Fabelhaven 2: Opkomst van de Avondster – Brandon Mull

0
14

Omslag Fabelhaven 2: Opkomst van de Avondster

Het begin van Fabelhaven 2 start bijna een jaar na de avonturen van het eerste deel. Wanneer er bij Kendra aan het einde van het schooljaar een nieuwe jongen in de klas komt, zijn alle kinderen helemaal onder de indruk van hem. Kendra, die na haar avontuur in Fabelhaven mythische wezens kan zien, ziet echter zijn ware gezicht. De jongen is een kobold!

Het grote gevaar loert echter in Fabelhaven zelf. Een geheimzinnige organisatie met de naam Genootschap van de Avondster is op zoek naar een magisch artefact, waarmee de macht kan worden gegrepen in Fabelhaven en alle andere vrijhavens. Kendra en Seth zullen er samen met opa alles aan moeten doen om Fabelhaven te beschermen, want als het genootschap het artefact te pakken krijgt is de hele wereld in gevaar.

Actie!
Het verhaal gaat gelijk vlot van start. Je merkt dat de wereld van Fabelhaven in het eerste deel voldoende is geïntroduceerd en in dit tweede deel val je gelijk middenin de actie. Deze actie gaat de rest van het boek gewoon door en het verhaal laat je geen moment meer los. Daarbij weet Brandon Mull af en toe hele leuke verrassingen te verwerken die je absoluut niet ziet aankomen. Dit maakt het tot een boek dat je eigenlijk niet neer wilt leggen.
Het enige minpunt is dat de oplossingen die zich aandienen voor de problemen die de kinderen tegenkomen soms erg gemaakt en gemakkelijk overkomen. In de recensie van het eerste deel werd gesproken over toevalligheden die het verhaal voortdreven. In dit tweede deel is dit niet anders. Voor de wat jongere lezer zal dit waarschijnlijk minder opvallen, voor de wat oudere lezer wordt de geloofwaardigheid op de proef gesteld.

Ten opzichte van het eerste deel zijn Kendra en Seth wel geloofwaardiger geworden. De twee kinderen zijn gegroeid in hun rollen en maken keuzes die passen bij hun leeftijd en karakter. Ze beginnen je als lezer te pakken en hierdoor zul je je steeds meer kunnen inleven in het verhaal.
En ook de fantasie van Mull zorgt ervoor dat het verhaal begint te leven. Er zijn weer een behoorlijk aantal ‘nieuwe’ mythische wezens die hun opwachting maken. Ze worden op een hele leuke manier beschreven, waardoor de ontdekkingstocht van Kendra en Seth ook de lezer aanspreekt.

Net als het eerste deel is dit boek een afgesloten verhaal. Maar meer nog dan deel één laat dit boek je verlangen naar meer. De fantasierijke wereld van Fabelhaven wordt steeds uitgebreider en ingewikkelder, wat het steeds interessanter maakt. Het einde van dit tweede deel is verrassend en ontzettend lekker geschreven. Het is maar goed dat het derde deel (in vertaling) niet lang meer op zich laat wachten.

Fabelhaven 2: De Opkomst van de Avondster

Brandon Mull | Boekerij | 2007
Originele titel: Fablehaven 2: Rise of the Evening Star

Kendra en haar broer Seth komen aan het eind van het schooljaar terug naar Fabelhaven, vrijhaven voor mythische en magische wezens. Grootvader Sorenson, die de magische plaats beheert, heeft de hulp ingeroepen van drie specialisten: een brouwer van toverdranken, een verzamelaar van magische voorwerpen en een jager op mythische wezens. Gezamenlijk proberen ze het landgoed te beschermen tegen het Genootschap van de Avondster. Het is een oud genootschap dat vastberaden is een oud en machtig artefact uit Fabelhaven te stelen.

Als ze het artefact in handen krijgen is dat niet alleen het einde van Fabelhaven, maar ook van alle andere vrijhavens en mogelijk zelfs van de hele wereld.