De Openbaringen van Riyria 3: De Opkomst van Nyphron – Michael J. Sullivan

0
24

Omslag De Openbaringen van Riyria 3: De Opkomst van Nyphron

De Opkomst van Nyphron is het derde deel in de zesdelige serie De Openbaringen van Riyria. Door een, voor de keizersgezinde Kerk van Nyphron, ongelukkige samenloop van omstandigheden is de boerenmeid Trees aan het einde van De Elfentoren uitgeroepen tot de Erfgenaam van de halfgod Novron en leider van het Keizerrijk. De Kerk van Nyphron had een plan opgesteld waarmee ze een iets voornamer persoon als Erfgenaam konden kiezen, maar omdat Trees het monster uit De Elfentoren publiekelijk heeft gedood moeten ze haar wel als Keizerin accepteren. Ze dopen haar om naar Keizerin Modina.

Modina heeft haar hele familie en bijna al haar dorpsgenoten afgeslacht zien worden door het monster dat zij uiteindelijk heeft gedood. Deze gebeurtenissen hebben littekens achtergelaten bij de nieuwe Keizerin. Ze eet, drinkt en praat niet, dit tot grote ergernis van vrouwe Constance, de bediende van de Keizerin. Wanneer regent Saldur merkt dat Modina slecht behandeld wordt door Constance ontslaat hij haar meteen uit haar functie en geeft de dienstmeid Amilia de opdracht om de Keizerin weer bij haar verstand te brengen.

Ondertussen worden Hadriaan en Rolf door Arista, prinses van Melengar, ingehuurd om haar te vergezellen naar de leider van de nationalisten. Het Keizerrijk trekt namelijk op tegen alle landen die geen trouw hebben gezworen aan Keizerin Modina. Het Koninkrijk van Melengar is een van die koninkrijken. Koning Alric hoopt met de hulp van de nationalisten krachtig genoeg te zijn om het Keizerrijk buiten de deur te houden. Onderweg besluit Rolf op onderzoek uit te gaan naar het verleden van Hadriaan. De magiër Eshrahaddon heeft hem in het vorige boek namelijk een belangrijk feit over Hadriaan verteld en nu wil Rolf weten in  hoeverre dat wel klopt. Ze worden echter achtervolgd door een persoon uit het verleden van Rolf. En deze persoon heeft niets goeds in de zin.

Serieuzere toon
Na de gebeurtenissen uit De Elfentoren heeft Hadriaan het gevoel dat hij zichzelf niet nuttig genoeg maakt als lid van Riyria en wil er mee stoppen. Rolf smeekt hem om hem nog eenmaal te vergezellen op de missie van Arista. Hadriaan is hier niet blij mee, maar doet het toch. Rolf heeft besloten het geheim van Eshrahaddon over Hadriaan niet aan zijn vriend te vertellen. Hij is bang dat hij Hadriaan kwijtraakt als partner en vriend, zodra deze erachter komt wat Rolf van hem weet. Dit zorgt voor enige wrijving en maakt de toon een stuk serieuzer. De humor uit de vorige boeken is nog steeds aanwezig, maar helaas in veel mindere mate. Arista leert haar magische krachten te ontdekken, maar schrikt van de gruweldaden die ze ermee kan verrichten. De werking van dit magiesysteem wordt niet heel erg goed uitgewerkt.

Als subplot lezen we over Amilia en haar strijdt om de Keizerin Modina weer bij zinnen te krijgen. Modina doet niets anders dan voor zich uitstaren en Amilia krijgt als wijze van motivatie continu dreigementen van Saldur naar haar hoofd gegooid. In dit plot is er ook geen plek voor humor, maar voel je de constante druk en de ellende heel duidelijk.

In de vorige delen uit de serie had Riyria steeds een bepaalde missie en ontvouwde zich naast deze gebeurtenissen een overkoepelend verhaal over de Erfgenaam van Nyphron. In dit deel wordt het verhaal sterk beperkt tot het laatstgenoemde plot. Dit zal zich gezien de open lijnen in de vervolgboeken verder ontwikkelen.

Eindelijk meer achtergrond
Wat in de vorige boeken uit De Openbaringen van Riyria ontbrak, was achtergrondinformatie over Rolf en Hadriaan. In Het Koningscomplot werd er nauwelijks iets over gezegd en in De Elfentoren werd er gehint naar mogelijke gebeurtenissen uit hun verleden. In De Opkomst van Nyphron komt daar eindelijk verandering in. We komen te weten wie Hadriaan is en waar hij is opgegroeid. Wat Rolf betreft komen we ook meer te weten over zijn leven als bendelid.

Er worden een aantal nieuwe personages geïntroduceerd, maar het verhaal draait toch voornamelijk om de bekende personages. Deze hebben allemaal een prima karakterontwikkeling wat ervoor zorgt dat je het niet zat wordt om over ze te lezen.

In De Opkomst van Nyphron krijgen we eindelijk meer achtergrondinformatie over Hadriaan en Rolf. Als extra plotlijn zien we de troonsbestijging van de nieuwe keizerin Modina. Zij is echter getekend door de gebeurtenissen uit De Elfentoren en is een emotioneel wrak. De beide verhaallijnen zijn vrij serieus van toon. Hierdoor ontbreekt het soms aan de kenmerkende humor uit de vorige delen. Er wordt aan het einde van het verhaal een ontdekking gedaan die nieuwsgierig maakt naar het vervolg.

De Openbaringen van Riyria 3: De opkomst van Nyphron

Michael J. Sullivan | Luitingh-Sijthoff | 2013
Originele titel: The Riyria Revelations 3: Nyphron Rising

Het is oorlog in Melengar – nu de ware Erfgenaam van het land is verdwenen en een valse koning de troon heeft weten te bestijgen, is het tijd voor drastische maatregelen. Prinses Arista besluit, tegen de wil van haar broer in, de dieven Rolf Molenbeek en Hadriaan Zwartwater in te huren om de rechtmatige troonopvolger op te sporen. Rolf verdenkt tovenaar Esrahaddon van betrokkenheid, maar als hij de waarheid wil achterhalen, zal hij eerst diep in het verleden moeten duiken van zijn partner Hadriaan. Daarbij raakt hij verstrikt in een web van geheimen… Geheel op eigen kracht wist het aanstormende fantasy-talent Michael J. Sullivan via het internet naam te maken. Inmiddels verschijnt zijn veelgeprezen serie Openbaringen van Riyria in diverse landen. Centraal in deze verhalen staat het weergaloze roversduo Rolf Molenbeek en Hadriaan Zwartwater; onweerstaanbare dieven die in ruil voor een flinke zak goud elke klus aannemen.