Tempel van de spiegels 2: De wraak van Miren – Mirjam Gielen

0
11

Omslag Tempel van de spiegels 2: De wraak van Miren

De wraak van Miren is het tweede deel van Mirjam Gielens trilogie Tempel van de Spiegels. Mirens snode plannen zijn al eens gedwarsboomd, maar dit weerhoudt haar er niet van iets nieuws te verzinnen. Want de Tempel heeft haar gekrenkt en Miren zint nog altijd op wraak.

De achtervolging gaat door
Nadat ze de gestolen Maanspiegel van Miren hebben teruggeroofd, zijn Sybilla, Marthe, Catalí en Ximen weer onderweg terug naar de Tempel van de Spiegels. Hun problemen zijn echter nog niet voorbij. Jahan duikt weer op om Sybilla als zijn dochter te claimen en hoewel ze de Tempel niet wil verlaten, verlangt ze toch naar antwoorden over haar verleden. In de Tempel is intussen alles veranderd nu vrouwe Noomi aan het hoofd staat van hun opleiding en zij maakt het hen niet gemakkelijk. Miren is bovendien nog steeds in het bezit van de Zonnespiegel. Als de meiden en Ximen weer een spoor van haar opvangen gaan ze opnieuw achter Miren aan, vastbesloten om haar nieuwe plan te dwarsbomen en de laatste spiegel terug te krijgen.

Minder avontuur, meer verwikkelingen
De wraak van Miren pikt de draad weer op waar die eindigde in Het magische kristal, zij het in een iets lager tempo. Miren, de grote antagonist waar alles om draaide, is echter spoorloos verdwenen en daardoor heeft het boek niet zo een duidelijke richting als zijn voorganger. Het bestaat meer uit losse gebeurtenissen, een heleboel nieuwe puzzelstukjes die worden toegevoegd aan het verhaal. De geschiedenis van de magische spiegels en de magie van Miren worden bijvoorbeeld verder uitgediept en Sybilla ontdekt veel over haar verleden. Daardoor raakt het grotere plaatje wel een beetje uit het zicht en verliest het verhaal iets van de spanning die in het eerste deel is opgebouwd. Het ontbreken van de intrigerende Miren wordt wel enigszins gecompenseerd door Jahan die bijna net zo mysterieus is, en er zijn voldoende ontdekkingen en nieuwe ontwikkelingen om het boeiend te houden, maar toch mis je de sluwe listen van Miren. Wanneer de meiden weer een gerucht over haar opvangen en de achtervolging inzetten, komt het avontuur dan ook gauw weer terug in het verhaal. Mirens nieuwe plan is slim en ambitieus en in het spannende eind gebeurt van alles tegelijkertijd. Uiteraard ontbreekt een cliffhanger voor het volgende deel niet.

Gedurende het verhaal introduceert Gielen meer stukken van haar rijke wereld. Waar in het eerste boek vooral de focus op Abdera lag, komen nu de andere landen stuk voor stuk aan bod, met hun eigen landschappen en interessante culturen.

Ook de personages ontwikkelen zich verder en worden af en toe flink met zichzelf geconfronteerd. De banden tussen de hoofdpersonen worden ingewikkelder, er is meer romantiek en alles wordt iets serieuzer. Hierdoor heeft dit deel niet de luchtige avontuurlijkheid van het eerste boek, maar wordt het wel iets volwassener.

De wraak van Miren heeft duidelijk zijn eigen verhaallijn en onderwerpen, met name de band tussen Sybilla en haar vader, hun verleden en de band tussen Marthe, Ximen en Catalí. Daardoor is het als boek op zichzelf sterker, maar raakt het ook een beetje van de kern van de trilogie af, de strijd met Miren. Gaandeweg wordt die echter weer opgepakt en het boek geeft alvast een duidelijke voorzet voor het volgende deel, wat een spannend slotstuk belooft te worden.

Het laatste deel van de trilogie wordt februari 2014 verwacht.

Tempel van de spiegels 2: De wraak van Miren

Mirjam Gielen | Kluitman | 2013