De vriend van de koning – Rianne Lampers

0
17

Omslag De vriend van de koning

Op een dag vindt Llewellyn, de oudste zoon van de koning van Gwynedd, een gewonde man op het strand van de stad Caer’n ar-Môn. Dit blijkt Garth te zijn, een ongelukkig figuur die is gedoemd te leven als opgejaagd wild, totdat hij een koning of koningszoon tot vriend maakt. Pas dan zal zijn lot ten goede keren. Als Garth bijkomt is hij Llewellyn zo dankbaar dat hij graag vrienden met hem wilt worden. Maar Llewellyn is een nieuwsgierige jongeman die graag meer wilt weten over Garth. Helaas mag Garth van degene die hem verbannen heeft niets over zijn verleden vertellen. De koningszoon kan hier na wat overwegingen wel mee leven en al snel worden ze beste vrienden. Het lot zou Garth nu ten goede moeten keren, maar gebeurt dat ook?

Het verhaal
Ook al wordt er in het boek de hele tijd gehamerd op het feit dat Garths lot ten goede zou moeten keren als hij bevriend raakt met een koning of koningszoon, merk je daar vrij weinig van in het verhaal. De gebeurtenissen die Garth meemaakt nadat hij bevriend is met Llewellyn zijn hem niet echt gunstig gezind. Hij valt van het ene avontuur in het andere en de meeste gevolgen van zijn acties zijn niet positief.

Wat wel positief is, is dat je nieuwsgierig blijft naar Garth zelf. Je weet vrij weinig over hem. Hij is verbannen door iets wat hij gedaan heeft, maar dit ‘iets’ blijft een grote tijd onbekend. En waarom vertelt hij iedereen dat hij geen tovenaar is, terwijl hij toch echt wel magische trekjes vertoont? Al deze vragen blijven je prikkelen tot het eind en het antwoord hierop is zo waanzinnig goed, dat je het boek daarna eigenlijk nog een keer moet lezen. Dan wordt er zo veel meer duidelijk, want sommige zinnen lijken in het begin eigenlijk nergens over te gaan.

Wat minder is aan het verhaal is dat er geen rode draad doorheen loopt. Er moet niets opgelost te worden door Garth. Er is geen einde waar naartoe geleefd wordt. Het is gewoon een verhaal over het leven van Garth en Llewellyn. Al is de loop van deze twee levens wel boeiend, het ontbreken van de rode draad kan je ergeren tijdens het lezen. Wat moet er bereikt worden aan het eind, is een vraag die continu in je achterhoofd speelt.

Het boek zelf is fijn opgebouwd. Het boek bestaat uit drie delen met elk enkele  hoofdstukken. Maar deze hoofdstukken zijn zelf ook weer uit (sub)hoofdstukken opgebouwd. Dit zorgt ervoor dat de hoofdstukken niet erg lang zijn, wat natuurlijk lekker makkelijk leest en ervoor zorgt dat je concentratie er beter bij blijft.

Garth is het hoofdpersonage van het boek. Zoals al gezegd blijf je nieuwsgierig naar hem. Vaak wordt het verhaal verteld vanuit zijn perspectief, maar soms wordt er ook gewisseld van perspectief. Llewellyn zelf is ook een interessant personage en soms worden de gebeurtenissen ook door zijn ogen gezien in plaats van die van Garth. Voor de rest komen er wel meer personen voor, maar die worden niet erg uitgewerkt. Het zijn echt bijrollen om het verhaal meer vulling te geven.

Hoe dieper je het verhaal in gaat, hoe meer je komt te weten over Garth. Al duurt dit wel erg lang, pas op het eind wordt alles duidelijk. Een vereiste is dus wel dat je het geduld moet kunnen opbrengen om zeker vierhonderd bladzijdes te lezen voordat je kennis over Garth omhoog schiet.  Zoals gezegd is het einde waanzinnig goed, waardoor er zeker naar  naar een deel twee uit kan worden gekeken. Al hoop ik dat er dan wel een rode draad doorheen loopt.

De vriend van de koning is een fantasyboek met een Keltische sfeer, wat leuk is om te lezen als je weer eens wat anders wilt lezen dan alleen maar pure fantasy. Het bevat geen moeilijk taalgebruik waardoor het zeer geschikt is voor jongeren, maar voor volwassenen is het zeker geschikt. Het ontbreken van een rode draad in het verhaal is helaas wel een zware misser, waardoor je misschien geneigd bent om het boek sneller weg te leggen dan als dat er wel was geweest.

De vriend van de koning

Rianne Lampers | Celtica Publishing | 2013