Dolfje en Noura – Paul van Loon

0
15

Een Kinderboekenweek is tegenwoordig bijna geen Kinderboekenweek meer te noemen als er geen boek over ons allerliefste weerwolfje Dolfje verschijnt. Gelukkig was dat ook dit jaar weer het geval en schreef Paul van Loon in thema van de Kinderboekenweek, vriendschap, een nieuw verhaal over Dolfje en zijn vriendjes. In dit negentiende deel staat een wel heel bijzondere vriendschap centraal: die tussen Dolfje en zijn allerbeste vriendinnetje Noura.

Als het huis van mevrouw Krijtjes op het punt staat om gesloopt te worden, besluiten Dolfje en Noura nog één keer naar binnen te gaan. Maar als ze zich in een kast verstoppen voor twee bouwvakkers, komen Dolfje en Noura plotseling terecht in de Eeuwigdurende Sprookjesnacht, een vreemde sprookjeswereld waar alles anders is. Zelfs Noura lijkt een beetje anders… Lukt het Dolfje en Noura om uit de sprookjeswereld te ontsnappen voor Krijtjes’ huis wordt gesloopt en de weg naar huis verdwijnt?

Een boek vol vrienden
Dolfje en Noura is dus alweer het negentiende deel in de Dolfje Weerwolfje-serie, maar toch weet Paul van Loon elke keer weer nieuwe spannende en originele verhaallijnen te verzinnen. Zo ook in dit deel, waarin niet alleen een nieuw verhaal is bedacht, maar zelfs een compleet nieuwe wereld! Hoewel de theorie achter de Eeuwigdurende Sprookjesnacht waarin Dolfje en Noura terechtkomen een beetje vaag blijft, is de wereld zelf geweldig uitgedacht. Zoals de naam al doet vermoeden zit deze wereld vol sprookjesfiguren, al zijn die net even wat anders dan we van ze gewend zijn. Zo is Roodkapje in deze wereld een felle tante die maar al te graag de Boze Wolf in elkaar slaat, en blijkt die Boze Wolf juist een Grote Niet Zo Boze Wolf te zijn (of een Wolf Grote Zo Boze Niet, zoals hij zichzelf noemt).

Voor de trouwe fans is Dolfje en Noura een feest van herkenning.

Deze bijzondere sprookjesfiguren zorgen voor flink wat humor in het verhaal, al is het daarnaast ook erg spannend en soms zelfs een beetje verdrietig. Er gebeuren namelijk best wat heftige dingen, al wordt het boek nergens echt té eng of zielig voor jonge lezertjes. Over het algemeen is het vooral een erg mooi en hartverwarmend verhaal, met wederom een paar prachtige thema’s: vriendschap en anders zijn.

Voor de trouwe fans
Ondanks alle spannende avonturen kan dit nieuwste verhaal over Dolfje en zijn vriendjes zo nu en dan wel wat lastig zijn voor jonge lezers, en dan met name voor lezers die nog niet zo bekend zijn met de serie. Er wordt namelijk een paar keer verwezen naar eerdere delen in de reeks, en ook speelt weerpier Krijtjes een erg belangrijke rol in dit verhaal, maar wordt er niet veel meer over haar uitgelegd. Daarbij is dit boek vanuit twee perspectieven geschreven, die elkaar elk hoofdstuk afwisselen, en praat de Grote Niet Zo Boze Wolf nog lastiger dan Leo. Aangezien het idee achter de Sprookjesnacht ook wat vaag blijft, kan dat soms voor verwarring zorgen (al zullen veel kinderen hier waarschijnlijk zo overheen lezen).

Voor de trouwe fans is Dolfje en Noura echter een feest van herkenning. Wat daarbij ook erg leuk is, is dat we eindelijk eens wat meer leren over de geschiedenis van de weerwolf. Want waar komen weerwolven eigenlijk vandaan? En wie was de allereerste weerwolf ooit? Op die vragen krijgen we eindelijk antwoord, wat van Dolfje en Noura toch wel een erg mooie toevoeging aan de serie maakt.

Al met al heeft Paul van Loon met Dolfje en Noura een spannend, grappig en fantasievol avontuur geschreven waarin vriendschap centraal staat. Voor nieuwe lezers zullen de verwijzingen naar eerdere verhalen waarschijnlijk wat verwarrend zijn, maar trouwe fans zullen ongetwijfeld kunnen genieten van dit nieuwste Dolfje-verhaal. Een mooie toevoeging aan het Dolfje-universum, waarmee we toch weer net iets meer te weten komen over het mysterie van de weerwolven!

Dolfje en Noura Boek omslag Dolfje en Noura
Dolfje Weerwolfje
Paul van Loon