Nu iedereen nog aan het bijkomen is van de laatste Marvel sensatie Infinity War is hier de perfecte remedie: Deadpool 2. Onze favoriete grofgebekte antiheld betreedt het podium opnieuw. Na het daverende succes van deel één was er natuurlijk geen twijfel mogelijk dat er een deel twee zou komen. Maar of hij net zo goed is als zijn voorganger, dat is nog maar de vraag.

In deze -door Deadpool zelf genoemde- familiefilm ligt de focus op het redden van Russel, een probleemkind met iets te vurige handen. Het wordt al snel duidelijk dat dit kind veel heeft meegemaakt en niet zomaar de behoefte heeft om alles en iedereen in brand te steken. Deadpool (uiteraard weer gespeeld door Ryan Reynolds) ziet zichzelf in dit kind en besluit hem te beschermen. Dit is niet zo makkelijk als gedacht wanneer blijkt dat Russel helemaal niet beschermd wil worden. Toch is dat zeker wel nodig, aangezien Thanos… Uhhhh… Cable (gespeeld door Josh Brolin) ten tonele verschijnt om Russel te verslaan. Deadpool besluit al snel dat hij in dit gevecht alleen niet genoeg is, dus besluit hij een ‘fantastisch’ team op te zetten om Russel te redden.

Degene die hier overduidelijk bovenuit schiet is de altijd gelukkige Domino. En met altijd gelukkig bedoelen we niet dat ze zo blij is, maar dat ze echt áltijd geluk heeft, iets wat voor een grote komische noot zorgt in de film. Dit is ook wel nodig met al het grote geweld van de film. Deadpool 2 is gefocust op een wat heftiger verhaal, wat ook zeker niet verkeerd is. Natuurlijk moet dit ook wel met een grote dosis aan humor, die soms hilarisch is, maar af en toe ook wel net wat te flauw begint te worden. Het is wel duidelijk wat Fox heeft gedacht voordat ze aan deze film begonnen. ‘Waarom zouden we een recept dat de eerste keer al zo goed beviel veranderen?’ En hiermee hebben ze ook zeker niet verkeerd gedacht. Er zitten vele momenten in waar je echt hardop lacht, maar na de zoveelste seksgrap worden ze wel een beetje cliché. De grappen zijn ook vaak te verwachten door het eerste deel.

Grofgebekt, agressief, hilarisch én wat meer diepgang, de juiste elementen voor een goede Deadpool 2

Ook in dit deel komen veel van de ‘fourth wall breaking jokes’ voor. Deadpool maakt graag zichzelf belachelijk en dan vooral ‘Ryan Reynolds’ zelf. Ook zitten er weer veel grappen in over andere films en series, die voor de kenners natuurlijk hilarisch zijn, maar voor degenen die het niet kennen, wat minder.

Er worden veel nieuwe personages geïntroduceerd, maar deze krijgen niet de focus als die Deadpool, Cable, Domino en Russel krijgen. Deadpool krijgt in deze film wat meer diepgang, ook in zijn gevoelens, wat een fijne afwisseling is met zijn agressieve en grofgebekte karakter. Domino kreeg met vlagen ook wat meer diepgang, maar de focus lag toch vooral op haar gelukkrachten. De tijdreizende Cable is daarentegen perfect uitgewerkt. Nadat je wat details over zijn leven ontdekt, vallen alle puzzelstukjes over zijn doel en karakter samen. Josh Brolin weet Cable perfect neer te zetten en liefhebbers van het personage zullen zeker niet teleurgesteld worden. Russel is de perfecte mengeling van een personage met een flinke dosis humor, maar ook pure woede die volkomen begrijpelijk is. De film draait om hem en hij weet die spotlight goed vast te houden. Een personage dat deze film ook wat meer zendtijd krijgt is de hilarische taxichauffeur Dopinder. Zijn karakter verandert flink in deze film, maar alleen maar ten goede.

Iets wat natuurlijk ook in deze film weer moest voorkomen was muziek. Deel één had al een stevige soundtrack, maar in dit deel wordt vaak de combinatie van muziek met het verhaal goed ondersteund. Iets wat er vaak voor zorgt dat je echt even in de deuk ligt. Vooral het nummer in de aftiteling zorgt voor heel wat gegrinnik.

Deadpool 2 is een film die overduidelijk dezelfde elementen heeft gebruikt als zijn voorganger. Geweld, flauwe grappen en grof gebekt maken een groot deel van de film op. En hoewel de flauwe grappen af en toe net wat te cliché worden, is het een recept dat ook voor deze film zeker gaat worden. De nieuwe karakters zorgen voor meer diepgang en ook wat originele humor. Het verhaal is een stuk heftiger dan het eerste deel was, wat juist alleen maar goed is, want waar je bij deel één  vooral achterover kon leunen en kon genieten, zorgde deze er juist voor dat je af en toe écht van je stuk werd gebracht.

De nieuwe personages zijn ook zeker een goede toevoeging, aangezien ieder een extra laag geeft aan de film, of het nou humor is of juist een extra beetje intensiteit. Voor de echte Deadpool fan is deze film echt een aanrader, maar ook voor de mensen die juist van wat meer drama houden, werkt deze film ook zeker. Af en toe moet je wel even door de flauwe humor heen kijken, maar dat is het verhaal zeker wel waard. Een familiefilm zou het zeker wel kunnen zijn, als iedereen boven de 18 is tenminste. En tegen een hele hoop rondvliegende ledematen en bloed kan.