De Openbaringen van Riyria 5: Wintertij – Michael J. Sullivan

0
64

Omslag De Openbaringen van Riyria 5: Wintertij

Aan het einde van Een Storm van Smaragden, het vierde deel in de De Openbaringen van Riyria reeks, zagen de vooruitzichten er allesbehalve rooskleurig uit voor de hoofdpersonen. Rolf en Hadriaan waren gebruikt en verraden door Merrick Marius, de oude vriend en partner van Rolf, maar nu hun gezworen vijand en konden ternauwernood ontsnappen aan de dood, nadat Tur Del Fur werd overgenomen door een leger kobolden. Arista is gevangengenomen tijdens haar poging de echte erfgenaam van Novron, Degan Grim, te redden uit de kerkers van Aquesta. Keizerin Modina is uitgehuwelijkt aan Lanis Edelbert en verkeert nog steeds erg vaak in een catatonische toestand. Ze houdt er af en toe zelfs suïcidale gedachtes aan over. Amilia doet haar best om voor de Keizerin te zorgen, terwijl ze ondertussen probeert met de adel om te gaan die naar Aquesta zijn gekomen voor het huwelijk van de Keizerin en de viering van de Wintertij festiviteiten.

Regent Saldur heeft bekendgemaakt dat hij de vijanden van het keizerrijk, Prinses Arista en Degan Grim, publiekelijk terecht zal laten stellen tijdens de viering van de Wintertij festiviteiten. Dit is genoeg reden voor Rolf en Hadriaan om naar Aquesta af te reizen en een onmogelijke reddingsactie op touw te zetten. Hadriaan gaat hiervoor undercover door zich voor te doen als ridder, terwijl Rolf op zoek gaat naar een oude vriend en vijand.

Het is niet ongewoon dat een voorlaatste boek uit een serie niet veel meer is dan een opbouw naar de grande finale in het laatste boek. Hierdoor willen deze boeken nog weleens tegenvallen. Dit is bij Wintertij  absoluut niet het geval.

Hoofdverhaallijn
Na een uitstapje naar de verre oorden van Elan in het vorige boek speelt het verhaal in Een Storm van Smaragden zich weer voornamelijk af in en rond Aquesta, de hoofdstad van het keizerrijk. We volgen nu dan ook weer de hoofdverhaallijn van de vorming van het nieuwe keizerrijk met de valse Keizerin Modina op de troon. Saldur zet zijn plannen voort. Hij wil Modina zo snel mogelijk laten trouwen met Edelbert, zodat die de keizer wordt en Saldur niet langer afhankelijk is van de labiele Modina. Hierna zal hij geen weerstand meer hebben en is het keizerrijk succesvol gevormd. De enige die zich nog tegen het keizerrijk verzet is de koning van Melengar, Alric, maar hij vormt nauwelijks nog een bedreiging.

In het derde boek werd er eveneens gefocust op deze verhaallijn en was de algehele toon een stuk serieuzer. Dit is nu weer het geval. Het is duidelijk dat er voor velen veel op het spel staat en niet iedereen komt er zonder kleerscheuren vanaf. De sterke en zeer vermakelijke humor is nog steeds aanwezig, maar ook nu weer in veel mindere mate dan in bijvoorbeeld het vorige boek. Doordat de personages steeds een beetje verder verdiept worden en het verhaal spannend en goed in elkaar zit blijft het een leuk boek om te lezen. Er komen wel weer erg veel personages voorbij, waarvan een aantal al eerder in de reeks voorbij zijn gekomen en anderen slechts een verwaarloosbare rol lijken te hebben. Het is onmogelijk al deze namen te onthouden en de ruim dertig pagina’s tellende namenlijst is dan ook meer dan welkom.

Plotwendingen en een afronding
Het verhaal zit weer vol plotwendingen. Steeds als je denkt te weten wat er gaat gebeuren weet Sullivan zijn lezers toch weer te verrassen. Dit gebeurt allemaal netjes op een geloofwaardige manier. Er zijn momenten waarop er wel erg duidelijk wordt gehint naar bepaalde mogelijke gebeurtenissen, maar gelukkig komen deze niet heel vaak voor. Daarnaast zijn de personages in dit boek af en toe een beetje zwart wit. Vooral Hadriaan lijkt niet veel fout te kunnen doen en leeft erg weinig in het grijze gebied. Dit is naar mijn mening jammer, want Rolf en Hadriaan leken in het begin van de serie gewoon twee gewetenloze criminelen. Hoe meer we echter over Hadriaan leren, hoe barmhartiger hij blijkt te zijn. We leren ook weer iets meer over Rolf, zijn verleden en welke gebeurtenissen de huidige relatie met zijn oude partner Marius hebben gevormd.

Het is niet ongewoon dat een voorlaatste boek uit een serie niet veel meer is dan een opbouw naar de grande finale in het laatste boek. Hierdoor willen deze boeken nog weleens tegenvallen. Dit is bij Wintertij absoluut niet het geval. Net als alle voorgaande delen uit de reeks wordt ook dit verhaal netjes afgerond en krijgen we een cliffhanger voorgeschoteld die het ernaar maakt dat je liefst meteen in het volgende boek begint.

Met Een Storm van Smaragden levert Sullivan wederom een zeer vermakelijk boek af in De Openbaringen van Riyria reeks. We komen weer iets meer te weten over de hoofdpersonages. Het verhaal is spannend en humoristisch en wordt netjes afgerond. Ik ben in ieder geval enorm benieuwd naar het laatste deel Percepliquis, welke volgende maand in de schappen ligt.

[product_page sku=”9789024563760″]

De Openbaringen van Riyria 5: Wintertij Boek omslag De Openbaringen van Riyria 5: Wintertij
De Openbaringen van Riyria 5