De Openbaringen van Riyria 6: Percepliquis – Michael J. Sullivan

0
127

Omslag De Openbaringen van Riyria 6: Percepliquis

Er komt een nieuwe dreiging aan voor alle mensen in Elan, ditmaal in de vorm van een gigantisch leger Elfen. Zij zijn aan een opmars begonnen en hebben al verschillende steden ingenomen, waarbij ze geen mensenlevens sparen. Keizerin Modina probeert deze opmars de kop in te drukken, maar de vooruitzichten zijn niet rooskleurig. Arista wordt al enige tijd geplaagd door levensechte dromen. Deze inspireren haar, met goedkeuring van de Keizerin, een zoektocht te starten naar een mysterieuze hoorn ergens in de diepste krochten van de verloren gegane stad Percepliquis. Een missie die ze niet kan volbrengen zonder de leden van Riyria.

*Spoilers voor de eerdere delen van deze serie verderop*

In Wintertij wisten Rolf en Hadriaan Degan Grim, de ware erfgenaam van Novron, te bevrijden uit zijn cel. In verband met de oprukkende Elfen heeft Keizerin Modina voorgesteld nog niet aan het volk bekend te maken dat zij niet de ware erfgenaam is. Dit om geen onrust onder het volk te veroorzaken. Iets waar Degan niet blij mee is, maar wel mee akkoord gaat. De leden van Riyria zijn verdeeld. Rolf is door een groot persoonlijk verlies in dit afsluitende deel in een depressie belandt en Hadriaan heeft zijn taak als beschermer van de erfgenaam op zich genomen. Het is nog maar de vraag of het Arista lukt iedereen te verzamelen voor de zoektocht naar de hoorn.

De kenmerkende sarcastische humor is ondanks de benarde situaties waarin de personages zich bevinden weer rijkelijk aanwezig, maar voelt nooit misplaatst. Sullivan weet alle losse eindjes netjes aan elkaar te knopen en rond zijn epos bevredigend af.

Avontuur
Voor de zoektocht naar de hoorn zijn verschillende personages uit de eerdere boeken nodig. De groep bestaat uit onder andere Rolf en Hadriaan, Arista en haar broer Alric, de arrogante Degan Grim, de onbetrouwbare dwerg Magnus, de monnik Michiel en kapitein Wybrand. Het is ietwat toevallig dat deze groep over precies de juiste vaardigheden lijkt te beschikken die van te voren gedacht werden nodig te zijn om de missie tot een succes te brengen. Net zo toevallig is het dat deze mensen, op het moment dat besloten wordt de zoektocht te gaan ondernemen, zich allemaal in de buurt van elkaar bevinden.

Het is duidelijk dat Sullivan vanaf het eerste boek naar deze gebeurtenis heeft toegewerkt, maar hij weet het samenbrengen van deze groep helaas niet helemaal geloofwaardig te volbrengen. Gelukkig is de wisselwerking binnen de groep wel erg vermakelijk. Het onderlinge vertrouwen is ver te zoeken en het gebekvecht werkt regelmatig op de lachspieren. De zoektocht naar de hoorn levert een zeer spannend, divers en avontuurlijk verhaal op. We ontdekken een grote diversiteit aan tot de fantasie sprekende locaties.

Sullivan heeft met De Openbaringen van Riyria een klassieke fantasyserie geschreven, waarbij hij typische fantasy clichés niet schuwt. Dit kan het verhaal op sommige momenten ietwat voorspelbaar maken, maar tegelijkertijd bevat het verhaal ook genoeg plotwendingen die de lezers zullen verrassen.

Spanning en sensatie
De spanningsopbouw is vaak erg goed, maar wordt helaas soms teniet gedaan door toevalligheden. Zo komt het gezelschap bijvoorbeeld tegenover bloeddorstige Kobolden te staan die op precies het juiste moment zeer incapabel blijken te zijn. Op een volgend moment zijn ze juist weer in staat een slimme val te zetten. Het is jammer dat Sullivan hierin niet consistent is. Ook is de  werking van het magiesysteem binnen de wereld van de serie nooit goed onderbouwd. Dit was voorheen nooit zo’n kritiekpunt, omdat de aanwezigheid van magie in de boeken vaak te verwaarlozen was, maar in Percepliquis zijn Arista’s vaardigheden met rasse schreden vooruit gegaan. Ook deze vaardigheden komen regelmatig precies op het juiste moment tot ontwikkeling.

Het verhaal wisselt tussen de zoektocht naar de hoorn en Keizerin Modina die zich in Aquesta met haar volgelingen voorbereid op de komst van het Elfenleger. De beweegredenen van de Elfen blijven erg lang onduidelijk en zijn uiteindelijk een ietwat vaag. De confrontatie met de Elfen is een lichte dooddoener, maar de uiteindelijke finale is daarentegen zeer vermakelijk geschreven.

Net als in de eerdere boeken komen er ook in dit afsluitende deel weer heel veel namen voorbij. Het merendeel wordt slechts kort genoemd of heeft slechts een kleine bijrol. Ook nu weer komt de ruim dertig pagina’s tellende namenlijst erg goed van pas. De kenmerkende sarcastische humor is ondanks de benarde situaties waarin de personages zich bevinden weer rijkelijk aanwezig, maar voelt nooit misplaatst. Sullivan weet alle losse eindjes netjes aan elkaar te knopen en rond zijn epos bevredigend af.

Met Percepliquis weet Sullivan met een spannend en avontuurlijk verhaal  een mooi einde te breien aan De Openbaringen van Riyria serie. Helaas wordt dit laatste deel gekenmerkt door toevalligheden die de spanning soms uit het verhaal halen. Desondanks is er dankzij de humor, spanning en mooie nieuwe locaties genoeg om van te genieten.

[product_page sku=”9789024563784″]

De Openbaringen van Riyria 6: Percepliquis Boek omslag De Openbaringen van Riyria 6: Percepliquis
De Openbaringen van Riyria 6