Lichtjaren – Kass Morgan

0
26

Na jaren van oorlog laat de prestigieuze Quatra Vloot Academie voor het eerst in de geschiedenis studenten toe van elke planeet in het zonnestelsel. De cadetten van de planeet Tri, die zichzelf als de elite zien, zijn hier niet al te blij mee, maar de bewoners van de planeten Deva, Chetire en Loos staan te springen om aan hun opleiding te beginnen. Maar het eerste schooljaar is zwaar en veel van de cadetten hebben zo hun eigen problemen…

Cormak, bijvoorbeeld, heeft de identiteit van zijn overleden broer Rex moeten stelen om een plekje op de Academie te bemachtigen. Arran raakt verwikkeld in een verboden liefdesrelatie en de Tridiaanse Vesper doet haar uiterste best om haar moeder, het hoofd van de Quatra Vloot Academie, tevreden te houden. En dan heb je nog Orelia, die wel een heel duister geheim met zich meedraagt. Lukt het deze vier om samen het beste team van de Academie te worden en daarmee rechtstreeks een plekje te bemachtigen in het tweede jaar?

De 100 in een ruimtejasje

Kass Morgan kennen we natuurlijk allemaal van haar spectaculaire boekenserie De 100, die ook te zien is als televisieserie op Netflix. Persoonlijk stond ik dan ook te springen toen ik hoorde dat Morgan aan een nieuwe boekenreeks was begonnen: een verhaal dat Blossom Books ook wel gekscherend ‘GTST in de ruimte’ noemde. En een soap zou je het inderdaad wel kunnen noemen. Lichtjaren zit vol spanning, drama, intrige en romantiek. Een echte aanrader dus voor iedereen die wel interesse heeft in een ruimtesoap.

Lichtjaren is een heerlijke ruimtesoap vol spanning, liefde, drama en intrige.

Qua opbouw is dit nieuwe verhaal eigenlijk wel een beetje te vergelijken met De 100. Het boek is geschreven vanuit meerdere perspectieven, zo nu en dan onderbroken door een flashback, en speelt zich daarnaast ook nog eens in de ruimte af. Klinkt bekend? Als je De 100 hebt gelezen waarschijnlijk wel, ja. Toch doen die gelijkenissen niet echt afbreuk aan het verhaal. Allereerst zorgt deze bekende formule van korte hoofdstukjes vanuit verschillende perspectieven voor flink wat spanning en leest dit nieuwe verhaal, net als De 100, heerlijk vlot weg. En daarbij zijn het in Lichtjaren juist die verschillende perspectieven die de grote kracht van dit verhaal zijn.

Vier jongeren van vier planeten

Het grootste deel van dit verhaal speelt zich af op de Quatra Vloot Academie, die we daardoor al snel goed leren kennen. Maar deze Academie wordt bevolkt door cadetten van wel vier verschillende planeten. Het gevaar met een wereld die zo groots is als deze, is dat je je als lezer niet echt kunt voorstellen hoe alles eruitziet. Morgan weet dat echter te voorkomen door ons mee te laten kijken met vier jongeren van vier verschillende planeten. Op deze manier leren we Cormak, Orelia, Vesper en Arran stukje bij beetje steeds beter kennen en krijg je als lezer ook nog eens een levendig beeld van hun thuisplaneten.

Het verhaal krijgt ook wat extra diepgang dankzij al die perspectieven. Elk personage heeft immers zijn eigen problemen en uitdagingen, en aangezien de personages allemaal van een andere planeet komen, kijken ze daardoor ook stuk voor stuk anders tegen alle gebeurtenissen aan. Deze wisselwerking tussen verschillende culturen is erg interessant om te volgen en tegelijkertijd ook nog eens ontzettend herkenbaar. Met thema’s als discriminatie en machtsmisbruik houdt Morgan een soort spiegel op van onze eigen samenleving, waar eigenlijk precies hetzelfde aan de hand is ondanks dat we in een compleet andere wereld leven.

Het verhaal vóór dit verhaal?

Lichtjaren leest ongelooflijk vlot weg en Morgan besteedt precies genoeg tijd en aandacht aan haar verhaal en personages om ervoor te zorgen dat alles geloofwaardig en logisch blijft. Maar toch mis ik hierdoor zo nu en dan wat achtergrond. De grote climax van het boek gaat wel érg snel voorbij en had wat mij betreft best wat meer pagina’s mogen hebben, en ook ben ik stiekem wel erg nieuwsgierig naar het verhaal vóór dit verhaal. Hoe is de mensheid op deze planeten terechtgekomen? Waar liggen deze nieuwe planeten? En wat is er in de tussentijd allemaal gebeurd? Het is misschien niet per se belangrijk voor het verhaal, maar toch ben ik er erg benieuwd naar, dus hopelijk duikt Kass Morgan in het volgende deel toch nog een keertje het verleden van haar wereld in.

Lichtjaren is een heerlijke ruimtesoap vol spanning, liefde, drama en intrige. De wereld die Kass Morgan creëert is bijzonder en origineel en dankzij de verschillende perspectieven leer je hem als lezer erg goed kennen. Zelf zou ik graag nog wat meer leren over de achtergrond van deze wereld, maar desondanks is dit eerste deel in Morgans nieuwe serie weer heerlijk spannend, leest het lekker vlot weg en zitten er ook weer een paar mooie thema’s in verwerkt. Een echte aanrader voor iedereen die heeft genoten van De 100!

Lichtjaren Boek omslag Lichtjaren
Lichtjaren
Kass Morgan