Pan’s Labyrinth van Cornelia Funke is een perfecte toevoeging op de gelijknamige film

0
198

Spanje, jaren ’40. Ofelia en haar zwangere moeder verhuizen naar een huisje in een afgelegen bos. Haar nieuwe stiefvader, ook wel bekend als Wolf, en niet zonder reden, werkt hier voor het Spaanse leger om verraders te vangen. Ofelia merkt al snel dat haar stiefvader een sadist is die niets geeft om haar moeder, alleen om het kind in haar buik. Ze probeert zo vaak mogelijk bij hem weg te blijven en ontdekt in de bossen een verborgen wereld, die op eerste oog prachtig lijkt te zijn, maar veel gruwelijks verbergt. Wanneer Ofelia een ontdekking doet die haar hele leven kan veranderen, moet ze ontdekken hoe ver ze gaat voor wat ze wil.

Magisch en realistisch tegelijkertijd

Toen de film Pan’s Labyrinth film net uitkwam in Nederland, was ik volledig verliefd. De prachtige en gruwelijke stijl van deze film was magisch en realistisch tegelijkertijd. Deze film was zijn tijd ver voorbij en is nog steeds visueel een van de betere films die ik heb gezien. Dus toen ik ontdekte dat Guillermo del Toro aan schrijfster Cornelia Funke had gevraagd om dit verhaal uit te schrijven, was ik erg enthousiast. Ik was al bekend met Cornelia Funke door haar magische Hart van Inkt-trilogie, waardoor ik erg benieuwd was naar dit verhaal.

Hoewel ik lang geleden de film al gezien had, besloot ik hem niet opnieuw te kijken, aangezien ik niet alles meer wist, waardoor ik met een wat opener beeld het boek kon lezen. De schrijfstijl zorgt ervoor dat je meteen het verhaal in gezogen wordt en ik zag meteen de film weer voor me. De twee gaan ontzettend goed hand in hand en het boek geeft vooral veel meer inzichten. In de film heb je al heel veel medelijden met Ofelia, aangezien het gewoon een rustig meisje is dat lekker wil spelen en slecht behandeld wordt door haar stiefvader, maar in dit boek leer je ook zo veel meer over Ofelia’s gevoelens en gedachtes in deze situaties, waardoor je al helemaal medelijden met haar hebt.

Maar wat dit boek vooral zo interessant maakt, zijn de prachtige en griezelige illustraties. Deze brengen de sfeer van het boek ontzettend goed over. Deze gingen vloeiend in elkaar over, op eentje na. Je hebt een bepaalde scène, waar drie pagina’s later de illustratie pas tevoorschijn komt. Dit is toch wel jammer, aangezien je daardoor wel uit je flow gehaald werd. De vaart van dit boek is daarentegen over het algemeen heel fijn. Vooral omdat het niet eindeloos is beschreven, maar wat meer rechttoe, rechtaan. Je gaat snel door het boek heen, waardoor je ook goed in het verhaal meegezogen wordt.

Dit boek is de perfecte toevoeging van een al fantastische film. De schrijfstijl en sfeer van de illustraties geven hetzelfde gevoel als de boeken, waardoor het allemaal goed bij elkaar aansluit. Het boek is goed te lezen zonder de film, maar samen zijn ze des te krachtiger. Ik ben ook juist een voorstander van dat dit boek zo kort is. Het zorgt ervoor dat veel nutteloze elementen weggehaald zijn en er alleen een strak verhaal overblijft. En dit verhaal heeft het ook niet nodig, want het staat ontzettend sterk op zichzelf. Zeker een aanrader voor mensen die houden van verhalen die zich afspelen tussen magie en de realiteit, met een heftige en dramatische ondertoon.

Pan's Labyrinth Boek omslag Pan's Labyrinth
Cornelia Funke
9789045123523
Querido
Juli 2019
264 pagina's
Rosanna is altijd al een liefhebber geweest van alles in de geekdustry. Of het nou films/series kijken is of naar leuke geeky evenementen gaan of juist een goed fantasy boek lezen is. Zelf organiseert ze ook evenementen in deze industrie, zoals de cosplay conventie Dynamiccon in Eindhoven en andere evenementen. Hoe geekier, hoe beter is haar motto.