhaal gaat. En het wat veel wordt om allemaal te verwerken zeker wanneer de wezens waar ze over schrijft geen of bijna geen rol spelen in het verhaal.

Vriendschap, avonturen, vechten voor een goed doel en meer

Thomas en de veer van de griffioen is een spannend boek over de noodzaak om een zonneveer te vinden. Er staat veel op het spel omdat het de laatste Pegasus-eieren op aarde zijn, maar ook omdat de vader Pegasus dreigt te sterven van verdriet. Het is voelbaar en duidelijk dat de missie eigenlijk gekkenwerk is maar het is net zo duidelijk waarom Thomas en zijn vrienden toch op pad gaan. Hierbij beleven ze de meest fantastische en gevaarlijke avonturen en komen natuurlijk in aanraking met angstaanjagende griffioenen. Spannend om te lezen en het zorgt voor de nodige verassingen.

Maar er gebeurd meer in het boek, zoals de vriendschap van Thomas en Long en hoe Thomas er mee om leert gaan dat ze elkaar niet altijd kunnen zien. Of de manier waarop een oude draak waardig afscheid van het leven neemt. Ook komt veel naar voren dat de wereld een plaats zou moeten zijn waar iedereen zichzelf kan zijn en waarin niemand zich hoeft te verstoppen. Mooi en meestal subtiel verwerkt, maar zo nu en dan wordt de tekst toch wel iets te filosofisch. Gelukkig is er daarna meestal een zeer levendig gesprek tussen personages wat voor tegenwicht zorgt

Prima zelfstandig te lezen vervolg op Thomas en de laatste draken zonder dat je ergens in het boek het idee hebt dat je iets mist. De vlotte uitgebreide introductie en de verklaarde lijst achterin spelen hierbij een grote rol. Het verhaal is spannend en zit vol avonturen maar weet ook op treffende wijze onderwerpen als vriendschap, verlies en mogen zijn wie je bent neer te zetten. De auteur is soms wat te uitgebreid in haar beschrijvingen en dreigt soms iets te filosofisch te worden maar dat staat het leesplezier niet in de weg. De personages hebben eigen karakters en achtergronden en weten je zonder moeite in te pakken.

Thomas en de veer van de griffioen Boek omslag Thomas en de veer van de griffioen
Cornelia Funke
9789045121079
Querido
2017
376

Thomas en zijn vrienden moeten op zoek naar de zeldzame zonneveer van een griffioen om de laatste pegasus-eieren op aarde uit te laten komen. Maar griffioenen zijn niet alleen zeer zeldzaam, het zijn ook de gevaarlijkste en boosaardigste fabelwezens die er bestaan. En de tijd dringt – ze hebben slechts tien dagen om een zonneveer te bemachtigen.

Het wordt een adembenemende race tegen de klok, waarbij niet alleen het leven van de pegasus-veulens op het spel staat, maar ook dat van Thomas' geliefde draak Long…