Spirit Animals 4: IJskoud verraad – Shannon Hale

0
203

Omslag Spirit Animals 4: IJskoud verraad

IJskoud verraad is alweer het vierde deel in de Spirit Animals-reeks. Ditmaal is de hoofdrol weggelegd voor Rollan, de zwerfjongen met de valk Essix als spirit animal. Eigenlijk schaamt hij zich nog steeds een beetje: hij is de enige die zijn totemdier nog niet volledig onder controle heeft. Maar veel tijd om daarbij stil te staan heeft hij niet. De groep trekt van Eura door naar Artica, om het koningsdier Suka ervan te overtuigen haar talisman af te staan. De Verslinder zit hen op de hielen, en ze vrezen voor het ergste. De ijsbeer Suka is al jaren niet gezien, en ze schijnt zichzelf te hebben ingevroren in het ijs. En daarbij, een torenhoge ijsbeer met een ochtendhumeur, die kan je toch maar beter mijden?

Meilin heeft het moeilijk met de dood van haar vader en reageert dat af door bikkelhard voor zichzelf en de groep te zijn. Iedereen houdt rekening met haar, maar ze laat alleen Rollan dichtbij komen. Hun vriendschap lijkt onbreekbaar. Of is er meer in het spel?

Rollan heeft het ondertussen ook niet makkelijk. Terwijl de andere totemdieren zich braaf terugtrekken in de tatoeages op hun eigenaars lichaam, geeft Essix zichzelf nog steeds niet gewonnen. Ze blijft erg gehecht op haar vrijheid, tot Rollans ergernis. Soms vliegt ze gewoon weg, zonder dat hij er iets over te zeggen heeft. Zo slaat hij wel een modderfiguur! Gelukkig lijkt het de rest niet zo te deren. Tarik heeft gezegd dat het nog wel even kan duren voordat ze zich onderwerpt, dus Rollan heeft nog even geduld met haar. Maar handig is toch anders…

Conor en Abeke zitten ondertussen ook niet stil. Ook tussen deze twee vormt zich een bijzondere vriendschap. Ze snappen allebei hoe het voelt om aangezien te worden als verrader: Conor omdat hij een talisman opgaf om zijn familie te redden en Abeke omdat ze eerst naast de Verslinder vocht. Gelukkig vinden ze steeds meer hun plek binnen de groep en keert het vertrouwen in hen terug. Het begint al op een heus team te lijken!

Het is knap hoe elk boek weer een andere schrijver heeft, terwijl het verhaal toch in dezelfde stijl doorgaat.

Auteurs
IJskoud verraad is geschreven door Shannon Hale, al staat Brandon Mulls naam wederom op de kaft. Het is knap hoe elk boek weer een andere schrijver heeft, terwijl het verhaal toch in dezelfde stijl doorgaat. De boeken sluiten naadloos op elkaar aan. Je moet goed kijken wil je stijlverschillen ontdekken. Als je tussen de lijnen leest, merk je wel dat dit niet Hales ‘standaard’ genre is, maar het avonturen-genre gaat haar goed af. In dit boek worden de onderlinge verhoudingen tussen de personages goed uitgewerkt. De band tussen Rollan en Meilin wordt duidelijk beschreven zonder dat het gezwijmel wordt. Dat is goed, want midden in de strijd fantaseren over hoe leuk iemand is, dat is toch minder handig als je wilt blijven leven.

IJskoud verraad is een goed vervolg op Overal gevaar. De strijd tegen de Veroveraars wordt steeds grimmiger, en het lijkt erop dat de kinderen het gaan verliezen. Ze zullen zich moeten haasten als ze een kans willen maken om Erdas te redden! De onderlinge relaties tussen de personages worden steeds duidelijker en ze worden een echt team. Maar valt de opmars van de Verslinder nog wel tegen te houden?

[product_page sku=”9789025868567″]

Spirit Animals 4: IJskoud verraad Boek omslag Spirit Animals 4: IJskoud verraad
Spirit Animals 4