De Openbaringen van Riyria 4: Een Storm van Smaragden – Michael J. Sullivan

0
28

Omslag De Openbaringen van Riyria 4: Een Storm van Smaragden

In Een Storm van Smaragden worden Rolf en Hadriaan door de koning van Melengar op pad gestuurd om op zoek te gaan naar Rolfs oude kameraad Merrick. Laatstgenoemde zou namelijk meer weten over een onderschept bericht waarin wordt gesproken over het verslaan van het leger van Melengar, een van de weinige koninkrijken dat nog niet is gezwicht voor de macht van het nieuwe keizerrijk. Deze zoektocht brengt Rolf en Hadriaan bij het schip de Smaragdstorm. Ze doen zich voor als zeelui en weten met behulp van een oude bekende aan boord te komen als deel van de bemanning. Ze weten hun gebrek aan ervaring vrij goed te verhullen en proberen erachter te komen wat de bestemming  van het schip is, wat de afgevaardigde van het keizerrijk aan boord doet en wat hij van plan is met de inhoud van het ruim.

Amilia neemt nog steeds de zorg van keizerin Modina op zich. Modina is iets spraakzamer geworden dan ze in het vorige boek was. Amilia krijgt echter een nieuwe opdracht van Saldur. Eén die haast onmogelijk lijkt om uit te laten voeren door de keizerin. Ondertussen raakt prinses Arista van Melangar steeds vaardiger in de magie. Ze komt tevens op het spoor van de echte erfgenaam van het keizerrijk en probeert hem met een gewiekst plan te bereiken.

Tropische oorden
De reis op de Smaragdstorm brengt Rolf en Hadriaan naar verre oorden. Hier belanden ze onder andere in tropische landen met prachtige oerwouden. Deze plaatsen worden bewoond door gevaarlijke Kobolden en een inheems volk genaamd Tenkin. Hier komen we tevens weer een stukje meer te weten over een deel van Hadriaans geschiedenis.

Het boek is doorspekt met plotwendingen. Sullivan weet deze heel goed en spanningsvol op te bouwen en zijn lezers steeds weer te verrassen. Dit maakt een echte pageturner van het boek. Een Storm van Smaragden eindigt met een zeer sterke cliffhanger, hierdoor wil je eigenlijk niet nog maanden op het vervolg wachten. Het einde van het verhaal belooft tevens een spetterende finale voor de laatste twee delen uit de reeks.

Zeevaart
Het leven op het schip wordt goed en vrij duidelijk beschreven. Het is echter wel lastig om alle vakjargon te onthouden en de hoeveelheid bemanningsleden kunnen ervoor zorgen dat je af en toe even niet meer kan onderscheiden wie nu precies wie is. Voor laatstgenoemde biedt de namenlijst achter in het boek uitkomst. De typische humor van Rolf en Hadriaan is weer terug. In het vorige deel uit de serie was de toon een stuk serieuzer, maar gelukkig is er in dit deel iets meer ruimte voor de sarcastische opmerkingen van het duo. Het is dus weer een genot om de dialogen van de beide heren te lezen. Dit wordt goed aangevuld met een aantal sterke toevoegingen in het ensemble.

Op het schip heerst een sterke hiërarchie, hierdoor komt vooral Rolf nogal eens in aanvaring met een aantal bemanningsleden. Dit zorgt voor de nodige spanning tijdens de reis. Aangekomen op bestemming word de spanning verhoogd en volgen er tevens een aantal, misschien niet al te originele, maar wel zeer tot de verbeelding sprekende en vermakelijke gevechten.

Een Storm van Smaragden is spannender, actievoller, vernieuwender en grappiger dan zijn voorganger. Dankzij de leuke humor, ijzersterke plotwendingen, nieuwe omgevingen en tot de verbeelding sprekende actiesequenties is dit boek zeer moeilijk weg te leggen. Het einde van het boek maakt zeer nieuwsgierig naar het vervolg.

[product_page sku=”9789024560158″]

De Openbaringen van Riyria 4: Een Storm van Smaragden Boek omslag De Openbaringen van Riyria 4: Een Storm van Smaragden
De Openbaringen van Riyria 4