In de voetsporen van de meester – Diverse Auteurs

0
12

Omslag In de voetsporen van de meester

Roald Dahl staat bekend om zijn geweldige kinderboeken, maar hij schreef ook twee romans en meerdere verhalenbundels voor volwassenen. “Verhalen met vaak een sinistere inslag en een verrassende wending aan het slot,” schrijft Theo van Rijn van uitgeverij LetterRijn. En daarom was Roald Dahl deze keer de inspiratie voor LetterRijns jaarlijkse verhalenwedstrijd. Het resultaat: dertig kortverhalen van verschillende Vlaamse en Nederlandse auteurs, gebundeld in het boek In de voetsporen van de meester. Maar treden ze ook echt zijn voetsporen, of vallen ze in zijn schaduw?

30 onheilspellende verhalen
De dertig verhalen hebben met elkaar gemeen dat ze over bizarre, maar geloofwaardig omschreven situaties gaan. Zo komt de werkster in (het heel passend gelijknamige verhaal) De werkster van Aglaia Bouma steeds gekkere briefjes van haar opdrachtgever tegen, terwijl in Complicaties van Hadeke een verschrikkelijk zeldzaam horloge opduikt. Het kleinste kamertje van Maarten Thoelen speelt zich zelfs grotendeels af in de smerige toiletruimte van een vreemde kroeg, en de hoofdpersoon in Handsfree van Hay van den Munckhof moet zijn leven in een invalidenbed slijten. Maar ook de gebeurtenissen in de verhalen zijn soms absurd: in Finale kwijting van Marnix Langeveld wint een scheidende man de loterij, in De zwarte pion van Leonardo Pisano krijgt een farmaceutisch bedrijf vreemde dreigbrieven en in Nooit meer van Roos Boum heeft het zoontje van de hoofdpersoon mysterieuze ademstilstanden.

De auteurs raken daarbij verschillende genres. De meeste verhalen in de bundel hebben het karakter van een thriller, zoals Copycat buiten cyperspace van Bart de Ridder en Glas van Jolka. Maar er zijn ook verhalen die dankzij een bovennatuurlijk tintje meer op fantasy of horror lijken, zoals De vervanger van Michael Blommaert en Het nieuwe hotel van Johan van de Velde. En zelfs sci-fi komt voorbij: in Polka dots van Sylvia de Witt mogen Europeanen niet langer dan tachtig jaar leven.

Wisselende kwaliteit
De meeste verhalen in de bundel hebben inderdaad de “verrassende wending aan het slot” die Dahl zo geliefd maakt. Toch is niet elk verhaal even sterk. Soms lijkt de plot bijvoorbeeld eigenlijk te omvangrijk voor de woordlimiet te zijn, waardoor een verhaal niet goed tot zijn recht komt – de meeste verhalen tellen maar zo’n acht pagina’s. En soms is het einde van een verhaal iets té open en mysterieus, waardoor niet meteen duidelijk is wat er nu eigenlijk gebeurde.

Maar naast die wat mindere verhalen, een stuk of tien, staan er ook nog twintig verhalen van goede of uitmuntende kwaliteit in de bundel. Persoonlijke favorieten: Babbelman van Marjan du Prie, waarin een bejaarde banketbakker in een verzorgingstehuis zit, Bestemd te sterven van Arinka Linders, waarin een meisje stemmen hoort, en De fiets van Saskia Nolet, een ietsje voorspelbaar, maar heerlijk griezelig verhaal over een gestolen vooroorlogs rijwiel. Vooral Babbelman en Bestemd te sterven hebben bovendien een geweldige twist aan het eind.

De wisselende kwaliteit komt ook terug in de schrijfstijl van de verhalen. Ondanks de redactie zijn een paar kleine foutjes blijven staan, maar ook leest het ene verhaal nu eenmaal soepeler dan het andere. Sommige verhalen zijn goed geschreven, maar hebben een iets saaiere plot; andere verhalen hebben juist een sterk verrassingseffect, maar lezen minder prettig weg door een wat ongeoefende schrijfstijl. Toch zijn er ook verhalen die beide kwaliteiten combineren: Nieuw perspectief van Gea van Beuningen bijvoorbeeld, waarin het leven en de toekomst van de hoofdpersoon kort en pakkend worden afgehandeld.

In de voetsporen van de meester is weliswaar geen verhalenbundel van Roald Dahl zelf, maar bevat toch een aantal verhalen die het talent van ‘de meester’ benaderen. Met een selectie van dertig verhalen zitten er echter onvermijdelijk ook wat minder goede werken tussen, zowel qua plot als qua schrijfstijl. Toch maken de sterke verhalen de bundel de moeite waard. Omdat de verhalen zo kort zijn (gemiddeld acht pagina’s), zijn ze bovendien perfect om tussendoor te lezen.

In de voetsporen van de meester

Diverse Auteurs | Letterrijn | 2013

De bundel ‘In de voetsporen van de meester’ is het resultaat van de jaarlijkse verhalenwedstrijd van uitgeverij LetterRijn. Het uitgangspunt is een vast en simpel “recept”: schrijf een op het opgegeven thema gebaseerd verhaal en doe dat in een vooraf aangegeven aantal woorden. In de voetsporen van de meester bevat 30 verhalen van evenzoveel auteurs. De teksten zijn geschreven vanuit de traditie van Roald Dahl’s ‘Tales of the unexpected’.

Subgenres: , Trefwoorden: ,