Weerwolfnachtbaan – Paul van Loon

0
174

Omslag Weerwolfnachtbaan

Dolfje en zijn weerwolfvriendinnetje Noura zijn op schoolreisje naar de Efteling geweest. Het was ontzettend leuk en ze kunnen niet wachten al hun avonturen aan hun ouders te vertellen. Maar dan gebeurt er iets raars: de buschauffeur is ineens heel klein geworden en de hele bus vult zich met een griezelige rook! Alle kinderen worden plotseling heel moe. Vlak voordat Dolfjes ogen dicht vallen hoort hij nog net een gil en akelige stemmen. Dan valt hij in een diepe slaap.

Het volgende moment is de bus al weer vlak bij school. De kinderen verstoppen zich voor hun ouders, maar als iedereen weer tevoorschijn komt, blijkt dat Noura is verdwenen! Dolfje weet zeker dat ze nog in de Efteling is. Iemand heeft haar meegenomen. En het is ook nog eens volle maan vannacht, dus Noura en Dolfje zullen allebei veranderen in weerwolven! Maar dat is nog niet eens het enige gevaar: in de Efteling is ’s nachts alles anders, want dan komt alles tot leven… Dolfje, zijn broer Timmie, opa weerwolf en weerwolfneef Leo gaan op pad om Noura terug te halen. Maar wie heeft Noura meegenomen? En zullen ze haar ooit vinden in het enorme park van de Efteling?

Heksen en draken
Weerwolfnachtbaan is het nieuwste avontuur van Dolfje Weerwolfje, en is tegelijk ook een ontzettend spannend avontuur. Noura is namelijk ontvoerd door heksen. En deze heksen hebben geen leuke plannen met haar. Vannacht is het namelijk de Nacht van de Macht van Acht, waarin de zeven heksen van de Efteling de achtste heks uit het Spookslot weer tot leven willen wekken. Om dat te doen hebben ze een heel bijzonder toverdrankje nodig, met als belangrijkste ingrediënt meisjesbotten…

Timmie, Dolfje, Leo en opa weerwolf doen er natuurlijk alles aan om Noura te redden, maar daarvoor moeten ze haar eerst vinden. En dat is gemakkelijker gezegd dan gedaan in de donkere en duistere Efteling. Achter elke boom schuilt gevaar en dat zorgt voor een paar spannende avonturen! Zo is de wolf van Roodkapje namelijk op pad, spookt er ergens een piratenkapitein rond en kan het ook zomaar gebeuren dat je een draak tegen het lijf loopt! Maar gelukkig zijn er ook Eftelingwezens die Dolfje willen helpen. De dappere Klein Duimpje bijvoorbeeld. En Langnek, met wiens hulp Dolfje over het hele park kan uitkijken.

Griezelen en grapjes
Eén ding is in elk geval zeker: Weerwolfnachtbaan is ontzettend spannend en er gebeuren behoorlijk griezelige dingen. In de hoop Noura sneller te vinden, splitst het groepje zich op. Dolfje en Timmie gaan op weg naar het Sprookjesbos, terwijl opa weerwolf en Leo richting de achtbanen gaan. Dit zorgt voor twee verhaallijnen in het boek, en dus ook twee keer zoveel avonturen. De hoofdstukken over Dolfje en Timmie wisselen zich af met hoofdstukken over Leo en opa. De spanning wordt hierdoor nog groter, want elke keer wanneer er iets spannends gebeurt met het ene groepje, stopt het hoofdstuk en ga je verder met het andere groepje, waarmee ook weer iets spannends gebeurt. Zo is het bijna onmogelijk om te stoppen met lezen.

Gelukkig is het niet alleen maar griezelen in Weerwolfnachtbaan. Er gebeuren namelijk ook erg grappige dingen. Natuurlijk komt de vader van Dolfje en Timmie, die graag een theemuts op zijn hoofd draagt, weer in het verhaal voor. Maar in dit verhaal is het vooral lachen om Leo, die zichzelf steeds weer op een grappige manier in de nesten weet te werken. Sowieso is de manier waarop Leo praat al erg grappig, maar hij is ook niet zo slim en houdt er niet zo van om naar opa weerwolf te luisteren. Dit brengt hem soms in behoorlijk benarde situaties!

Voor jong en oud
Weerwolfnachtbaan is een prachtig boek met mooie tekeningen en een gave voorkant, die verandert als je hem heen en weer beweegt. De illustraties passen perfect bij het verhaal en zijn ook nog eens heel herkenbaar als je ooit in de Efteling bent geweest. Daarnaast is Weerwolfnachtbaan, zoals elk boek over Dolfje Weerwolfje, ook weer lekker makkelijk te lezen, met weinig moeilijke woorden en zinnen die op nieuwe regels beginnen. Daardoor is dit boek erg leuk om te lezen voor kinderen vanaf een jaar of zeven, maar stiekem is het gewoon leuk voor iedereen die van de Efteling en Dolfje Weerwolfje houdt!

Dolfjes nieuwste avonturen kunnen soms behoorlijk eng zijn, maar gelukkig staan daar veel grappige stunts van Leo tegenover. Al met al is Weerwolfnachtbaan een erg leuk verhaal, vol spannende en grappige avonturen, waardoor je alleen maar kunt hopen dat er snel weer nieuwe avonturen van Dolfje zullen verschijnen (en dat je snel een bezoekje aan de Efteling mag brengen)!