Het duistere pact – Rianne Lampers

0
40

Omslag Het duistere pact

Monique is een zestienjarige puber die in een moeilijke fase zit. Haar oma is als enige niet geheel ongecharmeerd van de gothic-outfit van haar kleindochter en zoekt dan ook oude familiestukken op. Dankbaar neemt Monique de negentiende-eeuwse robe en de bijpassende oorbellen en ketting – elk met een traan van obsidiaan eraan – aan. Haar oma wil haar waarschuwen, maar weet door haar dementie niet meer voor wat.
Dolblij neemt Monique de voorwerpen, die ooit van de plotseling verdwenen Eloise zijn geweest, mee naar huis. En dan beginnen de problemen. Ongeluk lijkt meer regel dan uitzondering te worden en Monique wordt steeds arroganter en dominanter. Wanneer Monique Monique niet meer is, lijkt alles pas echt uit de hand te lopen…

Oké
De hele inhoud van het werk valt eigenlijk in één woord samen te vatten: oké. Niets is opvallend in positieve zin en ook zeker niet in negatieve zin. De plot zit goed genoeg in elkaar om als fundering te dienen. De personages zijn rond genoeg om de boel voort te stuwen, maar te plat om het verhaal net dat beetje extra te geven. De spanning die dit werk nodig heeft, zit er grotendeels goed in, maar door enkele uitglijertjes stijgt het hiermee niet boven andere werken uit. De sfeer die wordt gecreëerd doet zijn taak, de schrijfstijl is eveneens afdoende en het einde is afgerond genoeg om de leeshonger te stillen.

Afzonderlijk leesbaar
Het duistere pact is een eerste deel waarmee je een serie zonder problemen kunt starten. Dit doordat de verzorging overal afdoende is en doordat het verhaal dusdanig afgerond is, dat Het duistere pact ook op zichzelf kan staan. Als je het leest, hoef je niet per se deel twee (Vooravond van Armageddon) erbij te pakken om het verhaal af te kunnen sluiten. Na het eerste deel kun je besluiten of je doorgaat of niet, zonder door een onbevredigde leeshonger beïnvloed te worden.

Leuke omvang
De vorm is iets wat wel direct opvalt aan Het duistere pact. Met zijn 174 bladzijdes weegt het boek bijna niets en kan dus goed mee als reisgezel. Ook de korte hoofdstukjes zijn handig voor onderweg. Daarnaast vraagt het werk niet een bovengemiddelde concentratie, dus ook de gebruikelijke omgevingsgeluiden in het openbaar vervoer leveren geen problemen op.

Door het handzame formaat, de gemiddelde inhoud en de afzonderlijke leesbaarheid is Het duistere pact een goede reisgenoot om enkele verloren uurtjes mee te vullen.

Kronieken van de Nieuwe Tijd 1: Het Duistere Pact

Rianne Lampers | Celtica Publishing | 2011

De zestienjarige Monique is blij verrast als ze van haar oma een negentiende-eeuwse robe cadeau krijgt. Samen met de bijpassende sieraden – oorbellen en een ketting, ieder met een traan van zwart obsidiaan – past de jurk perfect bij haar gothic-image.

Maar de blijdschap is van korte duur. Ongeluk stapelt zich op en het leven van de puber verandert ingrijpend.

Wie is Eloise?
Welk onheilspellend proces is in 2006 in gang gezet?