Spirit Animals 2: Op de vlucht – Maggie Stiefvater

0
172

Omslag Spirit Animals 2: Op de vlucht

Op de vlucht is het tweede deel van de Spirit animals-reeks. Conor, Abeke, Meilin en Rollan zijn nu allemaal onder de hoede van de Groenmantels, maar dat betekent niet dat het gevaar geweken is. Erger nog, de wereld waarin ze leven wordt steeds gevaarlijker voor ze. Zhong is bijna volledig in handen van de Veroveraars, en bovendien hebben de Veroveraars een nieuw wapen ontdekt dat ‘gal’ heet. Met deze gal komt, net als met de Nectar, de verbinding met een spirit animal tot stand. Alleen gaat het met de gal gedwongen, waardoor je een verbintenis kunt afdwingen. Zo kan iedereen een spirit animal krijgen, en krijgen de Veroveraars snel nieuwe manschappen. Kunnen de vier helden het tij keren voordat het te laat is?

Vooral Meilin heeft het moeilijk: haar thuisland wordt steeds verder overgenomen en ze kan er niets tegen doen. Daarnaast wordt haar vader nog steeds vermist. Het liefst zou ze teruggaan om haar vader te zoeken en mee te vechten, maar dat mag niet van de Groenmantels. Het is veel nuttiger als ze meehelpt met het zoeken naar de talismannen van de andere koningsdieren. Ze hebben die van Arax de ram al, maar moeten de anderen zien te krijgen voordat de Veroveraars die in handen krijgen. Maar dan moeten ze wel weten waar deze dieren zijn…

De gal is een nieuwe, realistische dreiging die onmiddellijke actie vereist. Dit zorgt voor een sterke start, en de spanning wordt gedurende het hele verhaal vastgehouden.

Brandon Mull of Maggie Stiefvater?
Op de vlucht komt van de hand van Maggie Stiefvater, terwijl Vechten voor je leven door Brandon Mull is geschreven. Mulls naam staat wel op de voorkant van het boek, maar dit klopt dus niet helemaal. Qua schrijfstijl zijn de boeken echter nagenoeg hetzelfde, wat een knap staaltje schrijfwerk is. Alleen een kenner zal Stiefvaters manier van detailomschrijving erdoorheen zien sijpelen. De voorspelbaarheid, die het begin van Vechten voor je leven typeerde, is in Op de vlucht afwezig. Het verhaal begint meteen met een klapstuk: een oude vijand keert terug en is sterker dan voorheen. Daarnaast is hij nu beter voorbereid en weet hij hoe hij de situatie moet aanpakken. De dreiging is tastbaar, waardoor het niet moeilijk is om het boek snel uit te lezen. Het verhaal eindigt met een tweetal beslissingen die genomen worden en die mogelijk heel erg slecht kunnen aflopen. Het is dus te hopen dat het derde boek snel volgt want het einde van deel twee smaakt naar meer.

De vier personages en hun spirit animals worden verder uitgediept in dit tweede deel, wat erg fijn is voor het verhaal. Abeke en Conor hebben beide nog steeds een sterke band met hun dier, terwijl Meilin en Rollan nog moeite hebben om met hun dieren om te gaan. Abeke is nog steeds een beetje de buitenstaander omdat ze als laatste bij de groep is gekomen. Desondanks is ze de beste op de trainingen omdat ze zo hecht is met Uraza. Als team kunnen ze bijna alles aan. Dat valt van Meilin niet te zeggen: door haar kennis van verschillende vechtkunsten is ze sterk, maar ze vindt haar spirit animal Jhi nog steeds een stom en sloom beest. Daarnaast wil Essix nog steeds niet doen wat Rollan vraagt. Maar toch gaat het goed. Jhi toont haar krachten en Essix is op het moment supréme wel altijd aanwezig. Ook de personages groeien mee. Omdat Abeke nieuw is, wordt ze nog niet door iedereen vertrouwd, dus het kost haar moeite om haar plek te vinden in de groep en om te laten zien dat ze te vertrouwen is. Ook Rollan moet zijn plekje in de groep zien te vinden, want wil hij er nu bij horen of niet?.

Op de vlucht is een ijzersterk vervolg op Vechten voor je leven. De gal is een nieuwe, realistische dreiging die onmiddellijke actie vereist. Dit zorgt voor een sterke start, en de spanning wordt gedurende het hele verhaal vastgehouden. Het einde maakt dat je meteen verder wilt lezen. Zelf kan ik in elk geval niet wachten op deel 3!

[product_page sku=”9789025866761″]

Spirit Animals 2: Op de vlucht Boek omslag Spirit Animals 2: Op de vlucht
Spirit Animals 2