De dertien heiligen – Michael Scott

0
9

Omslag De dertien heiligen

De dertien heiligen is een samenwerkingverband tussen Michael Scott, auteur van De geheimen van de onsterfelijke Nicholas Flamel, en Colette Freedman, een internationaal gelauwerde toneelschrijfster. Samen verweven ze oude legenden en mythische voorwerpen tot een nieuwe hedendaagse setting.

Gotta kill ‘em all
Al tientallen jaren, sinds de Tweede Wereldoorlog, zijn de dertien Heiligen (artefacten met bovennatuurlijke eigenschappen)  veilig in handen van hun Beschermheren.  Deze leven afgezonderd van elkaar, zonder onderling contact, want de artefacten moeten koste wat kost gescheiden blijven. Judith Walker, bewaarder van een gebroken zwaard, verneemt echter dat andere Beschermheren één voor één door gruwelijke ongelukken of brute moorden om het leven komen. Als enige weet zij dat deze sterfgevallen met elkaar verbonden zijn en dat zij uiteindelijk ook aan de beurt zal zijn. Als ze op straat belaagd wordt door een stel ongure types, schiet Sarah Miller haar te hulp. Judith geeft haar vervolgens het zwaard om naar haar neef Owen te brengen. Owen en Sarah raken hierdoor in een bloedstollend kat-en-muisspel verwikkeld, waarin ze continu op de vlucht zijn voor de handlangers van degenen die alle artefacten willen verenigen. Langzaam beginnen Sarah en Owen te ontdekken wat de artefacten precies zijn, wie ze geschapen heeft en welke gruwelijke consequenties het voor de wereld heeft als hun tegenstanders in hun opzet slagen.

Moorden en mysteries
Scott en Freedman gooien je meteen in het diepe. Het verhaal schiet aanvankelijk van de ene scène naar de andere, met na elke vier pagina’s een nieuw personage. Sommige daarvan lijk je alleen te leren kennen zodat je er eventueel iets meer bij voelt als ze vermoord worden. Veel personages lijken bovendien eerder een bepaalde rol in het verhaal te vervullen, dan echt als mensen van vlees en bloed over te komen. Alhoewel, vlees en bloed zijn ruim aanwezig… In het boek wordt nogal wat gemarteld, doorboord en onthoofd. De gemiddelde lezer zal zich waarschijnlijk even afvragen of hij dit boek nou echt wil lezen.

Na ongeveer honderd pagina’s wordt de balans tussen breed uitgemeten gruwelscènes en spannende stukken met vlotte plotprogressie echter een stuk beter. Het verhaal ontstijgt zijn trage opbouw, de personages die nog niet gestorven zijn komen iets beter uit de verf en de eerste antwoorden beginnen te komen. Het mysterie achter de artefacten wordt op uitstekende wijze steeds iets duidelijker. Tussen het continue vluchten, vechten en weer vluchten zijn deze kleine onthullingen welkome afwisselingen. Na elke keer zie je weer uit naar het volgende tipje van de sluier. De achtergrond van de artefacten verrijkt het verhaal en geeft het meer diepgang: er wordt een intrigerende alternatieve geschiedenis van Engeland geschetst waarin allerlei kleine stukjes legende en mythe samenkomen. Dit is de werkelijke kracht van het boek. De beschreven gebeurtenissen, hoewel sensationeel en spannend, zijn vooral een middel om het achtergrondverhaal aan de lezer te onthullen. De laatste stukjes van de puzzel zijn verrassend, maar niet vergezocht. Het verhaal heeft naast de ontknoping van het knap uitgewerkte mysterie aan het einde nog een verrassende situatie, geheel in de stijl van het boek.

Het verhaal lijkt ook enige maatschappijkritiek te bevatten, met name gericht op het bystander-effect: de misdaad gaat zijn gang op straat, maar niemand grijpt in. De omstanders zijn niet meer dan decorstukken voor de achtervolgingen en gevechten; dit is helaas geen tekortkoming van de schrijvers, maar van de menselijke aard.

Met al dat gemoord komt natuurlijk ook de politie in beeld. Het is echter vreemd dat ze maar blijven falen in het opsporen van enkele personen, gezien de hedendaags Londonse setting eigenlijk van de camera’s vergeven zou moeten zijn. De detective-verhaallijn geeft af en toe een interessante afwisseling en biedt een kijk op de gebeurtenissen vanuit een ander perspectief, maar is in de finale nogal teleurstellend. Dat maakt de bijbehorende personages en deze verhaallijn verder nogal nutteloos.

De dertien heiligen is een bloedstollende thriller in een behoorlijk ruwe setting, met veel horror waarin de personages een geheim moeten ontrafelen terwijl moordenaars hen voortdurend op de hielen zitten. Wie niet terugschrikt voor al het bloedvergieten en de hoge doorloop van personages, wordt na een trage start getrakteerd op een intrigerend mysterie dat zich op meesterlijke wijze ontrafelt, overgoten met ontsnappingen en spannende situaties.

De dertien heiligen

Colette Fgreedmann en Michael Scott | Luitingh-Sijthoff | 2012
Originele titel: The Thirteen Hallows

De Heiligen. Dertien artefacten, relieken die onderdeel zijn van een tweeduizend jaar oud zwaard. Veilig opgeborgen. Ver van elkaar vandaan. Zijn ze ooit gewrocht om onze wereld te beschermen? Of zijn ze de sleutel tot haar ondergang?

Al tientallen jaren zijn de Heiligen in handen van de zogeheten Beschermheren (en -vrouwen), die onwetend zijn van elkaars bestaan. Nu worden ze – inmiddels ver op leeftijd – één voor één op brute wijze vermoord. Zo ook Judith Walker. Net voor ze haar laatste adem uitblaast, haalt ze de tweeëntwintigjarige buitenstaander Sarah Miller over haar reliek over te dragen aan haar neef, de uit Amerika afkomstige student Owen Walker. Sarah voldoet aan het verzoek.

Sarah en Owen, die door de dreigende omstandigheden tot elkaar worden veroordeeld, raken tot over hun oren betrokken bij de aanhoudende moordpartij op de Beschermers, hoezeer ze ook hun best doen de jagers voor te blijven en hun toekomstige slachtoffers te waarschuwen. Dat valt niet mee, vooral niet omdat nu ook op hén jacht wordt gemaakt, zowel door de politie als door de sadistische Duistere Man en zijn beeldschone maar o zo valse maîtresse.
Tijdens dit kat-en-muisspel ontdekken Sarah en Owen dat het zwaard wel eens het voorwerp zou kunnen zijn dat de deur dichthoudt tussen deze wereld en… een verschrikking die elk voorstellingsvermogen te boven gaat.