Allerzielen – Deborah Harkness

0
7

Omslag Allerzielen

Allerzielen speelt zich af in op de Oxford universiteit waar Diana Bishop een onderzoek uitvoert. Wanneer ze een mysterieus manuscript opvraagt in de bibliotheek, komt ze erachter dat het betoverd is. Hierdoor wordt ze eraan herinnerd dat ze uit een lange lijn van heksen stamt en dat ze de magie heeft afgezworen sinds de geheimzinnige dood van haar ouders. Ze negeert het manuscript, uit angst dat ze gedwongen wordt weer magie te beoefenen.

Andere magische schepsels doen dit niet en al snel wordt ze achtervolgd door allerhande wezens en mensen die het manuscript in hun handen willen krijgen. Onder hen bevindt zich de vampier Matthew Clairmont. Zodra Matthew doorheeft dat Diana geen magie beoefent, besluit hij om samen met haar op zoek te gaan naar de geheimen van het manuscript en beschermt hij haar tegen de kwaadwillige wezens. Hun band wordt steeds hechter. Zo hecht dat het de wankele wapenstilstand tussen alle wezens op scherp zet.

Een breed publiek
Allerzielen is een boek dat geschikt is voor een zeer breed publiek. Het zal zowel de fantasyliefhebber als degene die nooit een boek in dat genre leest kunnen bekoren. Dit komt door de luchtige schrijfstijl van Deborah Harkness. Allerzielen is meer voor volwassenen dan Young Adults geschikt door de moeilijkheidsgraad van sommige zinnen. Een jongere zou hier op af kunnen knappen.

Realistische en hedendaagse setting
Het verhaal heeft wat weg van de Twilightsaga van Stephanie Meyer. Ook hier belandt de hoofdpersoon in een verboden liefde met een vampier en maakt daarbij veel meer los dan ze verwacht had. De wereld die in het verhaal geschapen wordt is zeer realistisch en hedendaags. Op deze gebieden zijn er dus overeenkomsten tussen de verhalen.

Het is de wereld zoals we die kennen, in een druilerig en koud Verenigd Koninkrijk. Het enige verschil is dat er drie soorten magische wezens zijn: heksen, vampiers en demonen. Deze verbergen hun ware aard voor de mensen, uit angst ontdekt te worden en dan een klopjacht over zichzelf af te roepen.

Karakterontwikkeling
Diana wordt als een onzekere en koppige dame neergezet, die weigert gebruik te maken van haar magische krachten om succesvol te worden. Het is voor de lezer goed te volgen waarom ze zich gedraagt zoals ze dat doet en waarom ze juist die keuzes maakt. Aan het einde van het verhaal verandert Diana echter in een Mary Sue. Waar ze aan het begin geen controle heeft over enige magische vaardigheid, beheerst ze aan het eind opeens vrijwel alle mogelijke magische krachten die je je kunt voorstellen.

De plot
De vertelling van Allerzielen verloopt aan het begin stroef. De lezer heeft wat tijd nodig om in het verhaal te komen. Het verhaal kabbelt rustig voort, totdat het manuscript gevonden wordt. Hierna bouwt de auteur de spanning op door middel van vluchtscènes en bedreigingen richting het koppel. Maar op het moment dat het verhaal de climax dreigt te bereiken, vindt er een teleurstellende plotwending plaats.

Allerzielen is een roman die zich afspeelt in een herkenbare wereld en zich kenmerkt door een prettige schrijfstijl. Helaas is het einde slordig neergezet door een overkill aan gaven. Hierdoor lijkt het alsof de schrijfster niet wist hoe ze het verhaal goed moest beëindigen.
Desondanks is Allerzielen een boek dat zowel voor de fantasyliefhebbers als voor de mensen die minder van fantasy houden leuk is.

Allerzielen

Deborah Harkness | Boekerij | 2011
Originele titel: A Discovery of Witches

Wanneer historicus Diana Bishop in de Bodleian-bibliotheek in Oxford per toeval een betoverd alchemistisch manuscript opent, dringt er ongewild magie binnen in haar zorgvuldig alledaags gehouden leven. Hoewel ze van een oud heksengeslacht afstamt, wil ze met die familie-erfenis absoluut niets te maken hebben.

Maar Diana merkt dat ze de wereld van magie niet meer op afstand kan houden. Verschillende wezens geloven dat het manuscript belangrijke aanwijzingen bevat over verleden en toekomst, en ze willen weten hoe Diana haar hand heeft weten te leggen op het ongrijpbare boekwerk. Onder hen is de vampier Matthew Clairmont, een geneticus met een passie voor Darwin.

Diana en Matthew beginnen samen aan een zoektocht om de geheimen van het manuscript te ontrafelen. Maar de relatie die zich tussen de eeuwenoude vampier en de ontwakende heks ontwikkelt, dreigt te knagen aan de fragiele vrede die al zo lang tussen bovennatuurlijke wezens en mensen bestaat, en zet ook Diana’s wereld op zijn kop.