De 100: Rebel – Kass Morgan

0
250

Ongeveer een maand na de gebeurtenissen in Thuis hebben Wells, Octavia, Glass, Bellamy, Clarke en de andere Kolonisten eindelijk een vredig bestaan op weten te bouwen samen met de aardbewoners. Het is zelfs tijd voor hun eerste gezamenlijke feestdag: het Oogstfeest. Hiermee zou een tijd van vreugde en vriendschap moeten aanbreken, maar toch heeft Bellamy het idee dat er iets niet helemaal goed zit. Clarke neemt zijn paranoïde gedrag niet serieus, maar al snel blijkt dat ze dat beter wel had kunnen doen: nog diezelfde avond worden ze aangevallen door een onbekende groep mensen die komt moorden, plunderen en zelfs een aantal kampbewoners gevangen neemt…

Deze overvallers blijken zichzelf de ‘Beschermers’ te noemen en ze werken uit naam van Moeder Aarde. Ze willen de aarde ‘genezen’, maar gebruiken daar wel erg sinistere methodes voor… Wells, Glass en Octavia behoren tot de ontvoerden, maar zodra ze bij de mysterieuze, hersenspoelende sekte aankomen, beseffen ze dat ze moeten maken dat ze wegkomen. Aangezien ze als gevangenen worden beschouwd en continu in de gaten worden gehouden, blijkt dat echter makkelijker gezegd dan gedaan. Gelukkig krijgen de Kolonisten hulp van buitenaf: Bellamy, Clarke en de andere kampbewoners zullen niet rusten voordat ze weer allemaal bij elkaar zijn!

Leuke sidestory
Rebel is het vierde deel in De 100-serie, maar eigenlijk vormt het eerder een los verhaal dat zich afspeelt in het universum van De 100 nadat de oorspronkelijke trilogie is geëindigd. De verhaallijnen uit de eerdere delen zijn immers afgerond, en met Rebel start Kass Morgan eigenlijk een nieuw, klein verhaaltje binnen het universum. Je zou het kunnen vergelijken met een nieuwe aflevering van de tv-serie; een nieuw avontuur. Om die reden staat het verhaal ook een beetje los van de eerdere trilogie, maar dat doet de verhaallijn wat mij betreft absoluut geen kwaad. Zoals Kass Morgan bewijst met dit vierde deel, valt er nog genoeg te beleven in de wereld van De 100!

Voor mij was het alweer even geleden dat ik de eerdere delen van deze serie heb gelezen, maar dankzij de kleine, heldere inleiding vanuit Clarkes perspectief in het eerste hoofdstuk is het totaal niet moeilijk om weer in het verhaal te vallen. Daarbij leest ook dit vierde deel, zoals we van Kass gewend zijn, weer heerlijk weg: het is ongelooflijk vlot geschreven en barst van de actie, waardoor het niet moeilijk is om dit boek in een paar uurtjes te verslinden. Misschien leest dit boek nog wel sneller weg dan zijn voorgangers, want waar de eerdere delen vol zaten met door elkaar lopende verhaallijnen, is het verhaal van Rebel wat eenvoudiger. Er zijn geen flashbacks meer binnen de hoofdstukken en de verhaallijn is vrij rechttoe rechtaan, waardoor je er als een speer doorheen schiet.

Rebel is ongelooflijk vlot geschreven en barst van de actie, waardoor het niet moeilijk is om dit boek in een paar uurtjes te verslinden.

Traumaverwerking met een iets te hoog tempo
Het verhaal mag dan misschien wat eenvoudiger in elkaar zitten, maar zoals we van de eerdere drie delen gewend zijn, is het nog steeds geschreven vanuit vier perspectieven: dat van Wells, Glass, Clarke en Bellamy. Twee van de perspectieven bevinden zich in het kamp van de Beschermers en twee bevinden zich erbuiten, waardoor je als lezer een goed beeld krijgt van wat er allemaal gebeurt. Het is daarbij erg interessant om te zien dat het leven van de Kolonisten na de afsluiting van de trilogie niet ineens rozengeur en maneschijn is. Ze hebben immers behoorlijk heftige dingen meegemaakt in de vorige delen, en vooral Wells, Bellamy en Glass worstelen daar behoorlijk mee. Juist die worstelingen spelen in dit vierde deel een erg belangrijke rol, en dat maakt de gebeurtenissen in Rebel extra geloofwaardig.

Toch gaat het allemaal wel weer erg snel. Dit ligt natuurlijk ook aan Kass’ vlotte schrijfstijl en het tempo van het verhaal, maar wat mij betreft had het boek best 100 pagina’s dikker mogen zijn. Ik was namelijk graag nog meer te weten gekomen over de geschiedenis van de Beschermers, de andere groepen aardbewoners en hoe zij de kernramp al die jaren geleden hebben overleefd. Maar wie weet komen we daar ooit nog wel eens achter in een volgend deel – er zijn momenteel nog geen plannen voor een vijfde boek, maar Kass Morgan heeft aangegeven dat ze nog genoeg verhalen te vertellen heeft over De 100, mocht daar vraag naar zijn.

Met Rebel heeft Kass Morgan een leuke en vooral ook spannende aanvulling geschreven op de oorspronkelijke trilogie. Het verhaal staat een beetje los van de rest van de serie, maar dat doet totaal geen afbreuk aan de verhaallijn. Het is juist wel eens leuk om na een tijdje terug te keren en te kijken hoe het met je favoriete personages gaat! Zoals we van Kass gewend zijn leest ook dit vierde deel weer heel vlot weg (misschien zelfs iets té vlot?) en val je als lezer van het ene avontuur in het andere. Een heerlijk en mooi afgesloten verhaal voor tussendoor, waar Kass Morgan er wat mij betreft nog wel meer van mag schrijven!

Rebel Boek omslag Rebel
De 100
Kass Morgan