Raveleijn – Paul van Loon

0
16

Omslag Raveleijn

Raveleijn is een verhaal over vijf kinderen, die met hun ouders vanuit een stad naar Limburg verhuizen. Thomas heeft het er moeilijk mee. Zijn zusjes en broertjes wennen al snel aan de nieuwe plek, maar hij mist zijn vrienden en zijn band. Diep in het bos bij hun huis vindt Thomas een oude poort. Als hij samen met zijn broertjes en zusjes door de poort gaat, veranderen ze in volwassen ruiters. Ze ontdekken dat ze in Raveleijn zijn aangekomen, een wereld die gebukt gaat onder het bewind van de valse graaf Olaf Grafhart. Hij wordt hierbij geholpen door vreemde wezens. De burgers van Raveleijn smeken de kinderen om hen van Grafharts bewind te bevrijden, omdat de kinderen de ‘vijf ruiters’ uit een oude voorspelling zijn. Deze ruiters zullen de wereld komen bevrijden. De kinderen trekken naar de stad Raveleijn om tegen de graaf te strijden, maar zal het ze lukken om hem en zijn wezens te verslaan?

Taalgebruik
Het taalgebruik is simpel, en is erg geschikt voor kinderen rond de acht jaar. De oudere lezers zullen er ook van kunnen genieten, maar zullen zich misschien minder snel mee laten slepen door de magie van het boek. De werelden waarin het zich afspeelt zijn realistisch neergezet. Het is makkelijk om je in te leven hoe het er ongeveer uitziet en om bij te houden waar ze zijn.

De personages zijn behalve Thomas plat. Dit doet echter geen afbreuk aan het verhaal en het maakt het lekker rechttoe rechtaan. Er zit karakterontwikkeling in het personage van Thomas, en dat is een meerwaarde voor het verhaal. Thomas staat eerst heel twijfelend tegenover de hele missie, maar op den duur zie je hoe hij er anders tegen aan gaat kijken en toch besluit zich ervoor in te zetten.

Het verhaal zit erg goed in elkaar. Het verhaal verandert regelmatig, wat zowel de aandacht van de lezende kinderen als van de voorlezende ouders erbij houdt. De plotwendingen zijn goed te volgen en zorgen voor de juiste hoeveelheid verrassing om je op het puntje van je stoel te houden.

Raveleijn is een leuk boek voor kinderen rond de acht/negen jaar, maar ook oudere kinderen zullen ervan kunnen genieten. Het zit vernuftig in elkaar. Echt een aanrader!

Raveleijn

Paul van Loon | Leopold | 2011

Thomas, Joost, hun broer Maurits en tweelingzussen emma en Lisa lijken hele gewone kinderen… totdat Joost ze voorgaat, onder de poort door van de magische stad Raveleijn. Tot hun verbijstering groeien ze uit tot ruiters te paard – en dat is niet zomaar. Volgens oude voorspellingen hebben zij een belangrijke opdracht. Ze moeten Raveleijn en haar bewoners bevrijden van hun overheerser: graaf Olaf Grafhart. Maar hoe komen ze aan de magische krachten die nodig zijn om Olaf Grafhart te verslaan? En de nog grotere verschrikking die hen wacht?

Subgenres: , Trefwoorden: ,