Silber: Het eerste boek der dromen – Kerstin Gier

0
345

Omslag Silber: Het eerste boek der dromen

Wanneer Liv Silber met haar moeder, zusje, nanny en hond naar Londen verhuist, staat haar leven op het punt drastisch te veranderen. Haar moeder is smoorverliefd geworden op een man genaamd Ernest en in plaats van te verhuizen naar de gezellige cottage op het platteland, zoals het plan was, wil Livs moeder niets liever dan dat ze met z’n allen meteen bij Ernest en zijn kinderen intrekken. Niet bepaald wat Liv en haar zusje Mia in gedachten hadden toen ze naar Londen kwamen. En dan zijn er ook nog die vreemde dromen die ze heeft sinds ze in Londen is. Een mysterieuze groene deur met een hagedis als deurknop, haar nanny Lottie die haar met een bijl achtervolgt… Heeft Liv nou gewoon heel erg levendige dromen, of is er toch iets anders aan de hand?

De nuchtere Liv is ervan overtuigd dat er niets magisch aan de hand is, maar wanneer ze op een nacht in haar droom Ernests zoon Grayson achterna gaat en midden in één of ander creepy ritueel op een begraafplaats terecht komt, begint ze toch te twijfelen. Vooral wanneer blijkt dat de andere jongens uit haar droom, die ook aan het ritueel meededen, echt blijken te bestaan en zelfs dingen over haar weten die alleen maar uit haar dromen kunnen komen. Wat is er met haar aan de hand? En hoe kan het dat iedereen hetzelfde droomt terwijl iedereen toch gewoon in hun eigen bed ligt? Eén ding is zeker: in haar nieuwe woonplaats stikt het van de geheimen en Liv is vastberaden om ze stuk voor stuk te ontrafelen.

Liv Silber
Net als in de Edelsteentrilogie zit ook Silber weer vol met geloofwaardige, grappige en bijzondere personages. Liv Silber is daar één van. Ze heeft een geweldige humor, die ervoor zorgde dat ik sommige passages soms wel drie keer overlas omdat ik ze zo leuk vond. Haar gevatte opmerkingen zorgen ervoor dat je eigenlijk niet kunt stoppen met grijnzen. Dit zorgde er echter wel voor dat Liv behoorlijk veel weg heeft van Gwendolyn, het hoofdpersonage uit de Edelsteentrilogie. Allebei hebben ze een heerlijke humor, nemen ze niet altijd de juiste beslissingen en zijn ze eigenlijk naast al die magische en mysterieuze avonturen ook nog gewoon tieners met allerlei middelbare-schoolproblemen (waaronder natuurlijk jongens).

Toch is dit zeker geen minpunt, want Gwendolyn was een geweldig personage en het zou absoluut niet erg zijn als Liv in haar voetsporen zou treden. Bovendien lijkt Liv echt niet in alles op haar voorgangster. Ze is namelijk gevat, stoer, nieuwsgierig en deinst er niet voor terug om in het diepe te springen. Ze heeft bijna overal op de wereld gewoond, kan kungfu en haar grote voorbeeld is Sherlock Holmes. Kerstin Gier lijkt al het goede van Gwendolyn te hebben gemixt met wat nieuwe ingrediënten en daar is Liv Silber uit ontstaan: een personage met Gwendolyns geniale humor en haar eigen nieuwsgierigheid. Wederom een heerlijk personage met pit, waarmee het absoluut niet moeilijk is om je te identificeren.

Fantasievol en origineel
Met Silber heeft Kerstin Gier weer een erg origineel en fantasievol verhaal geschreven, vol mysteries en bijzondere gebeurtenissen. Vanwege de vele geheimen en emoties in het boek lijkt dit verhaal een iets volwassener thema te hebben dan de Edelsteentrilogie, maar het is alsnog een heerlijk verhaal voor jongeren en iedereen die genoten heeft van de Edelsteentrilogie. Het enige echte minpuntje aan dit boek is het feit dat het einde wel érg snel gaat. Er wordt gedurende het hele verhaal naar iets toegewerkt, wat vervolgens in één kort hoofdstukje erdoorheen gejast wordt. Voor mij voelde dit een beetje als een anticlimax, wat ik toch wel jammer vond. Aan de andere kant zorgde dit er wel voor dat er genoeg vragen overblijven om ontzettend nieuwsgierig te maken naar het volgende deel in deze nieuwe serie. Liv is namelijk nog lang niet uitgedroomd en er vallen nog meer dan genoeg geheimen te ontrafelen…

Al met al is Silber een veelbelovend begin van Kerstin Giers nieuwste serie. Ook dit verhaal zit weer vol met geweldige personages, hilarische gebeurtenissen en raadselachtige mysteries. Het einde ging wat mij betreft net iets te snel, maar dat neemt niet weg dat Silber absoluut een aanrader is voor iedereen die de Edelsteentrilogie heeft verslonden en ontzettend nieuwsgierig maakt naar het volgende boek over Liv en haar dromen!

[product_page sku=”9789020679175″]

Silber: Het eerste boek der dromen Boek omslag Silber: Het eerste boek der dromen
Silber