Toverteam – Cindy Seinen

0
15

Omslag Toverteam

Wes verveelt zich kapot. Het is vakantie en er is niemand om mee te spelen. Tot overmaat van ramp trapt hij ook nog eens zijn voetbal in de tuin van de akelige buurvrouw mevrouw Van der Kat. Die bal krijgt hij niet meer terug. Mevrouw Van der Kat prikt alle voetballen die in haar tuin belanden lek op de scherpe punten van het hek. Als Wes probeert zijn bal terug te halen, merkt hij dat er een meisje in het huis van zijn buurvrouw woont. Dat is raar, want hij heeft haar nog nooit gezien!

Mirre is een heks en ze woont al bijna haar hele leven naast Wes. Wes is blij dat hij een vriendin gevonden heeft en vraagt haar om te gaan spelen. Eigenlijk mag Mirre niet naar buiten, maar het lukt haar om toch weg te glippen. Wes ontdekt dat Mirre de mafste toverspreuken kent. Samen hebben ze de grootste lol. Totdat Mirre de zus van Wes per ongeluk omtovert in een banaan! Zal het de twee lukken om de betovering te verbreken voordat Wes’ vader trek krijgt in bananen?

Vol fantasie, magie en spanning
Als Wes bij Mirre thuis komt, ontdekt hij dat Mirres wereld vol magie en rariteiten zit. In de waterleidingen en kasten spoken oude familieleden rond en op de ramen zit een betovering waardoor niemand kan zien wat er binnen gebeurt. Ook heeft Mirre een vleesetende plant, Kees. Met alle macht probeert ze van hem een vegetariër te maken, maar dat wil niet echt lukken. Mirres huis is dus zeker niet normaal. De wereld die schrijfster Cindy Seinen creëert, zit vol fantasie en maffe gebeurtenissen. Dit maakt Toverteam een erg grappig en creatief boek.

Naast de vele grappige dingen gebeurt er ook ontzettend veel spannends in Toverteam. Wes is een heel normale jongen, die ineens wordt meegesleept in de wereld van magie en fantasie. Dat is voor hem in het begin wel even slikken. Daarbij mag Mirre van haar vader alleen maar bevriend zijn met andere heksen, en dus niet met Wes. Wes en Mirre moeten constant op hun hoede zijn. Daarnaast mag niemand weten van de magische kunsten van Mirre.

Afgerond verhaal met leuke tekeningetjes
Het verhaal van Wes en Mirre wordt ondersteund door kleine zwart-wit tekeningen van Harmen van Straaten. De tekeningen zijn grappig en passen goed bij het verhaal, maar het hadden er wel wat meer mogen zijn. Sommige plaatjes worden zelfs meerdere keren gebruikt in het boek. In plaats van deze dubbele afbeeldingen hadden er dus wel wat nieuwe bij gemogen.

Toverteam is een afgerond verhaal, maar heeft wel een vervolg: Toverteam 2, Held op hakken. Aan het eind van deel één is ook wel duidelijk dat de avonturen van Wes en Mirre nog lang niet voorbij zijn. Na het lezen van Toverteam blijf je niet met vragen achter, maar ben je wel heel nieuwsgierig naar deel twee.

Spannend, grappig en vlot geschreven
Toverteam is een leuk boekje voor jongens en meisjes vanaf een jaar of acht. Het is spannend – maar niet té spannend – erg grappig en lekker gemakkelijk te lezen. Na het lezen van dit boek ga je toch wel even nadenken over wat jij zou doen als je zus in een banaan veranderde…

Toverteam

Cindy Seinen | Kluitman | 2011

De zomervakantie is net begonnen en Wes baalt. Al zijn vrienden zijn weg. Maar hij kan toch moeilijk met zijn oudere zus Daphne gaan spelen! ‘Dufne’ houdt alleen van vreselijk saaie dingen, zoals met haar vriendinnen kletsen en een dagboek bijhouden.

Boos schiet Wes zijn voetbal weg. In de tuin van zijn akelige buurvrouw. Balen… Die prikt ze altijd lek. Als Wes zijn bal probeert terug te halen, maakt hij kennis met een geheimzinnig meisje, dat allang blijkt te weten wie hij is. Mirre kent de vreemdste kunsten. Ze stuurt zichzelf (en Wes!) zomaar met haar mobieltje ergens anders heen en ze gaat ’s nachts naar school. Ineens lijkt de vakantie lang niet zo saai meer.

Subgenres: , Trefwoorden: ,